قانون «ریکو» که برای محاکمه ترامپ در جورجیا استفاده می‌شود چیست؟

دادستان ناحیه فولتون قصد دارد با استفاده از قانون ریکو که برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته تدوین شده است، ترامپ و مشاورانش را محاکمه کند

فانی ویلیس، دادستان منطقه فولتون ایالت جورجیا، اواخر وقت دوشنبه ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) از پیگیری چهارمین پرونده دونالد ترامپ خبر داد. او اعلام کرد که رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده و ۱۸ مشاورش تا ظهر جمعه ۲۵ اوت فرصت دارند داوطلبانه تسلیم شوند وگرنه بازداشت خواهند شد.

در اتهام‌هایی که فانی ویلیس مطرح کرده آمده است که دونالد ترامپ و دیگر متهمان این پرونده به جای پیروی از روند قانونی ایالت جورجیا در رقابت‌‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰، تلاش کردند نتیجه انتخابات را از اعتبار بیندازند. به گزارش بلومبرگ، دادستان منطقه فولتون با «جنایتکارانه» خواندن چنین اقدامی، قصد دارد برای پیگرد کیفری دونالد ترامپ و نزدیکانش از قانونی به نام ریکو (RICO) استفاده کند که بیشتر با جرائم سازمان‌یافته مرتبط است.

قانون ریکو چیست؟

ریکو یک قانون فدرال است که کنگره ایالات متحده در سال ۱۹۷۰ برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته تصویب کرد. این قانون برای متهم كردن چند نفر با اهداف مجرمانه مشترك اعمال می‌شود و با گسترش دامنه شواهدی که دادستان‌ها و اداره تحقیقات فدرال می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، تعقیب و مجازات متهمان را آسان‌تر می‌کند. بر اساس قانون ریکو، مجموعه‌ای از اعمال فردی را می‌توان به عنوان بخشی از یک توطئه جنایی بزرگ‌تر شناخت و از این طریق برای محاکمه متهمان اقدام کرد.

اگرچه این قانون در بسیاری از ایالت‌های آمریکا اجرایی می‌شود،‌ ایالت جورجیا در اعمال این قانون بسیار جدی‌تر است و نسخه گسترده‌تری از نسخه فدرال را تصویب کرده است.

نمونه‌های استفاده‌شده از قانون ریکو

در دهه ۱۹۸۰، زمانی که رودی جولیانی، دادستان ارشد ایالات متحده در منهتن بود، از قانون فدرال ریکو برای مجازات مافیای شهر نیویورک و سپس چند پرونده‌ مشهور دیگر استفاده کرد.

رودی جولیانی که از وکلای دونالد ترامپ است و اکنون خود با استناد به قانون ریکو تحت تعقیب قرار گرفته، متهم است برای مقاومت در برابر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ جورجیا به رئیس‌جمهوری سابق آمریکا کمک کرده است.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ نیز با استناد به قانون ریکو پرونده‌ای علیه مقام‌های فیفا تشکیل داد. در فولتون هم دو پرونده ریکو علیه دو خواننده رپ که به رهبری یک باند خیابانی در آتلانتا متهم بودند، تشکیل شد.

ریکو چگونه در پرونده ترامپ اعمال می‌شود؟

هیئت‌منصفه جورجیا رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و ۱۸ نفر دیگر را به توطئه در این ایالت و نقاط دیگر برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ متهم کرده است. فانی ویلیس، دادستان این منطقه، هم ترامپ و مشاورانش را به اظهارات خلاف واقع در مقابل مقام‌ها، ارعاب یک کارمند انتخاباتی، ایجاد اسناد انتخاباتی جعلی و استفاده غیرقانونی از تجهیزات انتخاباتی متهم می‌داند. فراتر از اتهامات مربوط به رفتار غیرقانونی، در کیفرخواست ۹۸ صفحه‌ای، فهرستی از اقدام‌های دونالد ترامپ و همکارانش در پیشبرد یک طرح توطئه نیز آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه بسیاری از اقدام‌های فردی ذکرشده در کیفرخواست از جمله تماس‌های تلفنی بین نزدیکان ترامپ و مقام‌های دولتی، ممکن است به‌خودی‌خود غیرقانونی به نظر نرسند، چنین رفتارهایی زمانی که به عنوان بخشی از یک اقدام جنایتکارانه بزرگ‌تر‌ــ تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات‌ــ در نظر گرفته شوند، مجازات سنگینی خواهند داشت.

گستردگی قانون ریکو در جورجیا نسبت به سایر ایالت‌ها

قانون ریکو در ایالت جورجیا که سال ۱۹۸۰ تصویب شد، طیف وسیع‌تری از جرائم جنایی بالقوه را پوشش می‌دهد که می‌تواند درباره فعالیت‌های مجرمانه تعریف وسیع‌تری داشته باشد. در قانون جورجیا، بیش از ۴۰ عمل «مقدماتی» فهرست شده‌اند که با استناد به آن‌ها می‌توان مجرمان را تحت تعقیب قرار داد.

فانی ویلیس پیش از اینکه به عنوان دادستان منطقه فولتون انتخاب شود، با استناد به قانون ریکو،  ۱۲ معلم و مدیر یک مدرسه دولتی در آتلانتا را تحت پیگرد قرار داد. این افراد به دستکاری در نمرات دانش‌آموزان برای نشان دادن موفقیت مدرسه متهم بودند و ویلیس موفق شد ۱۱ نفر از ۱۲ متهم را در دادگاه محکوم کند.

اتهام بر اساس قانون ریکو چطور اثبات می‌شود؟

برای اثبات اتهام توطئه بر اساس قانون ریکو، دادستان‌ها نیاز ندارند نشان دهند همه متهمان می‌دانستند چه اتفاقی قرار است بیفتد. آن‌ها فقط باید نشان دهند که هر متهم با مشارکت در دو اقدام در پیشبرد یک توطئه نقش داشته، وضعیت کلی توطئه را می‌دانسته و همچنین آگاه بوده است که توطئه فراتر از نقش خودش پیش می‌رود.

مجازات احتمالی چیست؟

محکومیت‌های ریکو شامل مجازات حبس از پنج تا ۲۰ سال است. با این حال، دست قضات ایالتی برای صدور احکام باز است و این اختیار را دارند که احکام زندان محکومان را به حالت تعلیق درآورند یا حکم آن‌ها را با مجازات مشروط جایگزین کنند.

بیشتر از جهان