ایلان ماسک ادعای واشینگتن‌پست درباره دوره‌ای کار غیرقانونی در آمریکا را رد کرد

ماسک معتقد است که برای حفظ دموکراسی در آمریکا لازم است دونالد ترامپ برنده انتخابات باشد

سخنرانی ایلان ماسک در ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در پنسیلوانیا، ۱۷ اکتبر ۲۰۲۴‌ــ رویترز

روزنامه واشینگتن‌پست آمریکا گزارش داد که ایلان ماسک، میلیاردر متولد آفریقای جنوبی و مالک تسلا، طی دوران کوتاهی در دهه ۱۹۹۰ در حالی که مشغول پایه‌گذاری یک شرکت نوآفرین (استارتاپ) بود، به طور غیرقانونی در ایالات متحده کار کرده است. ماسک روز یکشنبه این گزارش را تکذیب کرد و گفت که در آن زمان اجازه کار در ایالات متحده داشته است. او در شبکه اجتماعی خود، ایکس، نوشت: «من ویزای جی‌وان (J-1) داشتم که به ویزای اچ‌وان‌ــ‌بی (H1-B) تبدیل شد.»

ویزای تبادل دانشجویی جی‌وان به دانشجویان خارجی اجازه می‌دهد در ایالات متحده آموزش‌های علمی ببینند، در حالی که ویزای اچ‌وان‌ــ‌بی برای اشتغال موقت صادر می‌شود.

به گزارش این رسانه، ثروتمندترین فرد جهان و مالک شرکت‌های تسلا، شبکه اجتماعی ایکس، اسپیس اکس و نورالینک، سال ۱۹۹۵ به شهر پالو آلتو در کالیفرنیا رفت تا در دانشگاه استنفورد تحصیل کند، اما در این برنامه تحصیلات تکمیلی ثبت‌نام نکرد و به جای آن، توسعه شرکت نرم‌افزاری زیپ۲ (Zip2) را آغاز کرد که در سال ۱۹۹۹ به قیمت حدود ۳۰۰ میلیون دلار فروخته شد.

دو کارشناس قانون مهاجرت می‌گویند که ایلان ماسک باید در دانشگاه ثبت‌نام می‌کرد تا بتواند به‌عنوان یک دانشجو مجوز کار داشته باشد.

ایلان ماسک سال ۲۰۲۰ در یک پادکست گفته بود: «من با اقامت قانونی آنجا بودم و قرار بود کار دانشجویی انجام دهم اما به من اجازه داده شد کارهایی مرتبط با شرایط ویزای دانشجویی هم انجام دهم.»

واشینگتن‌پست به دو همکار سابق ماسک هم اشاره کرد که به یاد می‌آورند او سال ۱۹۹۷ اجازه کار در ایالات متحده را دریافت کرد.

ماسک در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که پنجم نوامبر برگزار می‌شود، از دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، حمایت کرده است.

ترامپ به اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه‌های علیه مهاجران معتقد است و در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ که رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود، برای کاهش مهاجرت قانونی و غیرقانونی تدابیر سختگیرانه‌ای اتخاذ کرد. او وعده داده است که در صورت انتخاب مجدد، بزرگ‌ترین طرح اخراج مهاجران در تاریخ ایالات متحده را اجرا کند.

او به‌تازگی در واکنش به کامالا هریس که گفت می‌خواهد کارها و اقدام‌های خوبی برای مردم انجام دهد، گفت که چرا در این سه سال و نیم که معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بود، این کارها را انجام نداد و سپس گسترش ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه ایالات متحده معرفی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایلان ماسک، یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، اعلام کرده است کمیته اقدام سیاسی او، موسوم به «آمریکا پک»، روزانه یک میلیون دلار به یک نفر از افرادی که به فهرست امضاکنندگان طومار حمایت از متمم قانون اساسی بپیوندند، جایزه می‌دهد. دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی‌اش همواره بر حمایتش از آزادی بیان و حق حمل سلاح که در متمم‌های اول و دوم قانون اساسی آمده، تاکید کرده است؛ موضعی که پایگاه حمایتی او را در میان رای‌دهندگان محافظه‌کار و جمهوری‌خواه تقویت می‌کند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، در سه ماه اخیر ایلان ماسک حدود ۷۵ میلیون دلار به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک مالی کرده است.

مدیرعامل تسلا در ماه سپتامبر حمایتش از ترامپ را فراتر از کمک‌های مالی نشان داد. او ۵ اکتبر در تجمع هواداران ترامپ در شهر باتلر پنسیلوانیا‌ــ محل سوءقصد به ترامپ‌ در ماه ژوییه‌ــ صحبت کرد و خطاب به جمعیت گفت که ترامپ «باید پیروز شود تا دموکراسی در آمریکا حفظ شود».

بیشتر از جهان