نیلوفر حامدی و الهه محمدی، برنده جایزه بزرگ روزنامه‌نگاران در آمریکا

حامدی و محمدی بزرگ‌ترین جایزه آزادی بیان «باشگاه ملی مطبوعات» واشنگتن را دریافت کردند

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خبرنگاران روزنامه‌های «شرق» و «هم‌میهن» که مدت‌ها است به‌دلیل پوشش خبری کشته شدن مهسا امینی، در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند به افتخاری بزرگ نایل آمدند. «باشگاه ملی مطبوعات» آمریکا روز شنبه اعلام کرد نیلوفر حامدی و الهه محمدی به‌طور مشترک برنده جایزه بین‌المللی «جان اوبه‌شان» شدند که مهم‌ترین جایزه این باشگاه در زمینه آزادی مطبوعات است.

ایلین اورایلی، رئیس باشگاه، و جیل کلاین، رئیس موسسه روزنامه‌نگاریِ باشگاه، در بیانیه‌ای مشترک این خبر را اعلام کردند.

این بیانیه سال گذشته را «سالِ مبارزه تاریخی برای آزادی مطبوعات در ایران» نامید و یادآوری کرد که ۹۰ روزنامه‌نگار در طی اعتراض‌ها دستگیر شدند. آنان به نیلوفر و الهه به‌عنوان دو نفری اشاره می‌کنند که «جزو کسانی بودند که داستان مهسا را بازگو کردند و قلب معترضان و به‌خصوص زنان ایران را تسخیر کردند».

این بیانیه از حامدی به‌عنوان خبرنگاری نام می‌برد که در بیمارستانی که مهسا امینی در آن بستری شده بود حضور داشت و عکسی از والدین او در حال گریه در آغوش یکدیگر گرفت که به سرعت پخش شد و چند روز بعد به دستگیری او منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الهه محمدی نیز به‌دلیل پوشش خبری تشیع‌جنازه مهسا در سقز و اعتراض‌ها حول آن دستگیر شد. در آبان ۱۴۰۱ بود که وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران در بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند این دو خبرنگار برجسته برای دستگاه‌های جاسوسی غربی کار می‌کردند. مطابق معمول هیچ شواهدی برای این ادعا ارائه نشده است. روزنامه «شرق» اعلام کرد که قویا از روزنامه‌نگاران خود حمایت می‌کند و صدها نفر از روزنامه‌نگاران در ایران نیز خواهان آزادی این دو شده‌اند.

تلاش‌های بسیاری در سراسر جهان برای جلب توجه‌ها به حامدی و محمدی در جریان است. آنان هر دو در فهرست «۱۰۰ فرد تاثیرگذار سال ۲۰۲۳» که مجله «تایمِ» آمریکا تهیه می‌کند، قرار گرفتند.

باشگاه ملی مطبوعات در سال ۱۹۰۸ بنیان گذاشته شد و با سه هزار عضو مهم‌ترین سازمان اینچنینی در جهان به شمار می‌رود. این سازمان هر ساله دو جایزه «اوبه‌شان» در سطح داخلی و بین‌المللی اهدا می‌کند. برنده جایزه داخلی امسال اوان گرشکوویچ از روزنامه «وال‌استریت ژورنال» است که او را نیز حکومت روسیه به زندان انداخته است.

برندگان در ضیافت «رکن چهارم» که در فصل پاییز امسال در واشنگتن برگزار می‌شود، رسما اعلام خواهند شد.