نگرانی‌ها از پایان یافتن تحریم‌های نظامی و گسترش برنامه پهپادی جمهوری اسلامی

تحریم‌های موشکی علیه حکومت ایران تا کمتر از دو ماه دیگر پایان می‌یابد

روزنامه اورشلیم‌پست روز شنبه در گزارشی نوشت حکومت ایران از محل فروش پهپادهای نظامی به ارتش روسیه، منابع مالی لازم برای گسترش برنامه پهپادی خود را فراهم کرده است.

هم‌زمان، رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی، روز شنبه چهارم شهریورماه مدعی شد علاوه بر روسیه، چند کشور اروپایی و غربی هم از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا پهپادهای ساخت ایران در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی در بخش دیگری از گفته‌های روز شنبه خود مدعی شد کشورهای اروپایی و غربی که برای خرید پهپاد از جمهوری اسلامی درخواست داده‌اند خواسته‌‌اند نامی از آن‌ها برده نشود.

روزنامه اورشلیم‌پست روز شنبه ۲۶ اوت (چهارم شهریورماه ۱۴۰۲) در گزارشی با اشاره به رونمایی از پهپاد جدید جمهوری اسلامی با نام «مهاجر» نوشت قابلیت‌های فنی این پهپاد جدید به‌گونه‌ای است که می‌تواند تهدیدی برای نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و اسرائیل محسوب شود.

با این حال، گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد مقام‌های جمهوری اسلامی در نشان دادن توان نظامی خود اغراق می‌کنند.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی سه‌شنبه هفته پیش، از پهپاد جدیدی به نام «مهاجر ۱۰» رونمایی کرد که به نظر می‌رسد از پهپاد «ام کیو ۹ ریپر» ارتش آمریکا الگوبرداری شده است. «ام کیو ۹ ریپر» همان پهپادی است که در ژانویه سال  ۲۰۲۰ در عملیات ارتش آمریکا برای هدف قرار دادن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، از آن استفاد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها از توسعه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی در حالی منتشر می‌شود که تا کمتر از دو ماه دیگر، بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه حکومت ایران، در ارتباط با همکاری‌ها و قراردادهای نظامی، برداشته می‌شود.

برابر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، جمهوری اسلامی از خرید و فروش قطعات یا تجهیزات که می‌تواند در برنامه ساخت موشک‌های بالستیک کاربرد داشته باشد، منع شده است. اعتبار این بخش از قطعنامه، در ۱۸ اکتبر امسال، ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، پایان می‌یابد.

اوکراین، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی بارها حکومت ایران و روسیه را متهم کرده‌اند که قراردادها و همکاری‌های نظامی آن‌ها ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به‌شمار می‌رود.

آمریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای غربی نگران‌اند که با پایان یافتن موعد تحریم‌های نظامی علیه حکومت ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی با سرعت بیشتری برنامه ساخت پهپادهای نظامی خود را دنبال کنند.

بیشتر از جهان