رویترز: حملات اسرائيل به تاسیسات ترکیب سوخت موشک بالستیک در پارچین و خجیر آسیب وارد کرد

اِولت گفت: «اسرائیل اعلام کرده که ساختمان‌هایی را که در آن‌ها دستگاه‌های مخلوط‌کننده سوخت جامد نگهداری می‌شد، هدف قرار داده است. این مخلوط‌کن‌های صنعتی مراحل تولید پیچیده‌ای دارند و واردات آن‌ها تحت کنترل شدید است.»

به گزارش رویترز، بنابر ارزیابی دو محقق آمریکایی، تصاویر ماهواره‌‌های تجاری نشان می‌دهند که در حملات هوایی روز شنبه اسرائیل به ایران، تاسیساتی هدف قرار گرفتند که ایران از آن‌ها برای ترکیب سوخت جامد موشک‌های بالستیک استفاده می‌کرد.

این ارزیابی‌ها توسط دیوید آلبرایت، بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل و رئیس مؤسسه علم و امنیت بین‌المللی، و دکر اِولت، تحلیلگر پژوهشی در اندیشکده CNA در واشنگتن انجام شده است. آن‌ها به صورت جداگانه به رویترز گفتند که اسرائیل به مجتمع نظامی پارچین و سایت تولید موشک خُجیر، در نزدیکی تهران، حمله کرده است.

رویترز در ماه ژوئیه گزارش داده بود که جمهوری اسلامی درحال گسترش خُجیر است. اِولت گفت که حملات اسرائیل ممکن است به طور قابل توجهی توانایی ایران برای تولید انبوه موشک‌ها را مختل کرده باشد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که بامداد شنبه با استفاده از جت‌های جنگنده در سه موج به کارخانه‌های موشک‌سازی و سایر اهداف در نزدیکی تهران و غرب ایران حمله کرده است.

ارتش ایران نیز اعلام کرد که هواپیماهای جنگی اسرائیل از «موشک‌هایی با کلاهک‌های بسیار سبک» برای هدف قرار دادن سیستم‌های راداری مرزی در استان‌های ایلام، خوزستان و اطراف تهران استفاده کرده‌اند.

اِولت گفت که تصویری از شرکت ماهواره‌ای تجاری «پلنت لبز» نشان داد که اسرائیل دو ساختمان در خُجیر را که برای تهیه سوخت جامد موشک‌های بالستیک استفاده می‌شد، منهدم کرده است.

این ساختمان‌ها توسط خاکریزهای بلندی که معمولا در سایت‌های تولید موشک برای جلوگیری از گسترش انفجار احتمالی به سایر ساختمان‌ها ساخته می‌شوند، احاطه شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر تصاویر ماهواره‌ای پلنت لبز از پارچین، اسرائیل سه ساختمانی که برای ترکیب و تولید سوخت جامد موشک‌های بالستیک استفاده می‌شد و همچنین یک انبار را منهدم کرده است.

به گفته آلبرایت که تصاویر ماهواره‌ای تجاری با وضوح پایین از پارچین را بررسی کرده است، به نظر می‌رسد که حمله اسرائیل به سه ساختمان، از جمله دو ساختمانی که برای ترکیب سوخت جامد موشک‌های بالستیک استفاده می‌شد، آسیب وارد کرده است.

به گفته آلبرایت، این ساختمان‌ها حدود ۳۲۰ متر از تاسیساتی که زمانی بنابر گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، به عنوان بخشی از یک برنامه جامع توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایران شناخته می‌شدند فاصله دارند.

اِولت گفت: «اسرائیل اعلام کرده که ساختمان‌هایی را که در آن‌ها دستگاه‌های مخلوط‌کننده سوخت جامد نگهداری می‌شد، هدف قرار داده است. این مخلوط‌کن‌های صنعتی مراحل تولید پیچیده‌ای دارند و واردات آن‌ها تحت کنترل شدید است. تهران طی سال‌ها بسیاری از این دستگاه‌ها را با هزینه گزاف وارد کرده و احتمالا جایگزین کردنشان آن‌ها دشوار خواهد بود.»

او همچنین گقت که اسرائیل با این عملیات محدود، ضربه بزرگی به توانایی جمهوری اسلامی ایران در تولید انبوه موشک‌ها وارد کرده و حمله موشکی احتمالی آینده جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل را برای نفوذ به سامانه‌های دفاعی موشکی اسرائیل دشوارتر کرده شده است.»

او افزود: «به نظر می‌رسد که این حملات بسیار دقیق بوده‌اند.»

جمهوری اسلامی ایران دارای بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه است و طبق گفته مقامات آمریکایی، موشک‌هایی را در اختیار روسیه، حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان گذاشته است. تهران و مسکو این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

تصاویر پلنت لبز که اوایل امسال توسط اِولت و جفری لوئیس از مؤسسه مطالعات بین‌المللی مونتری بررسی شده بود، نشان داد که خُجیر و مجتمع نظامی مدرس در نزدیکی تهران، به منظور افزایش تولید موشک به صورت گسترده‌ای توسعه یافته‌اند. به گزارش رویترز، سه مقام ارشد جمهوری اسلامی این ارزیابی‌ها را تایید کرده‌اند.