یونیسف: ۱۴ میلیون کودک در سودان نیازمند حمایت‌های بشردوستانه‌اند

بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک در سودان مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند

گزارش‌ها حاکی از آن است که سه میلیون کودک زیر پنج سال سودانی دچار سوءتغذیه‌اند ـ AFP

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، هشدار داد که با درگیری‌های مرگبار در سودان که بحران گرسنگی را در این کشور عمیق‌تر می‌کند، ۱۴ میلیون کودک سودانی به حمایت‌های بشردوستانه نیاز مبرم دارند.

به گزارش سی‌ان‌ان، تد چایبان، معاون مدیر اجرایی یونیسف، در این زمینه گفت: «اعداد وحشتناکی درمورد کودکان سودان وجود دارد. تقریبا ۱۴ میلیون کودک در این کشور به حمایت‌های بشردوستانه نیاز دارند، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک به‌دلیل خطر گرسنگی، بیماری یا خشونت مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و این علاوه بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار کودکی است که پیش از بحران اخیر در سودان آواره شده بودند.»

او افزود: «سه میلیون کودک زیر پنج سال در سودان دچار سوءتغذیه‌اند و ۷۰۰ هزار نفر از آن‌ها در معرض سوءتغذیه حاد و خطر مرگ قرار دارند. یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک زیر یک سال در معرض خطر از دست دادن واکسیناسیون حیاتی قرار گرفته‌اند که این موضوع احتمال شیوع بیماری‌ها را در میان آن‌ها افزایش می‌دهد.»

بر اساس گزارش یونیسف، از زمان آغاز درگیری‌های سودان در اواسط آوریل، دست‌کم ۴۳۵ کودک کشته و بیش از دو هزار و ۲۵ نفر زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پیش از گزارش این نهاد، سازمان ملل در روز پنجشنبه هشدار داده بود که بیش از ۲۰ میلیون نفر در سودان با خطر گرسنگی شدید روبرو شده‌اند؛ رقمی که از سال گذشته، تقریبا دو برابر شده است.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، هرچند بسیاری از مردم محلی برای فرار از درگیری‌ها از پایتخت گریخته‌اند، اما همچنان میلیون‌ها تن در شهر خارطوم و مناطق اطراف آن زندگی می‌کنند و در خانه‌های خود پناه گرفته‌اند.

از چهار ماه پیش با شروع درگیری‌های نظامی میان ارتش سودان و نیروهای وفادار به محمد حمدان دقلو، نگرانی‌های داخلی و بین‌المللی از تشدید دور تازه‌ای از خشونت‌های قومی در دارفور و مناطق غربی سودان افزایش یافته است.

بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری، نیروهای نظامی موسوم به «واکنش سریع» را به ارتکاب جنایت‌های جنگی از جمله تجاوز، قتل، غارت، و کشتار اقلیت‌های قومی متهم می‌کنند.

در حالی که جنگ و درگیری‌های نظامی میان ارتش سودان و نیروهای وفادار به محمد حمدان دقلو وارد چهارمین ماه شده است، تلاش‌ها بین‌المللی و منطقه‌ای، با هدف پیشبرد گفت‌وگوهای صلح، با میانجیگری برخی از کشورهای منطقه، از جمله عربستان سعودی در جریان است.

در حالی که هیچ‌یک از دو طرف حاضر به کوتاه آمدن نیستند، گروه بین‌المللی بحران پیش از این هشدار داد که سودان فروپاشیده ممکن است به پناهگاهی برای مزدوران جنگی، قاچاقچیان و ستیزه‌جویان فراملیتی بدل شود؛ چیزی که برای کشورهای همسایه خطری جدی محسوب می‌شود.

بیشتر از جهان