از هر پنج زن یک نفر پس از درمان ناباروری به صورت طبیعی باردار می‌شود

پژوهشی نشان می‌دهد زنانی که برای بارداری فرزند اول خود از درمان ناباروری استفاده کردند، ظرف سه سال به صورت طبیعی باردار شدند

بیش از ۱۰ میلیون نوزاد در سراسر جهان از طریق آی‌وی‌اف به دنیا می‌آیند ـ Canva

پژوهشی پیشگام و جدید نشان می‌دهد یک نفر از هر پنج زن بعد از بارداری با کمک لقاح مصنوعی یا آی‌وی‌اف به صورت طبیعی باردار می‌شود.

اسکای نیوز گزارش می‌دهد پژوهش دانشگاه کالج لندن (UCL) که در نشریه علمی هیومن ریپروداکشن (Human Reproduction) منتشر شده، تعداد زنانی را که به صورت طبیعی پس از بارداری با فناوری کمک-باروری (ART) صاحب فرزند دوم می‌شوند، درنظر گرفته است. دکتر آنت توایتس، سرپرست این گروه پژوهشی، گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که بارداری طیبعی بعد از بارداری با آی‌وی‌اف بعید نیست.»

«این امر با دیدگاه‌های رایج زنان و متخصصان بهداشت و آنچه که معمولا در رسانه بیان می‌شود که این اتفاق را بسیار نادر می‌داند، در تضاد است.»

«مقاله‌های مطبوعاتی مکرر زنان و افراد صاحب نام را معرفی می‌کند... و در بیشتر موارد بارداری طبیعی بعدی آن‌ها را «شگفت‌انگیز» یا «معجزه‌وار» توصیف می‌کنند و برخی آن را موهبتی جهانی می‌پندارند.»

این مطالعه، داده‌های ۱۱ مطالعه روی ۵ هزار و ۱۸۰ زن در سراسر جهان – ازجمله یک هزار و ۱۶۰ زن از بریتانیا – را بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۱ تجزیه و تحلیل کرد و به این نتیجه رسید که ۲۰ درصد زنانی که فرزند اول خود را با کمک لقاح مصنوعی باردار شدند، ظرف سه سال بارداری طبیعی را تجربه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مطالعه با ۲۲ زن که پس از درمان ناباروری به صورت طبیعی باردار شده بودند گفت‌وگوهایی انجام شد. به یکی از آن‌ها گفته شده بود که ذخیره تخمک پایینی دارد و احتمال بارداری طبیعی‌اش تقریبا صفر است. او حالا دو فرزند سه و چهار ساله دارد. این زن ۴۳ ساله که اهل لندن است، گفت: «برای پسر اولم که در سال ۲۰۱۸ به دنیا آمد، شش بار آی‌وی‌اف انجام دادیم. تا زمانی که برای بچه دوم آماده شوم از لوازم پیشگیری از بارداری استفاده می کردم.»

«پزشک عمومی بعد از تولد پسرم توصیه کرد از این ابزار استفاده کنم، اما هردو خندیدیم. با این حال، کاملا غیرمنتظره و به طورطبیعی ۸ ماه بعد دخترمان را باردار شدم.»

حتی متخصصان هم این چیزها را اشتباه می‌گیرند در بین این افراد زن دیگری بود که در ۲۰ سالگی مبتلا به آندومتریوز تشخیص داده شده و به او هشدار داده بودند که بارداری‌اش به‌صورت طبیعی تقریبا غیرممکن است.

او گفت: «بعد از تولد فرزند اولم از طریق آی‌وی‌اف، از مشاور آی‌وی‌اف پرسیدم آیا بعد از بارداری موفقی که داشته‌ام امکان دارد که طبیعی باردار شوم؟ او گفت به احتمال یک درصد ممکن است. بنابراین دوباره برای استفاده از آی‌وی‌اف برنامه‌ریزی کردیم. اما ماه بعد به طور طبیعی باردار شدم و فرزند دومم را هم به دنیا آوردم.»

قدرت باروری بیشتر شرکت‌کنندگان در این مطالعه کمتر از حد طبیعی بود. تعداد کمی از آن‌ها به دلایل غیرمرتبط با باروری مانند مادر [رحم] جایگزین، تک والد و والد همجنس به استفاده از آی‌وی‌اف روی آوردند.

بیش از ۱۰ میلیون نوزاد در سراسر جهان از طریق آی‌وی‌اف به دنیا می‌آیند، با این پژوهش، احتمال بارداری طبیعی افرادی که درمان موفقیت‌آمیز داشته‌اند، مشخص می‌شود.

برای ارائه برآوردهای دقیق‌تر درباره این پدیده و تجزیه و تحلیل عوامل و روندهای مرتبط در طول زمان، باید مطالعات ملی و مرتبط با داده‌ها انجام شود تا مشاوره متناسب به زوج‌هایی که درمان با فناوری کمک-باروری را در نظر دارند، تسهیل شود.

براساس گزارش شاخص سازمان بهداشت جهانی، یک نفر از هر شش بزرگسال در سراسر دنیا به ناباروری دچار خواهد شد. ارقام جدید نشان می‌دهد که درمان باروری اکنون بیش از هر زمان دیگری در دسترس مردم بریتانیا قرار دارد- اما زمان طولانی انتظار که سازمان ملی خدمات سلامت مقصر آن شناخته می‌شود به این دلیل است که خانواده‌های بیشتری به درمان خصوصی و پرداخت هزینه روی بیاورند.

بیشتر از بهداشت و درمان