ستارههای بسیاری در دنیای هنر بودهاند که رکوردهای فروش را در زمینههای مختلف در دست دارند، اما تنها یک نفر است که نامش در کتاب «رکوردهای گینس» در جایگاه پرفروشترین هنرمند تکخوان تاریخ ثبت شده است و او کسی نیست جز «الویس پریسلی»؛ ستاره دنیای «راک اند رول».
امروز حدود ۴۵ سال از روزی که الویس به علت ایست قلبی در حمام خانهاش درگذشت، میگذرد. اما موسیقی او نه تنها هنوز هم رنگوبویی از تازگی دارد، که نامش روی سردر سینماهای جهان با فیلم جدید و پر زرق و برقی که از زندگی او ساخته شده است، به چشم میخورد. «الویس» محصول سال ۲۰۲۲ است که «باز لورمن»، کارگردان استرالیایی و خالق «مولنروژ» و «گتسبی بزرگ» آن را کارگردانی کرده است. از سال ۲۰۱۴ زمزمههای تولید فیلمی درباره زندگی الویس پریسلی به دست لورمن به گوش میرسید که در نهایت در سال ۲۰۱۹ اعلام رسمی شد و به علت همهگیری جهانی کووید، ساخت آن تا سال ۲۰۲۱ به طول انجامید. «الویس» نخستین بار در فستیوال کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و بازیگرانی چون آستین باتلر و تام هنکس در آن نقش ایفا میکنند که در نقشهای زوج الویس و مدیربرنامههایش (که کاراکتر حرفهای الویس را در دنیای واقعی ساخت) ظاهر شدهاند.
درست مانند رکورد الویس پریسلی در دنیای موسیقی، فیلم زندگی او نیز در همین مدت کوتاهی که در سینماها به اکران درآمده، توانسته است رکوردهای فروش را جابهجا کند و در ژانر سینمای «زندگینامه-موسیقی»، با ۲۵۳ میلیون دلار فروش، در جایگاه دوم پس از فیلم «بوهیمین راپسودی» (فیلمی درباره زندگی فردی مرکوری) قرار گیرد. فیلم «الویس» بهوسیله کمپانی «برادران وارنر» (Warner Bros) به نمایش درآمده است.
Read More
This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)
اگرچه «الویس» بر اساس زندگی واقعی او ساخته شده است، باید به این نکته توجه کنیم که فیلمهایی در این سبک گاهی واقعیت را فدای آبوتاب دادن به روایت و جلوههای نمایشی میکنند و اگر چنین نبود، نه یک فیلم سینمایی، بلکه یک «مستند» را تماشا میکردیم.
روایت فیلم، ارتباط عجیب و غریب الویس را با سرهنگ تام پارکر، مدیربرنامههایش، به نمایش میگذارد که البته تا حدود زیادی درست است، اما میتوان گفت که نمایش چهره «قهرمان بیچونوچرا» از الویس که در مقابل خطاهای متعدد مدیربرنامههایش، هیچ خطایی مرتکب نمیشود، بیشتر ساخته ذهن کارگردان برای جذابتر کردن روایت و حفظ چهره بتگونه این سلطان دنیای راکاندرول است. «آلانا نش»، روزنامهنگار آمریکایی که در سال ۲۰۰۱ کتابی با محوریت این ارتباط منتشر کرده بود و البته مهمترین آثارش نیز به زندگی الویس اختصاص دارند، معتقد است رابطه این دو شخصیت مطابق واقعیت به نمایش گذاشته نشده است و از قضا برعکس چیزی که در این فیلم نمایش داده میشود، کلنل پارکر همیشه از تابوشکنیهای الویس استقبال میکرد و نه تنها مانع نمیشد، که او را تشویق نیز میکرد. با اینحال، اینگونه بزرگنماییها درباره شخصیت الویس و مدیربرنامههایش، خواهناخواه به جذابیت فیلم افزوده و البته گفتنی است که تام هنکس با بازی خارقالعاده و آستین باتلر جوان و جذاب با فرو رفتن در نقش الویس، به خوبی آن را باورپذیر میکنند.
نکته قابل توجه دیگر فیلم، «فلشبک»های خارقالعادهای است که لورمن بسیار هنرمندانه در فیلم به نمایش میگذارد. این کارگردان استرالیایی میداند که چطور مخاطب را در میان گذشته و حال، میخکوب کند: تصاویری که پشت سر هم در میان دورانهای کودکی، جوانی، و میانسالی این ستاره پرواز میکنند و تکاملی تدریجی را نشان میدهند که در الویس و زندگی حرفهایاش رخ داده است.
گفتنی است که الویس و سرهنگ پارکر تنها ستارههای این فیلم نیستند. فیلم مملو از ستارههای آشنا است. از «بیبی کینگ»، خواننده بیرقیب دنیای «بلوز»، گرفته تا «مایکل جکسون»، با چهرهپردازیهای فوقالعاده در فیلم شخصیتپردازی شدهاند. آستین باتلر شاید در نگاه اول چندان به الویس شباهت نداشته باشد، اما آنقدر از پس ایفای نقش خوب برآمده و چهرهپردازیاش فوقالعاده است که در همان لحظههای آغازین فیلم، در ذهن مخاطب، «الویس واقعی» پذیرفته میشود.
زندگی عاشقانه الویس با همسرش پریسیلا (با بازی اولیویا دیجونگ) نیز در این فیلم به زیبایی به نمایش درآمده است. سرهنگ پارکر (تام هنکس) جایی در فیلم میگوید که «پیشبینی همه چیز» را کرده بود «جز عشق»، و پس از آن، عشق و حمایتی که الویس از همسرش در طول زندگی دریافت میکرد، به خوبی به تصویر کشیده میشود.
تماشای فیلم الویس برای طرفداران کلاسیک «راکاندرول» نیز، البته اگر نگاه سرسختانه به آن نداشته باشند، بسیار لذتبخش است، چرا که معروفترین ترانههای الویس در جایجای فیلم به گوش میرسند و کارگردان با انتقال قصه در پس هر ترانه، مخاطب را به زمزمه با آنها وامیدارد. این لذت با اجرای ترانه «ذهن مشکوک» (Suspicios Minds) در یکی از درخشانترین سکانسهای این فیلم به اوج میرسد.
«الویس» یکی از موفقیتهای کمنظیر در دنیای سینما در ژانر زندگینامه بوده است که البته این موفقیت بیش از هر چیز، به توانایی لورمن در ساخت فیلمهایی در این ژانر بازمیگردد. «الویس» پس از «گتسبی بزرگ»، دومین فیلم پرفروش لورمن است و البته موفقترین فیلم کمپانی برادران وارنر در سالهای همهگیری جهانی کرونا. علاوه بر اکران فیلم در سینماهای جهان، هماکنون امکان تماشای آنلاین آن نیز از طریق پلتفرمهای مختلف برای مخاطبان فراهم شده است.