خروج آشفته از افغانستان؛ ترامپ: باید تجهیزات نظامی را خارج می‌کردند

ترامپ ادعا کرد که مارک میلی به او گفته که جا گذاشتن تجهیزات نظامی در افغانستان ارزان‌تر از خارج کردن آن‌ها از آن کشور تمام می‌شد

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، روز جمعه ۴ آبان در پادکست «تجربه جو روگان» بار دیگر از عملیات خروج نظامی آمریکا از افغانستان به مدیریت جو بایدن در اوت ۲۰۲۱ که به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی منجر شد، انتقاد کرد.  

در جریان عملیات تخلیه آشفته و بی‌نظم نیروهای آمریکا و متحدان آن‌ها از فرودگاه کابل، حمله‌ای انتحاری رخ داد که علاوه بر سربازان آمریکایی، نزدیک به ۲۰۰ شهروند افغانستان هم کشته شدند. شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده گرفت. 

ترامپ در این پادکست تاکید کرد که دموکرات‌ها خروج از افغانستان را «بسیار بد» مدیریت کرده‌اند و این اقدام نظامیان آمریکایی را که پیش از تخلیه کامل غیرنظامیان آمریکایی از افغانستان، آنجا را ترک کردند، سرزنش کرد. او گفت: «مورد اول این است که سربازان را آخر از همه خارج کنید نه اول… این اشتباه بزرگ آن‌ها بود. بایدن تجهیزات ما را جا گذاشت. ۱۳ سرباز کشته شدند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ سپس مارک میلی، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش آمریکا، را «احمق» نامید و تاکید کرد که همه ژنرال‌های دخیل در روند خروج از افغانستان باید اخراج شوند. نامزد جمهوری‌خواهان افزود: تمامی تجهیزات نظامی آمریکا در پایگاه هوایی بگرام باید قبل از خروج نیروهای نظامی از افغانستان تخلیه می‌شد. 

ترامپ ادعا کرد که مارک میلی به او گفته که جا گذاشتن تجهیزات نظامی در افغانستان ارزان‌تر از خارج کردن آن‌ها از آن کشور تمام می‌شد و ادامه داد: «همه‌چیز، تمام هواپیما‌ها،  حتی یک عدد پیچ هم نباید جا می‌ماند.»  

رئیس‌‌جمهوری سابق آمریکا مدعی شد که از میلی پرسیده فکر می‌کند کدام ارزان‌تر است؛ «اینکه یک هواپیمای جدید ۱۵۰ میلیون دلاری را آنجا جا بگذاریم یا آن را با یک باک سوخت به پاکستان یا مستقیم به آمریکا برگردانیم؟» و گفت که پس از پاسخ مارک میلی، به این نتیجه رسیده که او «دیوانه» است. 

آمریکا پس از دو دهه حضور در افغانستان، در اوت ۲۰۲۱ نیروهایش را از این کشور خارج کرد. خروج ایالات متحده از افغانستان بر اساس توافق دوحه که ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ و در دولت دونالد ترامپ، امضا شد، صورت گرفت و در پی آن، طالبان توانستند بر افغانستان مسلط شوند.   

خروج آشفته آمریکا از افغانستان انتقادهای زیادی را برانگیخته است و در کارزارهای انتخاباتی دونالد ترامپ از نحوه خروج نظامیان آمریکا از افغانستان مدام انتقاد می‌شود. 

خروج سریع از افغانستان باعث شد برخی تسلیحات ساخت آمریکا در اختیار طالبان قرار گیرد. پیش‌تر بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرده بود که تسلیحات آمریکایی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار به دست طالبان افتاده است. گزارش‌هایی هم مبنی بر فروش این تسلیحات در بازار سیاه و دسترسی برخی گروه‌های تروریستی به آن‌ها وجود دارد. مشخص نیست چه مقدار تسلیحات پس از سرنگونی نظام جمهوریت از افغانستان قاچاق شده است.   

طالبان طی سه سال حاکمیتشان بر افغانستان، بارها تسلیحات آمریکایی به‌جا مانده از حکومت پیشین افغانستان را از جمله هلی‌کوپترهای بلک هاوک، تانک‌های زرهی هامومی و دیگر ادوات نظامی به نمایش گذاشته‌اند.  

بیشتر از جهان