تهدید پوتین: اگر غرب به اوکراین در حمله به عمق روسیه کمک کند، پاسخ می‌دهیم

گزارش‌ها حاکی از پیشروی نیروهای ارتش روسیه به سمت منطقه راهبردی پوکروفسک در اوکراین است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز یکشنبه ۲۷ اکتبر (ششم آبان) گفت که وزارت دفاع کشورش در حال بررسی روش‌‌های متفاوت برای پاسخ دادن به غرب در صورتی است که ایالات متحده و اعضای ناتو به اوکراین برای حمله به عمق روسیه با موشک‌های دوربرد ساخت غرب مجوز دهند.

جنگ اوکراین که بیش از دو سال طول کشیده، بزرگ‌ترین رویارویی روسیه و غرب را از زمان جنگ سرد شکل داده و مقام‌های روسیه می‌گویند که این نبرد اکنون وارد خطرناک‌ترین مرحله‌ آن شده است.

به گزارش رویترز، مسکو هفته‌ها است که به آمریکا و متحدانش پیام می‌دهد اگر به اوکراین اجازه دهند با موشک‌های غربی به عمق خاک روسیه حمله کند، آن را تشدید شدید تنش تلقی خواهد کرد.

پوتین پیش از این در روز ۱۲ سپتامبر هم گفته بود که اجازه دادن غرب به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد به معنای «مشارکت مستقیم» کشورهای عضو ناتو، ایالات متحده و اروپا در جنگ اوکراین است.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئيس‌جمهوری روسیه در تازه‌ترین اظهاراتش در این زمینه، گفت هنوز خیلی زود است که گفته شود روسیه دقیقا چه واکنشی نشان خواهد داد. با این حال تاکید کرد که مسکو حتما پاسخ می‌دهد و گزینه‌های مختلف را در دست بررسی دارد.

پوتین در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی روسیه، در پاسخ به این سوال که آیا غرب هشدارهای مسکو را شنیده است، گفت: «امیدوارم شنیده باشند، زیرا ما هم باید برای خودمان تصمیم‌هایی بگیریم.»

او افزود که فقط نیروهای ناتو می‌توانند موشک‌ دوربرد به سمت روسیه شلیک کنند و برای هدف‌گیری این تسلیحات باید از داده‌های ماهواره‌ای غربی استفاده شود، بنابراین چنین اقدامی به منزله مشارکت کامل آن‌ها است.

در بحبوحه پیشروی سریع روسیه در شرق اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از غرب خواسته است به کی‌یف اجازه دهد با موشک‌های غربی به عمق روسیه حمله کند.

در جریان دیدارهای دو هفته گذشته زلنسکی با رهبران ناتو، آمریکا و اتحادیه اروپا، ر‌ئیس‌جمهوری اوکراین بار دیگر خواستار صدور مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد در جنگ با روسیه شد. کاربرد این تسلیحات بخشی از برنامه موسوم به «طرح پیروزی» زلنسکی در جنگ با ارتش پوتین است.

ایالات متحده به طور علنی اعلام نکرده است که آیا به اوکراین اجازه حمله به روسیه را می‌دهد یا خیر، اما برخی مقام‌های آمریکایی در اینکه این کار تغییر قابل‌توجهی در جنگ ایجاد کند، عمیقا تردید دارند.

نیروهای اوکراینی در حال حاضر به طور منظم با پهپاد به عمق روسیه حمله می‌کنند.

از سوی دیگر، وبلاگ‌نویسان روس و اوکراینی می‌گویند که نیروهای روسیه به سمت چندین شهر در شرق اوکراین پیشروی کرده‌اند و اشغال شهر راهبردی پوکروفسک نزدیک‌ است.

نیروهای روس در هفته گذشته به شهرک معدن زغال‌سنگ سلیدوف در منطقه دونتسک اوکراین یورش بردند. تصرف آن منطقه، راه را برای پیشروی روسیه در مرکز لجستیکی پوکروفسک در ۲۰ کیلومتری شمال غربی هموار می‌کند.

خبرگزاری روسی شات (SHOT) در تلگرام اعلام کرد که نیروهای مسکو ۸۰ درصد سلیدوف را در کنترل دارند.

وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه همچنین گزارش دادند که نیروهای روسیه در آستانه تصرف شهر کوراخوو در جنوب غربی هیرنیک‌اند.

اوکراین در مورد این ادعاها اظهارنظری نکرده است.

پس از اینکه تهاجم تمام‌عیار مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ یه تصرف کی‌یف منجر نشد و پیروزی قاطعی را برای روسیه رقم نزد، ولادیمیر پوتین اهداف جنگی‌اش را به تصرف منطقه صنعتی شرق اوکراین که به نام دونباس شناخته می‌شود (شامل مناطق لوهانسک و دونتسک) کاهش داد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، نیروهای روسیه ماه سپتامبر ۲۰۲۴ در این منطقه، با سریع‌ترین پیشروی از مارس ۲۰۲۲ تاکنون، جلو رفته‌اند.

بیشتر از جهان