تشدید سختگیری‌های گزینش آموزش‌‌و‌پرورش در دولت پزشکیان: «چرا سبیل داری؟»

وزیر آموزش‌وپرورش دولت پزشکیان برادر رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و جزو حلقه معتمدان احمد علم‌الهدی است

آزمون کتبی برای پذیرش در آموزش‌وپرورش، تابستان ۱۴۰۳‌- روزنامه جهان‌صنعت

اعتراض‌ها به گزینش حکومتی و امنیتی دانشجو‌‌-معلمان و داوطلبان استخدام در وزارت آموزش‌وپرورش در دولت مسعود پزشکیان همچنان ادامه دارد.

برخی دانشجویان و داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون استخدامی می‌گویند‌ به دلایلی چون خواندن کتاب‌های فلسفی، نوع پوشش، داشتن سبیل‌، لاک‌ زدن، کاهلی در نماز‌، ارتباط با همکلاسی دختر یا پسر، نداشتن چادر در روز آزمون کتبی، مشخص بودن ریشه مو در امتحان گزینش، پسندیدن محتوای صفحه اینستاگرام یک منتقد حکومت یا رسانه‌های مخالف یا حضور کمرنگ در نمازجمعه‌ و راهپیمایی‌های حکومتی، از ادامه تحصیل یا قبولی در آزمون معلمی محروم شده‌اند.

به گفته داوطلبان به روزنامه شرق، این گزینش‌ها به‌جای آنکه بر سنجش سطح علمی و شایستگی داوطلبان متمرکز باشند تا بتوانند معلمانی حرفه‌ای و با دانش کافی را شناسایی و انتخاب کنند، «غیرعلمی»، «افراطی» و متاثر از «سلیقه شخصی» فرد گزینشگرند و در جلسات مصاحبه نیز با داوطلبان و دانشجو‌‌ــ‌معلمان «برخوردهای غیرحرفه‌ای و بسیار ناشایست» صورت گرفته است.

به عقیده بسیاری از افراد، افزایش چشمگیر تعداد معلمان اخراجی از مدارس و تصفیه وزارت آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها از نیروهای منتقد و مخالف حجاب اجباری در سال‌های اخیر یادآور دهه ۱۳۶۰ و انقلاب فرهنگی است. وزارت آموزش‌وپرورش هم که سکان هدایت آن را در دولت پزشکیان علیرضا کاظمی، مدیری تندرو و نزدیک به احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در دست دارد، اوایل شهریور تاکید کرد که همه افراد شاغل در این وزارتخانه باید از نظر «اعتقادی و سیاسی» گزینش شوند.

علیرضا کاظمی که برادر محمد کاظمی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، مهم‌ترین نهاد امنیتی جمهوری اسلامی، است، چند روز پس از کسب رای اعتماد از مجلس، در اولین اقدام هرگونه انتصاب، عزل، استعفا و جابه‌جایی مدیران دولت رئیسی در این وزارتخانه را تا پایان آبان‌ماه ممنوع کرد و به نظر می‌رسد در دولت پزشکیان، سیاست‌های مطلوب علی خامنه‌ای در حوزه آموزش‌و‌پرورش بدون کمترین تغییر ادامه خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زهره ثابت از متقاضیانی است که امسال در آزمون استخدامی وزارت آموزش‌و‌پرورش رتبه خوبی به دست آورده بود، اما قبل از گزینش به او گفتند که «کد ۶» گرفته است. او به روزنامه شرق می‌گوید: «امسال کد ۶ هم به آزمون فرهنگیان اضافه شده است و هیچ‌کس هم توضیح نمی‌دهد که این کد چیست. به من گفتند کد ۶ یعنی قبل از اینکه دعوت به مصاحبه شوید، گزینش شما را رد می‌کند. جالب اینجا است ما وارد مصاحبه هم‌ شدیم. با اینکه تمام شرایط لازم را داشتم، نمره‌های خوبی هم گرفتم و در گزینش پاسخ همه موارد را دادم، اما به دلیل گزینش سلیقه‌ای رد شدم. کلی درس خواندم و چند سال زحمت کشیدم، اما آخر به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای گزینشگر رد شدم.»

یکی دیگر از داوطلبان استخدام به‌عنوان معلم در آموزش و پرورش نیز می‌گوید: «کد ۱۹ هم درباره مسائل سیاسی، نحوه پوشش، حجاب، شرکت نکردن در انتخابات و پسندیدن مطالب صفحات اینستاگرام است. به خیلی از داوطلبان، از جمله من، گفتند به دلیل کد ۱۹ رد شده‌ایم. چند روزی است که برای پیگیری‌ به ساختمان مرکزی وزارت آموزش و‌ پرورش می‌روم و می‌بینم خیلی‌ها را از طبقات روستایی و کم‌درآمد هم آواره تهران کرده‌اند، ولی جالب اینجا است که کسی پاسخگو نیست.»

در ادامه این گزارش نیز آمده است که یک داوطلب تنها به دلیل داشتن سبیل که فرد گزینشگر وزارت آموزش‌وپرورش آن را «سبیل مارکسیستی» تفسیر کرده، در آستانه اخراج از دانشگاه فرهنگیان قرار گرفته است. دختری دانشجو هم به دلیل حضور در برنامه انجمن اسلامی «پردیس برادران» در گزینش رد شده و دانشجویی دیگر فقط به علت خواندن کتاب‌های فلسفی که با مجوز وزارت ارشاد چاپ شده بودند، از دانشگاه فرهنگیان اخراج شده است. بیش از ۳۰ نفر نیز با دلایلی مشابه، پشت درهای این انحصارطلبی و تفکیک شهروندان به خودی و غیرخودی برای اشتغال به کار، مانده‌اند.

معترضان حالا می‌گویند با وجود آنکه این ردصلاحیت‌ها و کنار گذاشتن بسیاری از دانشجو‌ــمعلمان از روند استخدامی را به گوش علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش رسانده‌اند، اما او به این موضوع هیچ واکنشی نشان داده است.

از طرفی یکی از معلمانی که ‌۱۸ سال سابقه خدمت دارد و در سال‌های اخیر‌ بارها درگیر مباحث گزینش در آموزش‌وپرورش بوده است، به شرق می‌گوید وضعیتی که امروزه در مراحل گزینش آموزش‌وپرورش دنبال می‌شود، «چیزی غیر از مناسبات منطقی و معمول گزینش‌های استخدامی در دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور است».

با توجه به این مسئله، به نظر می‌رسد که برخلاف شعارهای انتخاباتی مسعود پزشکیان، میزان سختگیری‌های حکومتی و سرکوب آزادی‌های شخصی مردم در نهادهای دولتی بیشتر از گذشته شده است.

علیرضا کاظمی پیش از این نیز وظیفه اصلی مدارس در ایران را آموزش «فرهنگ شهادت» به کودکان اعلام کرده بود.