تلاش دولت رئیسی برای ابقای فاطمی‌امین؛ از تهدید نمایندگان تا پیشکش خودرو

نماینده مجلس: وزیر صمت به نمایندگان خودرو شاسی بلند داد تا استیضاح نشود

وزیر صمت دو کارت زرد از مجلس داردــ ایرنا

استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با افشاگری علیرضا بیگی، نماینده مجلس، درباره خودروهای اهدایی وزارت صمت به برخی نمایندگان مجلس ابعاد تازه‌‎ای یافت.

علیرضا بیگی به پایگاه خبری انتخاب گفت وزارت صمت هنگام استیضاح قبلی فاطمی‌امین ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو شاسی‌بلند میان نمایندگان توزیع کرد تا از استیضاح وزیر جلوگیری کند. این نماینده مجلس گفت هیئت‌رئیسه باید بگوید این ۷۰ خودرو شاسی‌بلند مقابل در خانه نمایندگان و پارکینگ مجلس با استیضاح وزیر چه ارتباطی داشته است و بر چه مبنایی این خودروها را به آقایان داده‌اند.

پیش از او، احمد رسولی‌نژاد هم به خبرگزاری ایسکانیوز گفت در استیضاح پیشین وزیر صمت با تعداد زیادی سند و مدرک به مجلس رفته بود و هر نماینده‌ای که سخنان موافقان استیضاح را می‌شنید با آن موافقت می‌کرد؛ اما در همان روز مباحثی مطرح شد از جمله اینکه شب قبل از استیضاح وزیر در خیابان سمیه که وزارت صمت آنجا واقع است، حواله ۷۰ تا ۷۵ خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان داده شد و به همین دلیل نمایندگان از استیضاح وزیر انصراف دادند.

رسولی‌نژاد یک روز بعد سخنانش را تکذیب کرد و مدعی شد که در مصاحبه‌اش گفته که «بحث حواله خودرو شاسی‌بلند را در حد شایعه شنیده‌ است» برخی دیگر از نمایندگان از جمله هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، نیز این خبر را کلا تکذیب کردند.

هم‌زمان با انتشار اخبار مربوط به اهدای خودرو به نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت، سید رضا فاطمی‌ امین به دادستان کل کشور نامه نوشت و خواستار بررسی موضوع در «اسرع وقت و پیگیرد قضایی» نمایندگانی شد که این موضوع را مطرح کرده‌اند.

این نخستین ‌بار نیست که نمایندگان مجلس درباره وزیر پرحاشیه و جنجالی ابراهیم رئیسی افشاگری می‌کنند. در استیضاح پیشین فاطمی‌ امین نیز صدیف بدری، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفته بود بیش از ۷۰ نفر به‌صورت فامیلی به وزارت صمت وارد شده‌اند که حتی سابقه یک ساعت کار اداری هم ندارند.

اکنون علیرضا بیگی ضمن افشای اهدای بیش از ۷۰ خودرو به برخی از نمایندگان مجلس، می‌گوید پرونده تخلف‌های فاطمی‌ امین هم در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس است. با این حال، از مجموع سخنان نمایندگان مجلس، عملکرد رسانه‌های وابسته به دولت و گفته‌های مقام‌های دولتی چنین برمی‌آید که دولتی‌ها تمام تلاش خود را برای ممانعت از استیضاح وزیر صمت به کار بسته‌اند و نمایندگان «مجلس انقلابی» نیز در این خصوص همانند دیگر موضوع‌ها با دولت رئیسی هماهنگ‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند با همین موضوع، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰، ورود پرونده تخلف‌های فاطمی‌ امین به این کمیسیون را تکذیب کرد و مدعی شد که حتی شبیه این پرونده هم در این کمیسیون مطرح نشده است. او سخنان علیرضا بیگی را نیز «کاملا غیرواقعی و کذب» دانست.

به‌رغم تکذیب‌های پیاپی برخی نمایندگان مجلس، علیرضا بیگی در گفت‌وگو با همشهری بار دیگر بر سخنانش تاکید کرد و گفت: «بدیهی‌ترین و روشن‌ترین موضوع این است که بین ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو بین کارکنان مجلس و نمایندگان تقسیم شده است. این موضوع سبب شد  میان ما در مجلس به‌عنوان دستگاه نظارتی و خودروساز بده‌بستانی نامتعارف اتفاق بیفتد.»

دولت ابراهیم رئیسی هم‌زمان با تلاش‌ها برای ممانعت از استیضاح فاطمی‌ امین، سخنگوی بیمه مرکزی ایران را به دلیل اینکه خواستار استیضاح وزیر صمت شده بود، برکنار کرد. سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، ضمن تایید این خبر به‌صراحت گفت که پیش‌تر به مدیران دولتی هشدار داده شده بود «هرگونه ناهماهنگی و مواضع غیرحرفه‌ای در درون دولت، در وهله اول با توبیخ و نهایتا به برکناری منجر خواهد شد. مدیران دولتی توجه کنند».

فاطمی‌ امین که دو کارت زرد از مجلس گرفته و یک بار هم استیضاح شده است، روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت برای دومین بار استیضاح خواهد شد. گرانی افسارگسیخته خودرو و شرایط نابسامان بخش‌های صنعت از جمله فولاد و آهن از مهم‌ترین محورهای استیضاح وزیر صمت‌اند.