نسخه جدید واکسن مدرنا در مقابل سویه جدید کرونا مصونیت ایجاد می‌کند

سازمان جهانی بهداشت: افزایش مرگ‌‌‌‌ومیرها و بستری شدن‌ها نشان می‌دهد کرونا هنوز تمام نشده است

علاوه بر آمریکا، در کشورهای اروپایی هم تعداد بیشتری از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری شده‌اندFred TANNEAU / AFP

هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی از افزایش نگران‌کننده شمار بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشورهای جهان، مسئولان شرکت داروسازی آمریکایی مدرنا، که یکی از نام‌‌آشناترین واکسن‌های ویروس کرونا را عرضه کرده‌ است، روز چهارشنبه مدعی شدند نسخه تازه تقویتی واکسن این شرکت که در پاییز به بازار می‌آید به‌خوبی می‌تواند باعث تولید پادتن (آنتی‌بادی‌) لازم برای مقابله با سویه بی‌ای.۸۶.۲ (BA.2.86) در بدن افراد شود.

در این میان، مقام‌های سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در مورد «روند‌ نگران‌کننده» شیوع سویه‌های تازه ویروس کرونا در آستانه زمستان در نیمکره شمالی هشدار دادند و خواهان افزایش واکسیناسیون و نظارت دقیق و گسترده‌تر مسئولان بهداشت کشورها شدند.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور)، در گزارشی نوشت گرچه داده‌ها محدود است و بسیاری از کشورهای جهان روند جمع‌آوری، اطلاع‌رسانی، و انتشار داده‌ها را متوقف کرده‌اند، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زنند صدها هزار نفر در سراسر جهان به‌علت ابتلا به سویه‌های جدید ویروس کرونا، اکنون در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری‌ شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سویه موسوم به بی‌ای.۸۶.۲ که با نام «پیرولا» نیز شناخته می‌شود در واقع سویه‌ای تازه‌ شناخته‌شده و جهش‌یافته از «اومیکرون» است که گفته می‌شود شیوع آن در برخی از کشورهای جهان، از جمله در آمریکا، در حال گسترش است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیز روز چهارشنبه در گزارشی به‌نقل از داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا نوشت: «به‌ احتمال زیاد، افزایش شمار بیماران و بستری شدن افراد در مراکز درمانی آمریکا به سویه‌های قبلی ویروس کرونا مربوط است.»

سویه بی‌ای.۸۶.۲ در دانمارک، اسرائیل، کانادا، سوئد، بریتانیا، و آمریکا شناسایی شده است. این سویه تازه نخستین بار در ماه اوت در آمریکا دیده شد.

تدروس آدهانوم قبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، روز چهارشنبه در نشستی خبری اعلام کرد شمار قربانیان کووید-۱۹ در برخی از کشورهای آسیایی و خاورمیانه نیز در حال افزایش است. به‌ گفته او، در کشورهای اروپایی نیز تعداد بیشتری از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شده‌اند.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر فقط ۴۳ کشور جهان، کمتر از یک‌چهارم کل کشورهای عضو این سازمان بین‌المللی، اطلاعات مربوط به مرگ‌ومیرهای ناشی از کووید را در اختیار این سازمان قرار می‌دهند.

به‌ گفته قبریسوس، افزایش شمار بیماران بستری‌شده در بیمارستان و تعداد قربانیان و مرگ‌ومیرها نشان می‌دهد که «کووید-۱۹ هنوز حضور دارد و ما همچنان به ابزارهایی برای مبارزه با آن نیاز داریم.»

بیشتر از جهان