پلمپ کاروانسرای دیر گچین و برکناری مدیر میراث فرهنگی قم در پی برگزاری کنسرت پرستو احمدی

وزیر میراث فرهنگی علت برکناری دو مدیر ارشد میراث فرهنگی قم را «سهل‌انگاری» اعلام کرد

کاروانسرای دیر گچین- عکس عصر ایران

حدود دو هفته پس از اجرای «کنسرت فرضی» پرستو احمدی در کاروانسرای دیر گچین، رضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت مسعود پزشکیان، از پلمپ این کاروانسرا و برکناری مدیرکل میراث فرهنگی و مدیر صندوق احیای بنا‌های تاریخی قم خبر داد.

وزیر میراث فرهنگی علت برکناری دو مدیر ارشد میراث فرهنگی قم را «سهل‌انگاری» اعلام کرد و به خبرنگاران گفت که مدیر کاروانسرای دیر گچین نیز به علت «تخلف» از ضوابط بهره‌برداری به دادگاه استان قم معرفی شده است.

پرستو احمدی، هنرمند جوان، روز بیست‌ویکم آذرماه در کاروانسرای دیرگچین استان قم، بدون حجاب اجباری کنسرت فرضی اجرا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجرای این کنسرت که هم‌زمان و به‌صورت آنلاین از کانال یوتیوب پرستو احمدی پخش شد، بازتاب فراوانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت و بسیاری این هنرمند را به دلیل «شجاعت» در برگزاری کنسرت بدون حجاب اجباری در ایران تحسین کردند.

البته اجرای این برنامه خشم مقام‌های حکومتی را نیز در پی داشت؛ به‌ طوری‌ که در فاصله اندکی پس از انتشار آن، پرستو احمدی، احسان بیرق‌دار، نوازنده پیانو و سهیل فقیه‌نصیری، نوازنده گیتار الکتریک، در این کنسرت بازداشت شدند.

هم‌زمان خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز ادعای «خارج از عرف و ارزش‌های اجتماعی» بودن کنسرت پرستو احمدی را مطرح کرد و از احضار این خواننده جوان به مراجع قضایی خبر داد.

بر مبنای گزارش رسانه‌های داخلی ایران، دو نوازنده مرد این کنسرت شامگاه ۲۴ آذرماه با قرار تامین کیفری آزاد شدند. پرستو احمدی نیز روز دوشنبه سوم دی به همرای وکلایش به دادسرای ناحیه ۳۸ امنیت اخلاقی تهران مراجعه کرد و پس از تفهیم اتهام، با وثیقه سه میلیارد تومانی آزاد شد.

پرستو احمدی، متولد فروردین ۱۳۷۶ در نوشهر، خواننده و فارغ‌التحصیل کارگردانی از دانشگاه سوره، پیش‌تر با بازخوانی قطعه «از خون جوانان وطن» عارف قزوینی در جریان اعتراض‌های ۱۴۰۱ به شهرت رسید. او سابقه انتشار آثار موسیقیایی متعددی دارد؛ از جمله بازخوانی قطعات فولکلور مازندرانی و ترانه‌هایی از باباطاهر و اخوان ثالث.

ممنوعیت آواز خواندن زنان در ایران و تحمیل حجاب اجباری به آنان پس از وقوع انقلاب اسلامی آغاز شد و طی بیش از چهار دهه گذشته با اعمال مقررات سختگیرانه ادامه یافت. در این سال‌ها، بسیاری از زنان علاقه‌مند به موسیقی و خوانندگی برای اینکه بتوانند فعالیت هنری خود را ادامه دهند به ناچار مهاجرت کردند. برخی نیز به فعالیت‌های زیرزمینی روی آوردند و در مواردی نیز بازداشت شدند.

بازداشت بیتا رسولی، خواننده محلی گیلک، در اسفندماه ۱۴۰۱ پس از اجرای مراسمی در لاهیجان و دستگیری ۹ خواننده زن در بندرعباس در دی ۱۳۹۶ از آن جمله‌اند.