ماموران سرکوب گل‌های مزار سالگرد ابوالفضل آدینه‌زاده را تخریب کردند

خانواده‌ آدینه‌زاده طی یک سال گذشته بارها تحت‌فشار و ارعاب حکومت قرار گرفتند

علی‌ آدینه‌زاده، پدر ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان جان‌باخته در خیزش سراسری، با انتشار ویدیوهایی از مراسم سالگرد فرزندش خبر داد که ماموران سرکوب ضمن ایجاد مزاحمت برای خانواده و نزدیکان ابوالفضل در مراسم سالگرد، گل‌های مزار او را تخریب کردند.

ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان ۱۷ ساله‌ای بود که در جریان خیزش سراسری در اعتراض‌های خیابانی مشهد با شلیک ماموران سرکوب جان خود را از دست داد.

مراسم نخستین سالگرد این نوجوان جان‌باخته، روز پنجشنبه ۱۳ مهر، در محیطی خانوادگی بر سر مزار او برگزار شد، اما یادداشتی که علی آدینه‌زاده در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد، آشکار می‌کند که ماموران سرکوب این مراسم خانوادگی را هم تحمل نکرده‌اند.

برمبنای پست اینستاگرامی پدر ابوالفضل، خانواده آدینه‌زاده مراسم سالگرد این نوجوان را سه روز زودتر برگزار کردند تا مزاحمتی از سوی نیروهای انتظامی برای آنان ایجاد نشود. با این حال، ماموران سرکوب در این مراسم حاضر شدند و به مهمانان «بی‌احترامی، توهین و فحاشی» کردند.

آقای آدینه‌زاده نوشت: «ساعت هشت صبح مزار پسر قهرمانمان را گل‌آرایی کردم، اما ساعت ۱۱ ظهر در‌حالی‌که مشغول پذیرایی از مهمانان بودم، باخبر شدم که ماموران نیروی انتظامی شهرستان فاروج با درجه‌های مختلف با حضور فرمانده ستاد ناحیه فاروج با هشت عدد ماشین شخصی و نیروی انتظامی به آرامگاه پسرم آمدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدر ابوالفضل در ادامه افزود: «یک سرهنگ آتش‌به‌اختیار نیروی انتظامی شروع به تخریب گل‌های مزار پسرم کرد و با اینکه ما سعی داشتیم این مراسم در آرامش کامل برگزار شود، باعث ایجاد تشنج شد.»

بر اساس گفته‌های خانواده آدینه‌زاده، ماموران حکومتی در نهایت گل‌های تخریب‌شده را طوری روی سنگ مزار چیدند که شعار «زن، زندگی، آزادی» و «مرد، میهن، آبادی» روی آن دیده نشود. 

علی‌ آدینه‌زاده در انتهای پست خود نیز به رئیس‌ قوه قضاییه کنایه زد و نوشت: «ببینید چه افرادی ضابطین شما هستند».

مرضیه آدینه‌زاده، خواهر ابوالفضل آدینه‌زاده، نیز با انتشار پستی در حساب کاربری خود نوشت که مراسم سال‌یاد برادرش با «تمام آزار و اذیت‌های روحی و جسمی خانواده» برگزار شد. او در ادامه افزود در یک هفته‌ای که پدر و مادرش در تدارک برگزاری مراسم بودند، بارها به خاطر این درد عظیم گریه و مویه کردند، در‌حالی‌که می‌شد آن‌ها در تدارک مراسم عروسی جگرگوشه‌شان باشند.

ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان ساکن مشهد بود که روز ۱۶ مهر، در جریان اعتراضات مقابل دانشگاه فردوسی مشهد، ماموران به گردن او شوکر زدند و سپس هدف ۷۰ گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت و در بیمارستان جان باخت.

خانواده او تهدید شده بودند که تنها در صورت پذیرفتن «بسیجی» بودنش، پیکر ابوالفضل را به خانواده‌اش تحویل می‌دهند، درحالی‌که طبق گفته پزشکان از فاصله یک متری به او شلیک شده بود.

ابوالفضل نوجوان با استعدادی بود. از ۱۴ سالگی تعمیرات موبایل انجام می‌داد تا کمک‌خرج خانواده باشد. خانواده‌اش علاقه‌مند بودند که او مهاجرت کند، اما ابوالفضل همیشه می‌گفت که دوست دارد در وطن خودش زندگی کند.

خانواده‌ او طی یک سال گذشته بارها تحت‌فشار و ارعاب حکومت قرار گرفتند، اما از دادخواهی دست برنداشتند. ماموران حکومتی پیش‌تر نیز به تخریب سنگ مزار ابوالفضل اقدام کرده بودند.

خسرو علی‌کردی، وکیل خانواده آدینه‌زاده، در مراسم سالگرد ابوالفضل گفت که به‌رغم پیگیری‌های متعدد، هنوز پرونده دادخواهی این نوجوان به نتیجه نرسیده است. او نیز به قوه قضاییه کنایه زد و گفت با همان سرعت رسیدگی به پرونده روح‌الله عجمیان، دادخواهی ما را هم به نتیجه برسانید.

روح‌الله عجمیان، عضو نیروهای بسیج، در چهلم حدیث نجفی از جان‌باختگان خیزش سراسری کشته شد. جمهوری اسلامی محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی را با اتهام دست داشتن در کشته شدن این بسیجی اعدام کرد.