تحریم‌‌های جدید کانادا و بریتانیا علیه تولید‌کنندگان پهپاد و ناقضان حقوق بشر در ایران

کانادا هفت تن از مقام‌های ایرانی و بریتانیا شرکت «پرآور پارس» و هفت‌تن از مقام‌های این شرکت را مشمول تحریم‌های خود قرار داده‌اند

کانادا و بریتانیا روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد (۸ اوت) تحریم‌هایی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تولید پهپاد‌های تهاجمی مورد استفاده در جنگ اوکراین و نقض حقوق بشر، به اجرا گذاشتند.

وزارت خارجه کانادا هفت تن از مقام‌ها و شهروندان ایرانی را به‌دلیل نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر و تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی تحریم کرد.

به گزارش رویترز، در لیست جدید تحریمی کانادا نام یکی از فرماندهان سابق نیروی دریایی و مرکز راهبردی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی قابل مشاهده است.

بیانیه دولت کانادا می‌گوید که آن‌ها همچنین افرادی را هدف قرار داده‌اند که در شرکت‌های دولتی درگیر در تولید پهپادهای کشنده نظامی دخالت دارند که روسیه از آن‌ها در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

لیست تحریم‌های کانادا شامل: علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی، عبدالکریم بنی طرف، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، فاطمه حق‌شناس، مدیر عامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت ایمن صنعت زمان‌فرا، معصومه تیموری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ایمن صنعت زمان‌فراد، رضا خاکی، از اعضای اصلی هیئت‌مدیره شرکت صنایع هوایی قدس، مجید رضا نیازی، عضواصلی هیئت‌مدیره شرکت صنایع هوایی قدس، و ولی ارلانی زاده، عضو هیئت‌مدیره شرکت صنایع هوایی قدس، است.

از اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون، کانادا ۱۷۰ شهروند ایرانی و ۱۹۲ نهاد از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اعضای سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور را تحریم کرده است. بر اساس این تحریم‌ها، افراد مورد نظر از ورود به کانادا منع شده‌اند و دارایی‌های احتمالی آن‌ها در کانادا مسدود و ممنوع‌المعامله می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازسوی دیگر، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز روز سه‌شنبه از تحریم‌های این کشور علیه ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی که با تهیه تجهیزات نظامی برای روسیه در ارتباط‌‌اند، خبر داد. بریتانیا همچنین در حال مقابله با حمایت ایران و بلاروس از ماشین جنگی روسیه است.

به گزارش وزارت خارجه بریتانیا، لندن ذیل این تحریم‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را که در تحقیق، توسعه و تولید پهپاد برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش‌ دارند، مشمول تحریم‌های خود قرار داده است. از جمله شرکت‌هایی که در تحریم‌های امروز بریتانیا از آن‌ها نام برده شده است می‌توان به شرکت «پرآور پارس» اشاره کرد که بر اساس بیانیه وزارت خارجه بریتانیا، نقش کلیدی در ساخت پهپادها برای رژیم دارد. بریتانیا همچنین هفت تن از مدیران این شرکت را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

همچنین سازمان‌های دفاعی بلاروس مرتبط با ساخت فناوری نظامی برای رژیم بلاروس که مستقیما در تسهیل جنگ غیرقانونی پوتین نقش دارند، مشمول این تحریم‌های جدیدند. بریتانیا همچنین شرکت بلاروسی «گومل ریدیو پلنت» را که مشغول تعمیر تجهیزات نظامی روسیه است، تحریم کرده است.

جیمز کلورلی درباره این تحریم‌ها گفت که ۲۲ تحریم جدید علیه افراد و مشاغل خارج از روسیه که از تهاجم غیرقانونی پوتین به اوکراین حمایت می‌کنند و همچنین ۳ شرکت روسی که در واردات لوازم الکترونیکی حیاتی برای تجهیزات نظامی روسیه مورد استفاده در میدان جنگ، نقش دارند، اعمال می‌شود.  

بریتانیا می‌گوید که اقدام‌های امروز با قطع دسترسی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به تجهیزات نظامی خارجی، به سیستم‌های دفاعی روسیه آسیب می‌رساند.

وزارت خارجه بریتانیا اسامی چند شرکت‌ و فردی را که در لیست تحریم‌های امروز بریتانیا قرار گرفته‌اند، منتشر کرده است:

- دو شرکت مستقر در ترکیه، «ترکیش یونیون» و «آزو اینترنشنال»، به‌دلیل نقششان در صادرات تجهیزات میکروالکترونیک‌ به روسیه که برای فعالیت‌ نظامی روسیه در اوکراین ضروری است.

- شرکت بازرگانی وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین «ارموتوس» مستقر در دبی به دلیل نقشش در تامین پهپادها و قطعات هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه.

- اشوت مکرتیچف، تبعه اسلواکی، به‌دلیل مشارکت در یک معامله تسلحاتی بین کره شمالی و روسیه.

- آنسلم اسکار اشموکی، تبعه سوئیس، به‌دلیل نقشش در بخش خدمات مالی روسیه از جمله از طریق کار به‌عنوان رئیس دفتر مسکو شرکت «DuLac Capital Ltd».

وزارت خارجه بریتانیا همچنین اعلام کرد که بریتانیا در حال انجام اقدام‌های بیشتر برای مقابله با حمایت جمهوری اسلامی ایران و بلاروس از ارتش روسیه‌ است.

بریتانیا قبلا بلاروس را به‌دلیل تداوم تسهیل فعالانه تهاجم روسیه به اوکراین تحریم کرده بود و از نقش بی‌ثبات‌‌کننده ایران درامنیت جهانی، از جمله با تامین‌ کردن پهپاد برای روسیه که از آن‌ها برای هدف‌ قرار دادن غیرنظامیان اوکراینی استفاده می‌شود، انتقاد کرده بود.

وزارت خارجه بریتانیا همچنین گفت که این بسته تحریمی بخشی از یک سری اقدام‌های گسترده‌تر است که کسانی را که در تامین مالی ماشین جنگی پوتین نقش حیاتی دارند، هدف قرار می‌دهد و این بزرگ‌ترین اقدام بریتانیا علیه تامین‌کنندگان تجهیزات نظامی در کشورهای ثالث است.

جیمز کلورلی روز سه‌شنبه گفت: «تحریم‌های تاریخی امروز زردادخانه روسیه را بیشتر کاهش خواهد داد و شبکه زنجیره‌های تامین را که از صنعت دفاعی پوتین حمایت می‌کنند، مسدود می‌کند.» او همچنین گفت که هیچ جایی برای آن‌هایی که از ماشین نظامی روسیه حمایت می‌کنند، وجود ندارد.

از طریق این بسته تحریمی، بریتانیا همچنین در حال برداشتن گام‌های بیشتری برای مقابله با کشورهایی از جمله ایران، بلاروس و کره‌شمالی است که از طریق ارسال مستقیم تسلیحات و قطعات نظامی به روسیه، به‌طور فعال از پوتین حمایت می‌کنند.