عباس عراقچی: نباید اجازه دهیم در خارج از کشور علیه ما تظاهرات شود

مشاور رهبر جمهوری اسلامی به تاثیر اعتراض‌های سراسری داخل و خارج ایران در منزوی شدن جمهوری اسلامی اعتراف کرد

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی، در گفت‌وگویی ویدیویی هشدار داد که نباید اجازه داده شود این‌طور مرتب علیه جمهوری اسلامی تظاهرات برگزار و مدام پیام‌هایی داده شود.

عباس عراقچی که در دولت حسن روحانی، معاون اول جواد ظریف در وزارت امور خارجه بود و حالا از مشاوران علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در زمینه سیاست خارجه محسوب می‌شود، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت جماران، متعلق به نوه روح‌الله خمینی، از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و اعتراض‌های گسترده ایرانیان در سراسر جهان ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که اینک «پروژه بدنام‌سازی، امنیتی‌سازی و مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی» در دنیا در حال اجرا است.

ایرانیان ساکن کشورهای مختلف جهان از ابتدای ماه مهر و پس از آغاز خیزش سراسری مردم در داخل ایران که با کشته شدن مهسا امینی به دست نیروهای سرکوبگر گشت ارشاد جمهوری اسلامی آغاز شد، در همراهی با هموطنانشان در داخل کشور، هزاران تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف جهان برگزار کردند و خواستار قطع هرگونه همکاری و تعامل کشورها و سیاستمداران خارجی با سران نظام جمهوری اسلامی شده‌اند.

عباس عراقچی ضمن اعتراف به این نکته که آغاز انقلاب مردمی داخل کشور در کنار تظاهرات ادامه‌دار ایرانیان خارج کشور به «ایجاد هزینه و فشار» منجر می‌شود، گفت: «باید با آن مقابله کنیم. این اثر خود را در روابط خارجی ما به جا می‌گذارد و به کاهش همکاری‌های ما با کشورهای دیگر منجر می‌شود؛ یعنی فضایی به وجود می‌آورند که کشورها برای همکاری با ایران تردید پیدا کنند.»

این نکته‌ در سخنان اخیر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز تکرار شده که نشان‌دهنده نتیجه‌بخش بودن خیزش سراسری ایرانیان است. رئیسی روز ۲۹ بهمن در مراسم دیدار سفرای کشورهای اسلامی با علی خامنه‌ای، در حضور رهبر جمهوری اسلامی گفت: «غربی‌ها تا دیروز مدعی دنبال کردن توافق بودند اما با آغاز اغتشاشات، میز مذاکره را ترک کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا و کانادا و چند کشور اروپایی نظیر فرانسه، آلمان و انگلستان پس از آغاز خیزش سراسری و سرکوب بی‌رحمانه و کشتار دست‌کم ۵۵۰ ایرانی، تحریم‌های نظامی، حقوق‌ بشری و اقتصادی بیشتری علیه نظام جمهوری اسلامی و مقام‌های آن وضع کردند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز یک کمیته حقیقت‌یاب درباره نقض حقوق بشر در جریان سرکوب اعتراض‌های سراسری تشکیل داد. جمهوری اسلامی همچنین از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج شد.

در آخرین مورد از این دست واکنش‌ها، مسئولان کنفرانس امنیتی مونیخ امسال به‌جای دعوت از مقام‌های جمهوری اسلامی، چهره‌های مخالف حکومت ایران مانند شاهزاده رضا پهلوی و مسیح علی‌نژاد را به این کنفرانس دعوت کرد.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد پیشین جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای، در گفت‌وگوی اخیر  فضای کنونی علیه جمهوری اسلامی را «بسیار خطرناک» توصیف کرد و گفت که می‌تواند منافع جمهوری اسلامی را «تحت تاثیر قرار می‌دهد».

عباس عراقچی در حال حاضر عضو و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی است که سال‌ها پیش به‌دستور رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شد و به‌قول عراقچی، «یک بازوی مشورتی» برای علی خامنه‌ای است.

علاوه بر سرکوب اعتراض‌ها، ارسال تسلیحات به گروه‌ها و کشورهای دیگر به‌ویژه شبه‌نظامیان حوثی در یمن و ارتش روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، نیز نگرانی‌های بین‌المللی را برانگیخته است. اما عراقچی در این مورد مدعی شد که اسرائیلی‌ها در تلاش‌اند تا ایران را به‌عنوان «یک تهدید و یک نظام غیرقابل‌قبول» به دنیا معرفی کنند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که جمهوری اسلامی در حال مذاکره با «بیش از ۵۰ کشور» از جمله ونزوئلا و بلاروس برای صدور پهپادهای رزمی و سلاح‌های هدایت‌شونده با هدف‌گیری دقیق است.

در ماه‌های اخیر، موضوع قراردادن احتمالی سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا نیز مطرح شده است. این مقام ارشد پیشین وزارت خارجه جمهوری اسلامی که خود پیش‌تر عضو سپاه بود، از این نیروی نظامی ایدئولوژیک جمهوری اسلامی دفاع کرد و گفت دفاعی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین، در مذاکرات با قدرت‌های جهانی از سپاه کرد، «کسی نکرده است».