طرح مجلس: هر کس با آمریکا همکاری کند اعدام می‌شود

براساس طرح کمیسیون قضایی مجلس کسانی که در لیست تحریم آمریکا قرار بگیرند، مزایای ایثارگری دریافت می‌کنند

افتتاحیه مجلس یازدهم-میزان

کمیسیون قضایی مجلس یازدهم طرحی را در دستور کار قرار داده است که بر اساس آن کسانی که با دولت‌های متخاصم از جمله آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم همکاری کنند، مفسد فی الارض هستند و به اعدام محکوم می‌شوند.

این طرح که عنوانش «تشدید مجازات همکاری کنندگان با اقدامات کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی» است  در جلسه علنی روز یکشنبه 19 اردیبهشت از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شده است.

براساس ماده ۱ و تبصره این طرح «جاسوسی یا همکاری با دول متخاصم از جمله دولت ایالات متحده آمریکا برخلاف امنیت کشور یا منافع ملی، افساد فی الارض محسوب شده و مشمول مجازات مندرج در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی است.»

براساس ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، «هرکس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونه ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می گردد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس تبصره ماده اول طرح جدید مجلس، «همکاری با سازمانها و نهادهای پوششی وابسته به دستگاههای اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا از مصادیق جرم موضوع این ماده محسوب می شود.»

قرار است سازمان‌ها و نهادهایی که همکاری با آن‌ها مجازات اعدام در پی دارد را کمیته‌ای متشکل از «معاون وزیر اطلاعات، معاون سازمان اطلاعات سپاه، معاون اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران، نماینده کمیسیون امنیت ملی مجلس» تعیین کنند. مسئول اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح نیز رئیس این کمیته است و مصوبات آن با امضای رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رسمیت می‌یابد.

اما موضوع دیگر در این طرح، شناسایی ایرانیان مشمول تحریم آمریکا یا دیگر دولت‌ها به عنوان ایثارگر و بهره‌مندی آن‌ها از مزایای این عنوان است. در ماده ۵ این طرح آمده است: «کلیه اشخاص ایرانی که رسماً توسط دولتهای متخاصم به ویژه آمریکا در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند مشمول «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» و اصلاحات بعدی آن قرار می‌گیرند.»