موج تازه اعتراض‌ها و بازداشت‌ها در سالگرد خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی؛ آخرین خبرها

هم‌زمان با شروع دوباره اعتراضات مردمی، موج تازه‌ای از بازداشت هنرمندان آغاز شده است

در نخستین سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران، روز شنبه، ۲۵ شهریورماه، با وجود تهدیدهای گسترده و مداوم نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران و همچنین جو امنیتی شدید در بسیاری از شهرها و مناطق، در گوشه‌وکنار ایران ازجمله در شهرهای رشت، بندر انزلی، کرمانشاه، بوکان، مهاباد، سنندج، زاهدان، مشهد، آبدانان، زنجان، بیجار، کرج، اراک، لنگرود و مناطق مختلفی از تهران تجمعاتی اعتراضی برگزار شد.

در این تجمع‌ها معترضان شعارهای مختلفی علیه جمهوری اسلامی سر دادند، ازجمله: «ما ملت کبیریم، ایران رو پس می‌گیریم»، «مرگ بر دیکتاتور» و «آزادی، آزادی، آزادی». 

براساس گزارش‌ منابع حقوق بشری در برخی از شهرها ماموران امنیتی با معترضان درگیر شدند و به‌سوی آن‌ها گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک کردند. در جریان این تیراندازی‌ها شماری از شهروندان نیز مجروح شدند، ازجمله فردی به‌نام فردین جعفری در سقز.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عصر روز شنبه مهدی رمضانی، معاون سیاسی-امنیتی استاندار کردستان، خبر شلیک ماموران امنیتی به یک شهروند در سقز را تایید کرد و مدعی شد: رمضانی مدعی شد که او «پس از ورود به منطقه ممنوعه برابر مقررات از سوی ماموران مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخمی شده است».

همچنین در سالگرد خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، در شهرهای مختلف سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه اعتصاب کامل برقرار بود؛ کسبه این شهرها در اقدامی هماهنگ، با پیوستن به اعتصاب سراسری، مغازه‌های خود را تعطیل کرده بودند.

اما هم‌زمان، خبرگزاری‌های حکومتی ایران ضمن تلاش برای عادی جلوه‌دادن فضای شهرهای ایران، از بازداشت شهروندان معترض در استان‌های مختلف خبر دادند. 

زندان زنان قرچک نیز هم‌زمان با سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی دچار آتش‌سوزی شد.

علاوه‌بر این، شمار بسیاری از ایرانیان خارج از کشور نیز در این روز، با گرد‌همایی در شهرهای مختلف جهان، یاد و خاطره مهسا امینی را گرامی‌ داشتند و ضمن ادای احترام به جان‌باختگان خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی»،  بار دیگر با جنبش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی ابراز همبستگی کردند.