هشدار شمخانی در مورد شکست مذاکرات برجام در صورت عدم تضمین آمریکا

درخواست تهران از واشینگتن برای ارائه تضمین که دوباره از توافق خارج نخواهد شد، یک مانع دیگر در مذاکرات است

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران - غکس از ایرنا

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید اگر موضوع آمریکا به عدم ارائه تضمین در مورد خارج نشدن دوباره از برجام تغییر نکند، نتیجه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای از پیش روشن خواهد بود.

علی شمخانی روز چهارشنبه در رشته توئیتی با بیان این که دعوت به مذاکره در زمان جنگ ایران و عراق و دوران کنونی دارای «مشابهت‌های عبرت‌آموزی: است، نوشت «هیچ نشانه‌ای از تَنَبُه متجاوز نبود.»

وی رئیس جمهوری آمریکا را «فاقد اختیار» خوانده که حاضر به ارائه تضمین در مورد عدم خروج دوباره از برجام نیست و در ادامه نوشته: «در صورت عدم تغییر شرایط فعلی، نتیجه مذاکره از قبل روشن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و شش قدرت جهانی، از جمله ایالات متحده، در سال ۲۰۱۵ به توافقی برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران در ازای برچیدن تحریم‌های مرتبط دست یافتند، اما آمریکا سه سال بعد از آن توافق خارج شد.

تهران در واکنش تعهدات هسته‌ای خود طبق برجام را نادیده گرفت و با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، دو طرف در ماه آوریل گذشته مذاکرات غیرمستقیمی را در وین برای بازگشت دوجانبه به توافق آغاز کردند.

پس از شش دور گفت‌وگو، این مذاکرات به دلیل انتخابات ایران متوقف شد و هنوز تاریخ مشخصی برای ازسرگیری آن مشخص نشده است؛ هر چند تهران گفته است تا پیش از پایان نوامبر به مذاکرات بازخواهد گشت.

ایران می‌گوید آمریکا ابتدا از توافق خارج شد و باید تحریم‌ها را لغو کند، اما آمریکا می‌گوید در صورت پیروی کامل ایران از مفاد توافق به آن باز خواهد گشت. نحوه اجرای این خواسته‌ها هدف اصلی مذاکرات وین است.

درخواست تهران از واشینگتن برای ارائه تضمین که دوباره از توافق خارج نخواهد شد، یک مانع دیگر در مذاکرات است.

ایالات متحده بارها گفته است اولویت اول آن پیگیری دیپلماسی است، اما در عین حال هشدار داده که فرصت نامحدود نیست و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ممکن باعث شود بازگشت به برجام دیگر سودی نداشته باشد.