ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا: مقام‌های نظامی ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه‌اند

به‌گفته مقام‌های نظامی آمریکا، اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران درباره عبور زیردریایی هسته‌ای ایالات متحده از تنگه هرمز کاملا بی‌اساس است

یک زیردریایی نیروی دریایی آمریکا شناور در دریای عرب- U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Sawyer Haskins

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، روز پنجشنبه گفته‌های فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی درباره عبور زیردریایی هسته‌ای ایالات متحده را کاملاً بی‌اساس خواند و آن را نمونه‌ دیگری از درج «اطلاعات نادرست» مقام‌های حکومت ایران توصیف کرد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، روز پنجشنبه ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین‌ماه)، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، حکومت ایران را متهم کرد که با انتشار «اطلاعات نادرست» عامل بی‌ثباتی در منطقه است.

بر اساس اعلام روز پنجشنبه ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، هیچ زیردریایی آمریکایی به‌تازگی از آب‌های تنگه هرمز عبور نکرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بخش دیگری از پیام خود تاکید کرد که نیروهای نظامی آمریکا در هر جایی که قوانین حقوق بین‌الملل دریاها اجازه دهند، به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

پیش‌تر شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران گفته بود نیروی دریایی ایران یک زیردریایی آمریکایی را هنگام عبور از تنگه هرمز مجبور کرده است به سطح آب بیاید و مسیرش را تغییر دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام نظامی حکومت ایران، زیردریایی ایرانی «فاتح» توانست زیردریایی آمریکایی را شناسایی کند و بعد از هشدارهای نظامی، زیردریایی آمریکا و یگان همراهش مجبور شد به سطح آب بیاید و مسیرش را «اصلاح» کند. مقام‌های نظامی آمریکایی، تمامی این اظهارات را رد کرده‌اند.

در همین حال، روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از تیموتی هاوکینز، سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا، نوشت: «شناور بدون سرنشین MAST-13 به‌هنگام عبور از تنگه هرمز، توجه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جلب کرد، اما بدون وقوع هیچ حادثه‌ای به مسیرش ادامه داد.»

به گفته سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا، دو کشتی گارد ساحلی ایالات متحده این شناور بدون سرنشین را به‌هنگام عبور از آب‌های تنگه هرمز همراهی کردند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا پیش‌تر در هشتم آوریل (۱۹ فروردین‌ماه) اعلام کرده بود برای تقویت توان نظامی ایالات متحده در منطقه، یک زیردریایی هسته‌ای این کشور با موشک هدایت‌شونده، از کانال سوئز عبور کرده است تا به ناوگان پنجم در بحرین ملحق شود.