وعده وزیر کشور: برنامه سخت‌گیرانه‌ای برای تایید صلاحیت نامزدها نداریم

شورای نگهبان با استناد به حق خود برای نظارت استصوابی، عملا پیش از هر انتخابات نتیجه آن را مشخص میکند

احمد وحیدی در  سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ فرماندهی نیروی قدس سپاه را برعهده داشت- تسنیم

احمد وحیدی، وزیر‌ کشور، گفته است که این وزارتخانه هیچ برنامه سخت‌گیرانه‌ای برای تایید صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی ندارد.

وزارت کشور وظیفه ثبت نام، بررسی صلاحیت اولیه نامزدها از طریق هیئت‌های اجرایی و برگزاری انتخابات را برعهده دارد، اما شورای نگهبان با استناد به حق خود برای نظارت استصوابی، نظر نهایی را در تایید یا رد صلاحیت نامزدها می‌دهد و همین امر، باعث شده که انتخابات در جمهوری اسلامی، آزاد و رقابتی نباشد.

احمد وحیدی به خبرگزاری فارس گفت:«در هیئت‌های اجرایی قانون ضوابطی را مشخص کرده است اما باید بگویم هیچ برنامه سخت‌گیرانه‌ای از طرف وزارت کشور و هیئت‌های اجرایی برای تایید صلاحیت‌ها نخواهد بود، ولی طبیعتا رعایت ضوابطی که در قانون ذکر شده و تطبیق آن شرایطی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده است، با کاندیداها و داوطلبان بررسی خواهد شد.»

او افزود: «با اینکه هیئت‌های اجرایی هنوز تشکیل نشده است، بحث مشارکت به‌عنوان  یکی از مهم‌ترین محورها در انتخابات جزو برنامه‌های ماست و در چهار مولفه‌ای که رهبر انقلاب مطالبه کردند؛ سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت، طبیعتا مشارکت یک محور بسیار عمده است که باید همگان این وظیفه را به درستی انجام دهند.»

رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات در حالی از مشارکت گسترده مردم در انتخابات سخن می‌گویند که دست کم بیش از نیمی از واجدان حق رای، انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ را تحریم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که در پی خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، مقامات حکومتی نه تنها قادر به کشاندن مردم به پای صندوق‌های رای نخواهند بود، بلکه بسیاری از نیروهای درون حاکمیت نیز از شرکت نکردن در رقابت‌های مهندسی شده سخن گفته‌اند.

دفتر علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی که شورای نگهبان صلاحیت او را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰  رد کرد، روز دوشنبه ۱۸ ارديبهشت، گزارش خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران مبنی بر قصد علی لاریجانی برای شرکت در انتخابات مجلس را رد کرد.

در بیانیه این دفتر گفته شده بود:« رفع نگرانی از جریان خالص‌سازی؛ ‏خبری درباره‌ی انتخابات مجلس وجود ندارد.  بدین وسیله از جریان خالص سازی رفع نگرانی می شود و بعید است به این روش های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چاره ای دیگر نیاز است.»

ستاد انتخابات کشور، روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت، در نخستین اطلاعیه خود اعلام کرد ثبت نام از داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۱۹ آذر ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت.

قرار است انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در ۲۰۸ حوزه انتخابیه در سراسر کشور برگزار می‌شود.