وخامت وضعیت جسمانی سروناز احمدی، روزنامه‌نگار زندانی در اوین

کامیار فکور، همسر روزنامه‌نگار سروناز احمدی نیز همچنان زندانی است

سروناز احمدی، روزنامه‌نگار زندانی در ایران- ایندیپندنت فارسی

منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی خبر داده‌اند که وضعیت جسمانی سروناز احمدی، روزنامه‌نگار، مترجم و فعال حقوق کودکان به دلیل ادامه اعتصاب دارو در زندان اوین تهران رو به وخامت گذاشته است و خطر مرگ او را تهدید می‌کند.

این روزنامه‌نگار معترض و زندانی از یک هفته قبل و در اعتراض به مخالفت قاضی پرونده‌اش و بازجوهای امنیتی برای اعطای مرخصی درمانی و آزادی مشروط به او، دست به اعتصاب زده و از خوردن داروهای صرع و ضدافسردگی‌اش امتناع می‌کند.

یکی از دوستان و همکاران سروناز احمدی، روز شنبه ۲۴ شهریور درباره آخرین وضعیت این زندانی سیاسی به ایندیپندنت فارسی گفت: «سروناز به بیماری صرع مبتلاست و علاوه بر داروهای مقابله با این بیماری، به دلیل بازداشت‌های مداوم در سال‌های اخیر به مشکلات روحی مبتلا شده و به همین دلیل پزشکان برای او داروهای ضدافسردگی تجویز کرده‌اند، اما بازجوها و قاضی پرونده همچنان با اعطای مرخصی درمانی به سروناز خودداری می‌کنند. پزشکان می‌گویند سروناز توان تحمل حتی یک روز حبس را ندارد و نباید حکم او اجرایی می‌شد، اما این بازجوها و قضات جمهوری اسلامی که بویی از آدمیزاد نبرده‌اند.»

این منبع مطلع همچنین خبر داد که بر اساس آخرین تماس‌ها از زندان اوین، وضعیت جسمانی و روانی سروناز احمدی رو به وخامت گذاشته، توان سخن گفتن و غذا خوردن ندارد و هر لحظه بیم آن می‌رود که این روزنامه‌نگار دچار حملات عصبی شدیدتر و مرگ‌آفرین شود.

پیش از این پزشک مورد تایید قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز براساس نتایج نوار مغزی و آزمایش‌های مختلف، در نامه‌ای به مسئولان زندان اوین خواستار آزادی فوری سروناز احمدی و اعطای مرخصی درمانی به او شده بود.

سروناز احمدی پس از حمله نیروهای امنیتی به بند زنان زندان اوین با هدف پایان دادن به اعتصاب گروهی که در اعتراض به اعدام رضا رسایی، معترض کرمانشاهی، برگزار شد، دچار حمله عصبی و تشنج شده و خواستار اعزام به بیمارستان شده بود. ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و قاضی پرونده، با گذشت ۱۶ ماه از حبس سروناز احمدی، تاکنون با اعطای هرگونه مرخصی به او مخالفت کرده‌اند.

سروناز احمدی پس از چندین بازداشت در سال‌های گذشته به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و کارگری، در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱ و پس از حضور در تجمعات اعتراضی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، به همراه همسرش کامیار فکور بازداشت شد. خانم احمدی در ادامه با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد، اما شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام‌های اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام، مجموعا به تحمل ۶ سال زندان محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۳ سال و ۶ ماه زندان تبدیل شد و تاکنون ۱۶ ماه از حبس سروناز احمدی گذشته است.

در روزهای اخیر، سعیده شفیعی، دیگر زن روزنامه‌نگار ایرانی که جزو خبرنگاران باسابقه حوزه اقتصاد محسوب می‌شود نیز با وجود ابتلا به بیماری به زندان بازگردانده شد.  شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری در شهریور ۱۴۰۲ سعیده شفیعی را به اتهام‌های تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت ملی، مجموعا به تحمل بیش از ۴ سال زندان محکوم کرد که ۳ سال و ۷ ماه و ۱۶ روز از این حکم قابل اجرا است.

حسن همایون، همسر سعیده شفیعی که او هم روزنامه‌نگار است، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سعیده شفیعی به‌رغم بیماری به زندان برگشت، به کیفر روزنامه‌نگاری. محنت زندان بیماری‌اش را تشدید می‌کند. عمیقا نگران حال جگرگوشه‌ام هستم. مسئولیت سلامت جان همسرم به عهده مقامات قضایی است. او را درحالی باز به زندان می‌برند که زمستان سال قبل حبسش تعلیق شده بود.»

در حال حاضر دست‌کم ۱۰ روزنامه‌نگار در ایران به‌ نام‌های سروناز احمدی، سعیده شفیعی، یاشار سلطانی، نسرین حسنی، پریسا صالحی، ویدا ربانی، شیرین سعیدی، کامیار فکور، روح‌الله نخعی و فواد صادقی به دلیل انتقاد از نظام جمهوری اسلامی و انتشار گزارش‌های افشاگرانه و تحقیقی در زندان و بازداشت قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به‌سر می‌برند.

۱۳ شهریور سال جاری سازمان بین‌المللی دفاع از جریان آزاد اطلاعات اعلام کرده بود که از زمان آغاز به کار دولت مسعود پزشکیان در ایران، فشارهای امنیتی و سرکوب‌های قضایی علیه روزنامه‌نگاران مستقل به طرز چشم‌گیری افزایش یافت و نسبت به ماه قبل از آن به ۵ برابر رسید.