نماینده پاکستان: صلح در افغانستان سودی برای پاکستان نداشت

آصف درانی گفت که طالبان در افغانستان صلح به وجود آورده‌اند، اما باعث افزایش حملات تروریستی در پاکستان شده‌اند

آصف درانی در ماه سپتامبر در راس هیئتی برای گفت‌وگو با مقام‌های طالبان به کابل رفت -  / X@HafizZiaAhmad1

هم‌زمان با تشدید حملات تروریستی در پاکستان، آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، روز پنجشنبه ۱۳ مهر (۵ اکتبر)، در یک سمینار بین‌المللی در اسلام‌آباد گفت که صلح به وجود آمده در افغانستان، سودی برای پاکستان نداشته است.

او تصریح کرد: «در حالی که طالبان صلح و امنیت را در افغانستان به ارمغان آورده است، افزایش حملات تروریستی از کشور همسایه، ثبات در پاکستان را تهدید می‌کند.»

او گفت دولت پاکستان درگیر گفت‌وگوی پایدار با طالبان برای پایان دادن به تروریسم فرامرزی است که رهبران فراری و شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستان سازماندهی کرده‌اند. آصف درانی از افزایش چشمگیر حملات طالبان پاکستان در امتداد مرزهای این کشور سخن گفت و به صراحت اعلام کرد: «آن‌ها در خاک افغانستان پناه گرفته‌اند.»

نماینده پاکستان در حالی وضعیت در افغانستان را «صلح به‌وجود آمده توسط طالبان» خواند که در دو سال گذشته فقط جنگی که طالبان طرف اصلی آن بودند پایان یافته است، اما نشانه‌هایی از صلح که همانا ثبات سیاسی، تفاهم بین اقوام و احزاب سیاسی کشور و امنیت اجتماعی است وجود ندارند. علاوه بر این، همدستی طالبان با برخی از گروه‌های تروریستی از‌جمله شبکه القاعده، تحریک طالبان پاکستان و برخی گروه‌های تروریستی در آسیای میانه، از مواردی است که مفهوم صلح و ثبات در افغانستان را به‌شدت مخدوش کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، نماینده پاکستان با اشاره به روابط طالبان افغانستان با تحریک طالبان پاکستان گفت: «انتظار داریم صلحی که آن‌ها [طالبان] در سرزمین خود آورده‌اند، به برقراری صلح در سرزمین‌های مرزی ما نیز کمک کند و آن دسته از افراد تحریک طالبان پاکستان که در افغانستان پناه گرفته‌اند یا باید به پاکستان بازگردانده شوند یا خنثی شوند.»

از زمانی که طالبان در اوت ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، پاکستان شاهد افزایش حملات ستیزه‌جویان بوده است که صدها غیرنظامی و نیروهای امنیتی را کشته‌اند. مقام‌های پاکستان بارها مدعی شده‌اند که رهبران تحریک طالبان پاکستان و دیگر اعضای آن از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، پایگاه‌های عملیاتی خود را به این کشور منتقل کرده‌اند و از آزادی تردد بیشتری در آنجا برخوردارند.

هرچند پاکستان در دو سال گذشته با ارسال هیئت‌های بلند‌مرتبه به کابل، از طالبان افغانستان خواسته است که برای مهار حملات تحریک طالبان پاکستان دست به کار شود، اما تاکنون تغییر ملموسی در این زمینه به‌وجود نیامده است. در آخرین مورد نیز آصف درانی در راس هیئتی، ماه گذشته، به کابل سفر کرد و موضوع ملاقات او با رهبران طالبان نیز جلوگیری از حملات تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان علیه این کشور بود.

پس از این سفر بود که طالبان مدعی شدند ۲۰۰ تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان را که در حمله به منطقه چترال پاکستان نقش داشتند، دستگیر و زندانی کرده‌اند. اما مقام‌های پاکستانی به رسانه‌ها گفتند که این اقدام طالبان به کاهش حملات منجر نشده است.

دولت فدرال پاکستان اخیرا به منظور کاهش خطرات امنیتی در این کشور، طرح اخراج پناهجویان افغان را اعلام کرد. بر اساس این طرح که قرار است در نوامبر سال جاری میلادی اجرا شود، ۱.۷ میلیون مهاجر غیرقانونی افغان از پاکستان اخراج می‌شوند و هر گونه مدارک به‌جز روادید و ویزای قانونی، برای ورود به پاکستان بدون اعتبار خواهد بود.

این تصمیم‌های دولت پاکستان که برای تحت فشار قرار دادن طالبان و مهار طالبان پاکستانی گرفته شده، خشم مقام‌های طالبان افغانستان را برانگیخته است. اما به نظر می‌رسد پاکستان مصمم است این طرح را اجرا کند.