روایت واشینگتن فری‌بیکن از پرونده رابرت مالی؛ از درز عمدی اطلاعات به تهران تا سهل‌انگاری 

براساس این گزارش، جدی‌ترین احتمال این است که مالی عمدا مطالب و اطلاعات محرمانه را به جمهوری اسلامی ایران، یا یک کشور خارجی دیگر منتقل کرده است

«واشینگتن فری‌ بیکن» در گزارشی درباره جنجال‌های ادامه‌دار پرونده رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران نوشت که در اواسط ماه مه و در زمانی که رابرت مالی درگیر مذاکرات با تهران بود، غیبت او در جلسه‌ محرمانه‌ای در کنگره آمریکا درباره مذاکرات با جمهوری اسلامی، سوال‌ها و ابهام‌هایی را در ذهن گروهی از قانونگذاران ارشد آمریکایی برانگیخت. 

در آن زمان مقام‌های دولت بایدن به قانونگذاران کنگره گفتند که مالی به یک مرخصی طولانی شخصی رفته است. 

 یک ماه بعد معلوم شد که مالی به‌دلیل نحوه استفاده از اطلاعات محرمانه مورد تحقیق قرار گرفته است؛ اتهامی جدی که تحقیقات درباره آن بعدا از وزارت خارجه به سازمان تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) سپرده شد. از آن زمان، بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره این مسئله داغ بوده است، هرچند جزئیات درباره تخلف احتمالی مالی مشخص نیست.  

واشینگتن فری بیکن در این زمینه با شماری از مقام‌های فعلی و سابق امنیت ملی آمریکا صحبت کرده و سناریوهای مختلف را بررسی کرده است. 

نشت اطلاعات محرمانه به دشمن خارجی 

براساس این گزارش، جدی‌ترین احتمال این است که مالی عمدا مطالب و اطلاعات محرمانه را به جمهوری اسلامی ایران، یا یک کشور خارجی دیگر منتقل کرده است. 

گزارش‌ رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران حاکی است که مالی با دیپلمات‌های ایرانی در سازمان ملل متحد، شاید بدون مجوز وزارت خارجه آمریکا، گفت‌وگوهای محرمانه داشته است. این گزارش می‌گوید که مالی در گذشته نیز در جلسات غیرمجاز با دشمنان آمریکا شرکت کرده است و به ملاقات و مذاکره او با نمایندگان سازمان تروریستی حماس- گروه تحت حمایت تهران - در سال ۲۰۰۸ و سپس اخراج او از ستاد انتخاباتی اوباما اشاره کرده است.

واشینگتن‌ فری بیکن نوشته که غیر از حفاظت نکردن از اطلاعات محرمانه، ممکن است مقام‌های آمریکایی به‌دلیل اعلام نکردن روابط خود با خارجی‌ها نیز مجوز امنیتی خود را از دست بدهند.

این نشریه سپس به ادعای تهران‌تایمز- نشریه نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی- اشاره کرد که گفته بود مالی با «مشاوران غیررسمی ایرانی‌تبار ارتباط داشته است» و مجوز امنیتی او در اواخر ماه آوریل لغو شده است. افشای این جزئیات در رسانه‌های ایرانی نشان می‌دهد که منابعی در تهران بیشتر از رسانه‌های آمریکایی از وضعیت آگاهند.

افشای اطلاعات محرمانه به حامیان تهران 

منابعی که با فری بیکن صحبت کردند گفتند که مالی ممکن است اطلاعات محرمانه را به شبکه‌ای از طرفداران تهران و حامی توافق دولت اوباما با جمهوری اسلامی ایران، افشا کرده باشد. مالی و دیگرانی که در توافق اولیه برجام مشارکت داشتند، به‌طور منظم با این گروه از افراد صحبت می‌کردند تا نکات موردنظر دولت اوباما را به آنان بگویند. واشینگتن فری بیکن نوشته است که در کل حامیان و طرفداران رژیم جمهوری اسلامی به «اتاق پژواک» معروف شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع می‌گویند که مالی ممکن است هم‌زمان با تلاش‌های جو بایدن برای احیای برجام، اطلاع‌رسانی به اتاق پژواک را از سر گرفته باشد و در یکی از همین جلسات توجیهی، اطلاعاتی را که مجاز به افشای آن نبود، لو داده باشد.

تهران تایمز در گزارش ژوئیه خود مدعی شد که مالی به‌طورمعمول با برخی افراد متهم به حمایت از مواضع رژیم جمهوری اسلامی در تماس است و افزود که این افراد و متحدانش به‌عنوان واسطه مذاکره با حکومت جمهوری اسلامی عمل می‌کنند.

فری بیکن نوشت که این سناریو مورد توجه رسانه‌های آمریکایی نیز قرار گرفته است و به یادداشت لی اسمیت، تحلیلگر باسابقه امنیت ملی آن کشور، در نشریه «تبلت» اشاره کرد که در آن نوشته است: «بخش عمده کار مالی به گردش درآوردن اطلاعات در میان ایرانیان مقیم آمریکا بود که درنهایت سر از تهران درآوردند. این واقعیت که جزئیات مربوط به تعلیق مالی ابتدا در رسانه‌های ایرانی مطرح شد و نه آمریکایی، سرنخ بزرگی است که نشان می‌دهد توضیح و روایت بسیار محدود کاخ سفید، چیزی کم دارد.»

سوء‌استفاده ناخواسته از اطلاعات محرمانه 

این گزارش می‌گوید، ممکن است سوءرفتار رابرت مالی با اطلاعات محرمانه غیرعمدی و سهل‌انگارانه بوده باشد و این گزینه‌ای است که کمترین هزینه را برای او خواهد داشت. به گفته مقام‌های دولتی فعلی و سابق آمریکا، اگر مالی سندی را درست محافظت نکرده یا در جای اشتباه قرار داده باشد، بخش حراست دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا می‌تواند مجوز امنیتی او را تا زمان تکمیل تحقیقات لغو کند.

یکی از مقام‌های امنیت ملی که با فری بیکن صحبت کرده است، گفت که پس از سه ماه سکوت هنوز «هیچ توضیح درستی»‌ درباره پنهان‌کاری مداوم در مورد وضعیت مالی در دست نیست. چندین منبع نیز گفتند که نمی‌توانند مورد مشابهی در گذشته را بیابند که در آن یک دیپلمات ارشد آمریکایی به دلایل امنیتی از سمت خود برکنار شده باشد. 

 تخلف غیرمرتبط 

واشینگتن فری بیکن همچنین این احتمال را مطرح کرده است که شاید مجوز امنیتی مالی به‌دلیل یک موضوع غیرمرتبط با کار او در حوزه ایران باطل شده باشد. هر نوع فعالیت مجرمانه- از مصرف مواد مخدر گرفته تا برخورد با پلیس- ممکن است زمینه‌ای برای تحقیقات اداره داخلی تحقیقات وزارت خارجه ایجاد کند.

این گزارش در ادامه به نقل از یک دیپلمات سابق آشنا به وضعیت، نوشته است که وزارت خارجه آمریکا گفت که رابرت مالی تا اواخر ماه ژوئن یعنی دو ماه پس از تعلیق مجوز امنیتی‌اش، در مرخصی است. مالی در آن زمان کماکان به فعالیت‌های رسمی‌‌اش ادامه می‌داد و این نقض پروتکل‌های وزارت خارجه است. 

 یک منبع دیگر که در ضیافت شام سوم مه در بنیاد جیمز فولی حضور داشت، نیز به فری بیکن گفت که مالی در این مراسم حضور داشت و با خانواده گروگان‌های ایرانی صحبت کرد. 

رابرت مالی، ۳۰ مه، نیز به‌عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، با راديو ان‌پی‌آر (National Public Radio) آمریکا مصاحبه کرد. به علاوه، مالی در دوره‌ای که ادعا شد در مرخصی است، از حساب کاربری رسمی‌اش در وزارت خارجه توییت کرد. 

سناتورهای جمهوری‌خواه به این موضوعات می‌پردازند و ۱۷ قانون‌گذار از وزارت خارجه آمریکا خواسته‌اند تا درباره تبعیت تمام و کمال مقام‌های وزارت خارجه از قوانین در زمان برکناری مالی از مقامش، تحقیق کنند. 

گابریل نورونا، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در دولت ترامپ، گفت به نظر می‌رسد «وزارت خارجه می‌خواست وانمود کند که هیچ اشتباهی رخ نداده است و امیدوار بود که بتواند تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی را برای همیشه لاپوشانی کند. وقتی معلوم شد که وزارت خارجه هم‌زمان با وقتی که مالی را به مرخصی بدون‌ حقوق فرستاده بود به او اجازه دسترسی به فضاها و مسئولیت‌های حساس را داده بود، موضوع شکل دیگری یافت.»

بیشتر از جهان