آخرین فیلم سوفیا کاپولا، پریسیلا در هشتادمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش در آمد و به نظر میآید یکی از فیلمهایی است که عاشقان مد باید آن را به فهرست آثار سینمایی برتر-که حتما باید تماشا کرد- اضافه کنند.
توجه به مد تنها یکی از جنبههای این فیلم نیست، بلکه بنا بر گفته کیلی اسپانی، ستاره پریسیلا، «مد در طول فیلمبرداری یک لنگر بود» و بهدرستی شانل بود که به این لنگر وزن داد.
اسپانی به نشریه ووگ گفت: «گاهی اوقات پیگیری موقعیت شخصیت در داستان واقعا دشوار بود و تغییرات لباسها بیشتر از صفحات فیلمنامه بود، بنابراین مد اصلیترین موضوع بود. چیزی که در مورد سوفیا بسیار عالی است، این است که او دقیقا میداند چه میخواهد، او چنین نگاهی دارد - و این تا جزئیات لباسها ادامه دارد.»
Read More
This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)
برای شانل که پیوندهای آن با هنر هفتم تقریبا به اندازه علاقه گابریل شانل به ونیز قدمت دارد، فیلم فراتر از آن چیزی است که شاید کسی انتظار داشت.
جدا از لباس عروس نمادین پریسلی که دوباره طراحی و دوخته شد، ارتباط بین شانل، الویس و کاپولا، بسیار عمیق و ریشهدار است.
کاپولا در فرش قرمز فیلم خود در ونیز سرتاپا شانل پوشید. او یک پیراهن بلند مشکی کرپ ابریشمی از مجموعه مد لباس پاییز و زمستان ۲۰۲۳/۲۴ را با کفش و لوازم آرایش شانل تکمیل کرد.
بعد از نمایش فیلم در جشنواره ونیز، شانل مطابق با سنت هر سال، مهمانی خود را روز سهشنبه ۵ سپتامبر برگزار کرد. این خانه مد میزبان کاپولا، پریسلی و تعدادی از مهمانان نامدار ازجمله تیلدا سوینتون، بئاتریس گراننو، لیندا کاریدی، الودی بوچز، فوتینی پلوسو، میا هانسون لاو، بنیسیو دل تورو و ویس بود. پریسلی با صحبت درباره زندگی خود آنگونه که در فیلم و مد انعکاس یافته بود، مرکز توجه در این ضیافت بود.
پریسلی گفت: «من همیشه مد را دوست داشتم، اما ... هرگز بهدنبال چیزی نبودم که مد باشد، چیزی میخواستم که در آن احساس راحتی کنم و سبک خودم باشد. من بهنوعی به این خصوصیت معروف شدم.»
لباس عروسی او نیز پیشینهای دارد که در عصر رسانههای اجتماعی غیرممکن به نظر میرسد. پریسلی به خاطر میآورد: «ما میخواستیم عروسیمان برای خودمان باشد و نه یک [سیرک]، بنابراین تغییر قیافه دادم و رفتم دنبال یک لباس و چارلی هاج، یکی از مافیای ممفیس الویس را بهعنوان نامزدم با خودم بردم. لباسی را پیدا کردم که دوستش داشتم، ساده بود، شلوغکاری نمیخواستم. خیلی جوان بودم. میخواستم همهچیز خیلی عالی باشد و همهچیز باید خیلی مخفی میبود.»
شانل و سینما
علاوه بر چند دهه دوستی شانل با کاپولا که در اواخر دهه ۸۰ نزد کارل لاگرفلد کارآموزی کرد و اکنون سفیر این خانه مد است، شانل خود را نهتنها شریک فیلم، بلکه یک بازیکن در روایت واقعی داستان میبیند.
شانل در سینما تازهوارد نیست. گذشته از آثار کلاسیک، در چند سال گذشته «اسپنسر» ساخته پابلو لارن، یک نمونه موفق همکاری این خانه مد و سینما بود.
شانل بایگانی پروپیمان خود را به روی سازندگان فیلم زندگینامه شاهدخت دایانا باز کرد. این خانه مد جایگاه ویژهای در انتخاب لباس دایانا داشت. او از طرفداران کتهای کلاسیک و کیفهای شانل بود، چه در هنگام ایفای نقش خود بهعنوان شاهزاده ولز، چه در زمانی که مشغول کارهای شخصی خودش بود.