آخرین تلاش‌ها برای نجات مسافران تایتان؛ اکسیژن این زیردریایی تا ساعاتی دیگر تمام می‌شود

یک تاجر آمریکایی می‌گوید با وجود علاقه فراوان به سفر به اعماق دریا با تایتان، به‌دلیل نگرانی‌های ایمنی از این سفر صرف‌نظر کرد

پنجمین روز از جست‌وجوها برای زیردریایی تایتان در حالی آغاز شده است که اکسیژن ذخیره‌شده در این زیردریایی تنها تا ساعت ۱۳ پنجشنبه به وقت اروپای مرکزی باقی خواهد بود. البته برخی متخصصان می‌گویند مشکل اساسی تمام شدن اکسیژن نیست بلکه عمقی است که این زیردریایی در آن قرار دارد و ماندن تحت فشار و سرما زیر آب در ساعات طولانی ممکن است پیش از این جان مسافران را گرفته باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید گارد ساحلی ایالات متحده که با استفاده از ربات‌های شناور در اعماق بین سه تا چهار هزار متری دریا در حال جست‌وجو است، همچنان به یافتن زیردریایی امید دارد. کاپیتان جیمی فردریک، مسئول عملیات گارد ساحلی ایالات متحده، با تاکید بر ردیابی صداهایی که روز چهارشنبه شنیده شدند، به رسانه‌ها گفت که نیروهای نجات هنوز نمی‌دانند که موقعیت مکانی و منبع این صداها چه بوده است.

صداهایی که چهارشنبه از اعماق اقیانوس ثبت شدند، برای نیروهای نجات بسیار دلگرم‌کننده بودند زیرا خدمه زیردریایی آموزش می‌بینند در صورت قطع ارتباط با سطح، به بدنه زیردریایی ضربه بزنند تا از طریق دستگاه‌های ردیاب صدا، سونارها، شناسایی شوند.

پنج مسافر تایتان قرار بود از کشتی معروف تایتانیک یک بازدید دوساعته داشته باشند اما تماس این زیردریایی کوچک روز یکشنبه، ۴۵ دقیقه پس از ورود به آب، با کشتی مادر به‌طور کامل قطع شد.

کشتی تایتانیک سال ۱۹۱۲ در برخورد با صخره‌های یخی در شمال اقیانوس اطلس غرق شد و به همراه خود، ۱۵۰۰ مسافرش را هم به قعر آب‌های منجمد اقیانوس برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا سرنوشت زیردریایی تایتان هم چون داستان ۱۱۱ سال پیش کشتی تایتانیک به یک معمایی بزرگ تبدیل شده است. تیم‌های نجات از بریتانیا، ایالات متحده، کانادا و فرانسه در روزهای گذشته برای یافتن زیردریایی و مسافران آن دست به کار شده‌اند. این زیردریایی کوچک که تنها به اندازه انگشتان دست از آن ساخته شده است، برای بیش از ۹۶ ساعت ذخیره اکسیژن دارد.

دونالد مورفی، اقیانوس‌شناس به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: «این منطقه از اقیانوس اطلس شمالی که تایتان روز یکشنبه در آن ناپدید شد، مستعد مه و شرایط طوفانی است که آن را به محیطی بسیار چالش‌برانگیز برای ماموریت‌های جست‌وجو و نجات تبدیل می‌کند.»

نیروی دریایی ایالات متحده روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد در حال ارسال یک سامانه نجات تخصصی است که می‌تواند «دستگاه‌های بزرگ، حجیم و سنگین زیر دریا مانند هواپیما یا کشتی‌های کوچک» را بالا بیاورد. تایتان بیش از ۹ هزار کیلو وزن دارد و سامانه نجات تخصصی آمریکا می‌تواند بیش از ۲۷ هزار کیلوگرم را از آب بیرون بکشد.

جست‌وجوهای با هواپیما، هلی‌کوپتر و کشتی‌های گارد ساحلی ایالات متحده و کانادا در منطقه‌ای به وسعت بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع از روز سه‌‌شنبه در شمال اقیانوس اطلس آغاز شد.

این سفر برای هر کدام از مسافران زیردریایی ۲۵۰ هزار دلار هزینه داشته است. هامیش هاردینگ، تاجر ثروتمند بریتانیایی، شهزاده داوود، بازرگان پاکستانی و پسرش از جمله سرنشینان این زیردریایی‌اند. به جز این سه نفر، یکی از خدمه تایتان از مجرب‌ترین کارشناسان و مورخان درباره کشتی تایتانیک است و نفر پنجم هم ناخدای این زیردریایی است: استاکتون راش، مدیرعامل شرکت اکتشافی اوشن گیت؛ شرکتی که در اکتشاف بازمانده کشتی تاریخی تایتانیک در سال‌های اخیر نقش بزرگی داشت.

نسبت خانوادگی ناخدای تایتان با مسافران تایتانیک

روزنامه نیویورک‌تایمز به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد اجداد وندی راش، همسر استاکتون راش، یعنی ایزیدور و آیدا استراوس از مسافران تایتانیک بودند که به همراه این کشتی در اقیانوس اطلس شمالی غرق شدند. استراوس‌ها از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک بودند و بهترین اتاق‌های کشتی را داشتند. به گفته بازماندگان کشتی تایتانیک، ایزیدور، همسر آیدا، تا زمانی که همه زنان و کودکان سوار قایق نجات نشدند، از سوار شدن به قایق نجات خودداری کرد و آیدا هم حاضر نشد بدون او سوار قایق شود. آرشیوهای تاریخی روزنامه نیویورک تایمز نشان می‌دهند جسد ایزیدور حدود دو هفته پس از غرق شدن در دریا پیدا شد، اما پیکر آیدا هرگز پیدا نشد.

مسافری که آگاهانه از سفر با تایتان انصراف داد، کریس براون، مالک یک شرکت دیجیتال مارکتینگ، است. او چهارشنبه به مجریان برنامه «صبح‌بخیر آمریکا» گفت که او تقریبا یکی از مسافران تایتان بود اما به دلیل نگرانی‌های ایمنی از این سفر صرف‌نظر کرد.

براون که با هامیش هاردینگ، میلیاردر بریتانیایی، یکی از پنج مسافر زیردریایی گم‌شده، دوستی نزدیکی دارد، «به صبح‌بخیر آمریکا» گفت که در ابتدا به دلیل علاقه تاریخی و علمی تمایل داشت به این سفر برود. او در این برنامه درباره دلایل «نگرانی‌های ایمنی» خود توضیح بیشتری نداد و گفت ترجیح می‌دهد اخبار بر نجات سرنشین‌های این زیردریایی متمرکز بماند.

بیشتر از جهان