فرایند تایید نتیجه انتخابات آمریکا به چه صورت است؟

آرای گزینندگان باید تا روز کریسمس به رئیس سنا و رئیس آرشیو ملی تحویل داده شود و ریاست سنا بر عهده معاون رئیس‌جمهوری است، به این معنی که کامالا هریس خودش باید این مدارک را تحویل بگیرد، چه پیروز انتخابات شده باشد چه شکست خورده باشد

آمریکایی‌ها در ۵ نوامبر رای خواهند داد و تصمیم خواهند گرفت که رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا کامالا هریس باشد یا دونالد ترامپ.

رای‌‌گیری در ۵۰ ایالت به شاید یکی از پرماجراترین کارزارهای انتخاباتی که به خاطر می‌آوریم پایان خواهد داد، کارزار انتخاباتی که شاهد تغییر گزینه نخست فهرست نامزدهای دموکرات‌ها در دقیقه ۹۰ و جان به در بردن ترامپ از دو اقدام به ترور بوده است.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که این رقابت قرار است تا لحظه آخر ادامه داشته باشد، زیرا دو نامزد در اکثر نظرسنجی‌ها برابر پیش می‌روند و احتمالا نتیجه نهایی را شمار اندکی از رای‌دهندگان مردد در هفت ایالت چرخشی کلیدی تعیین خواهند کرد.

پس از اینکه مردم آمریکا رای دادند، نتایج تایید خواهد شد.

در سال ۲۰۲۰، این فرایند به‌هیچ‌وجه سرراست و بی‌دردسر نبود، و ترامپ به شکستش مقابل جو بایدن اعتراض کرد. این دوره نیز او‌ــ بدون هیچ شواهدی‌ــ از پیش می‌گوید که این انتخابات ممکن است با تقلب مخدوش شود.

در ادامه نگاهی داریم به روند تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری‌ــ و اینکه این سیستم همچنان دارای چه ضعف‌هایی است.

بررسی و شمارش آرا

وقتی صندوق‌های رای‌گیری در ۵ نوامبر بسته شوند، بررسی تعرفه‌ها یا شمارش رسمی آرا آغاز می‌شود‌ــ بررسی دقیق برگه‌های رای ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد تا به اتمام برسد، و آرا حضوری، پستی، غیابی، مشروط و نظامی همگی شمارش و ثبت می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کار را مقام‌های انتخاباتی ایالتی انجام می‌دهند و اطمینان حاصل می‌کنند که تمام برگه‌های رای به‌درستی تکمیل شده‌اند، مجموع آرای دریافت‌شده با تعداد افرادی که به‌عنوان رای‌‌دهنده ثبت شده‌اند مطابقت دارد و هرگونه ناهمخوانی بررسی کامل شود.

نمونه‌هایی از آرا معمولا بازبینی و بازشماری می‌شوند تا از صحت شمارش اطمینان حاصل شود.

یکی از نقاط قوت شمارش آرا این است که فرایندی شفاف است و به روی عموم باز است تا آن را مشاهده کنند. اما همان‌طور که در سال ۲۰۲۰ دیده شد، مدتی که شمارش آرا در برخی ایالت‌ها طول می‌کشد می‌تواند فضایی برای ادعای زودهنگام پیروزی نامزدها باقی بگذارد، همان کاری که کارزار انتخاباتی ترامپ چهار سال پیش در پنسیلوانیا انجام داد.

تایید نتایج

آخرین مهلت ایالت‌ها برای تایید رسمی نتایج ۱۱ دسامبر است.

ابتدا، مقا‌م‌های ۳۰۰۰ شهرستان (کانتی) در سراسر کشور، و سپس مقام‌های مافوق آن‌ها در سطح ایالتی نتیجه شمارش آرا را تایید می‌کنند.

این نقطه‌ای از فرایند است که کارزارهای انتخاباتی ممکن است برای اعتراض به نتایج، به دادگاه مراجعه کنند، اقدامی که احتمال دارد به جنجال‌آفرینی یا حتی ناآرامی منجر شود.

معرفی گزینندگان

۱۱ دسامبر همچنین آخرین مهلت ایالت‌ها برای معرفی گزینندگانی است که نماینده نامزدی خواهند بود که برنده رای مردمی در آن ایالت شده است.

گزینندگان معمولا مقام‌های منتخب یا اعضای داخلی حزب‌اند که کارزارهای انتخاباتی یا کمیته‌های حزبی انتخاب می‌کنند.

تعداد گزینندگانی که هر ایالت معرفی می‌کند با تعداد آرای مجمع گزینندگان آن ایالت مطابقت دارد: به‌عنوان مثال، این رقم برای کالیفرنیا ۵۴ و برای داکوتای شمالی سه است.

پس از آنکه گزینندگان انتخاب شدند، فرمانداران ایالتی سندی موسوم به «گواهی احراز» تهیه می‌کنند که نام آن‌ها و نتایج تاییدشده را فهرست می‌کند، و به آرشیو ملی در واشینگتن دی‌سی ارسال می‌شود.

در پی مناقشه‌ای که ترامپ پس از انتخابات قبلی ایجاد کرد، کنگره «قانون اصلاح شمارش آرای انتخاباتی ۲۰۲۲» را تصویب کرد تا این فرایند تقویت و از چالش‌های بی‌اساس در مورد نتیجه انتخابات جلوگیری شود.

جلسه گزینندگان

گزینندگان در ۱۷ دسامبر گرد هم می‌آیند تا آرا مجمع گزینندگان ایالتشان به رئیس‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری را به‌صورت رسمی به صندوق بیندازند، که این آرا به واشینگتن دی‌سی نیز ارسال می‌شود.

دریافت آرا در واشینگتن

آرای گزینندگان باید تا روز کریسمس به رئیس سنا و رئیس آرشیو ملی تحویل داده شود.

عجیب این‌جا است که دست بر قضا نقش رئیس سنا را معاون رئیس‌جمهوری بر عهده دارد، به این معنی که کامالا هریس خودش باید این مدارک را تحویل بگیرد، چه پیروز انتخابات شده باشد چه شکست خورده باشد.

کنگره رای به تایید نتایج می‌دهد

جلسه مشترک کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۵ تشکیل خواهد شد تا نتایج ایالت به ایالت به‌صورت رسمی تایید شود.

این همان تاریخی است که چهار سال پیش به‌عنوان روزی ثبت شد که گروهی مسلح از حامیان ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند تا از تایید نتیجه انتخابات به‌نفع جو بایدن، رئیس‌جمهوری، جلوگیری کنند.

این بار، صرف‌نظر از آنچه در صندوق‌های رای رخ می‌دهد، انتظار می‌رود که تدابیر امنیتی در کاپیتول هیل افزایش یابد.

در همین حال، «قانون اصلاح» این بار اعتراض‌های بی‌اساس اعضای مجلس نمایندگان و سنا به نتایج ایالت‌ها را دشوارتر خواهد کرد. پس از آنکه ترامپ به مایک پنس، معاونش، فشار آورد تا فرایند را متوقف کند‌ــ اقدامی که پنس از انجامش سر باز زد‌ــ این قانون مشخص می‌کند که نقش معاون رئیس‌جمهوری‌ــ یعنی دوباره کامالا هریس‌ــ در ریاست این فرایند کاملا تشریفاتی است.

روز تحلیف

دو هفته بعد، در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۴، آمریکا رئیس‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری جدیدی خواهد داشت که به‌طور رسمی در مراسم تحلیف سوگند می‌خورند.

© The Independent