چین سفر دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا به پکن را لغو کرد

اتحادیه اروپا اعلام کرد که چین بدون اعلام دلیل سفر جوزپ بورل به پکن را لغو کرده است

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی _ JOHN THYS / AFP

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، پنجم ژوییه (۱۴ تیر)، اعلام کرد که چین سفر یک دیپلمات برجسته اتحادیه اروپا به پکن را به‌طور ناگهانی لغو کرده است. این تصمیم در حالی گرفته شد که تنش‌ها و ناهماهنگی‌ها بین چین و اتحادیه اروپا، دو قدرت بزرگ جهانی، در عرصه‌های تجارت و حقوق بشر و جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و رو به افزایش است.

بر اساس اعلامیه سفیر اتحادیه اروپا در پکن که روز یکشنبه منتشر شد، جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، قرار بود روز دهم ژوییه برای مذاکره با کین گانگ، وزیر امور خارجه چین، و دیگر مقام‌های آن کشور به پکن سفر کند. طبق بیانیه خورخه تولیدو، انتظار می‌رفت که دیپلمات‌های اروپایی و چینی درباره موضوع‌هایی مانند تجارت و حقوق بشر و دیدگاه چین درباره جنگ در اوکراین بحث کنند.

با این حال، اتحادیه اروپا اعلام کرد که چین بدون اعلام دلیل سفر جوزپ بورل به پکن را لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نبیله مصرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجی، در بیانیه روز چهارشنبه اعلام کرد: «با تأسف، ما از همکاران چینی مطلع شدیم که تاریخ مورد نظر در هفته آینده دیگر ممکن نیست و اکنون ما باید گزینه‌های دیگری پیدا کنیم.» او افزود: «این مسئولیت چین است که دلیل لغو این سفر را روشن کند.» نبیله مصرالی ادامه داد: «ما برنامه را تغییر خواهیم داد و همراه با یکدیگر تاریخ جدیدی پیدا خواهیم کرد.»

در مقابل، اظهارات وزارت خارجه چین در این مورد مبهم بود.

 وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در نشست خبری روزانه‌اش در پکن گفت: «چین به روابط با اروپا اهمیت زیادی می‌دهد و تبادل با اروپا را در همه سطوح و عرصه‌ها حفظ کرده است.» او افزود: «ما به ورود جوزپ بورل به چین، در اسرع وقت و با توافق هر دو طرف، خوشامد می‌گوییم و آماده تبادل نظر با طرف اروپایی هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا گفت که سفر بورل به پکن در ابتدا برای آوریل برنامه‌ریزی شده بود، اما به‌دلیل ابتلای او به کووید-۱۹ این سفر به تعویق انداخته شد.

اگرچه هنوز روشن نیست چه عاملی باعث لغو سفر بورل شده است، اما این تصمیم پس از برگزاری نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هفته گذشته اعلام شد. در آن نشست، اتحادیه اروپا بر تامین مواد حیاتی از منابعی غیر از چین تاکید کرد، اگرچه گفت که نمی‌خواهد به‌طور کامل از دومین اقتصاد بزرگ جهان جدا شود.

از سوی دیگر، در ادامه تلاش آمریکا و چین- دو اقتصاد بزرگ جهان- برای ترمیم روابط، قرار است جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در هفته جاری به پکن برود. این دومین سفر یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به چین در هفته‌های اخیر است.

بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، سفر یلن سه روزه و از ۶ تا ۹ ژوییه خواهد بود. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده است که یلن در این سفر در مورد اهمیت مدیریت مسئولانه روابط دو کشور، ارتباط مستقیم در مورد موضوع‌های مورد علاقه دو طرف، و همکاری برای مقابله با چالش‌های جهانی گفت‌و‌گو خواهد کرد.

سفر یلن چند هفته پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به پکن در ماه ژوئن است. بلینکن عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی بود که در پنج سال اخیر به چین سفر کرد و با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به توافق رسید که روابط دو کشور تحکیم شود و رقابت به تنش تبدیل نشود.

به گزارش الجزیره و به‌نقل از یکی از مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، یلن قرار است با مقام‌های بلندپایه چینی و صاحبان صنایع و شرکت‌ها دیدار کند. یکی از موضوع‌های مورد گفت‌وگو، قانون جدید جاسوسی و امنیت ملی چین و پیامدهای احتمالی‌ آن برای شرکت‌های خارجی و آمریکایی خواهد بود.

بیشتر از جهان