توافق جمهوری اسلامی و عربستان سعودی برای مبادله وابستگان نظامی

خبرگزاری ایرنا گزارش داده که برای اولین بار پس از بهبود روابط، مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در مسکو با هم دیدار کرده‌اند

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از مسکو گزارش داده است که مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای نخستین بار پس از بهبود مناسبات دوجانبه در پایتخت روسیه با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عزیز نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلج جمهوری اسلامی و طلال عبدالله العطیبی، جانشین وزیر دفاع عربستان سعودی در این دیدار توافق کردند که وابستگان نظامی دو طرف کار خود را در سفارتخانه‌های دو کشور در ریاض و تهران از سر بگیرند.

ایرنا به نقل از وابسته نظامی سفارت جمهوری اسلامی در روسیه تاکید کرده است که این نخستین ملاقات رسمی مقام‌های نظامی دو کشور پس از بهبود روابط است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در رویدادهای بین المللی نظامی – امنیتی روسیه به مسکو سفر کرده است، ملاقات هایی با دیگر مقام های نظامی شرکت کننده در کنفرانس امنیت بین الملل و نمایشگاه آرمی ۲۰۲۳ داشت.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه این اجلاس با طلال عبدالله العتیبی جانشین وزیر دفاع عربستان سعودی دیدار و گفت و گو کرد.

به گفته وابسته نظامی سفارت ایران در روسیه، این نخستین ملاقات رسمی بین مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ، پی از بهبود مناسبات دوجانبه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش، «دو طرف در این دیدار بر اراده دو کشور جهت اجرایی کردن توافق اخیر در زمینه احیا و توسعه روابط تاکید و آن را در راستای منافع دو ملت و کشورهای منطقه و جهان اسلام ارزیابی کردند.»

در ادامه این گزارش گفته شده است:«مقام‌های نظامی ایران و عربستان در این دیدار با تاکید بر نقش نیروهای مسلح در این روند، تداوم گفتگوها و دستیابی به طرح و نقشه راه مناسب در این حوزه را ضروری دانستند.»

در این دیدار همچنین مقرر شد که جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در اسرع وقت مبادله و در محل ماموریت خود در ریاض و تهران مستقر شوند.

عزیز نصیرزاده، از روز دوشنبه برای شرکت در نمایشگاه مجمع بین المللی فنی– نظامی روسیه موسوم به «آرمی فوروم ۲۰۲۳» به مسکو سفر کرده است و دیدارهایی با برخی دیگر از مقام‌های شرکت‌کننده در این رویداد داشته است و از جمله، سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه را در بازدید او از غرفه جمهوری اسلامی در این نمایشگاه همراهی کرد.

جمهوری اسلامی در حالی در این نمایشگاه، تولیدات نظامی خود را به نمایش گذاشته که همکاری تسلیحاتی تهران با مسکو در جریان جنگ اوکراین با انتقاد شدید کشورهای اروپایی و آمریکا روبه‌رو است.

مناسبات عربستان سعودی و جمهوری اسلامی از اواخر سال گذشته خورشیدی و با میانجیگری چین رو به بهبود گذاشت و سپس در دیدار وزیران امور خارجه، دو کشور با تبادل سفیر و آغاز به کار سفارتخانه‌های خود موافقت کردند.

هفته گذشته رسانه‌های داخل ایران گزارش دادند که عربستان سعودی از روز یکشنبه، ۱۵ مرداد ماه، به طور رسمی فعالیت خود را در محل اصلی سفارت در تهران آغاز کرده است. با این حال عربستان سعودی واکنشی رسمی به این خبر نشان نداده است و روشن نیست که آیا دیپلمات‌های این کشور همچنان در هتل اسپیناس پالاس مستقر هستند یا به محل سفارت عربستان سعودی در تهران نقل مکان کرده‌اند.