سرقت ۲۳۰ کیلوگرم مواد مخدر از انبار فرماندهی پلیس طالبان در غور

مسئولان محلی طالبان متهم به سرقت این مواد مخدرند

فروشنده مواد مخدر قندهار-AFP

مقدار ۲۳۰ کیلوگرم مواد مخدر، شامل تریاک و اِفِدرا، که ماموران طالبان از قاچاقچیان و کشاورزان روستاهای غور جمع‌آوری و ضبط کرده بودند، از انبار فرماندهی پلیس طالبان در غور به سرقت رفت.

منابع آگاه در غور به شرط محفوظ ماندن نامشان به ایندیپندنت فارسی گفتند که این مواد مخدر در عملیات نیروهای طالبان علیه قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر از مناطق مختلف کشور، از جمله از چارسده و تولک و مرکز شهر فیروزکوه، جمع‌آوری و ضبط شده بود و حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی می‌ارزید.

یکی از منابع مطلع افزود که انبار فرماندهی پلیس طالبان، محل نگهداری این مواد مخدر، شب یکشنبه ۹ مهر به سرقت رفته است. این منبع افزود: «افرادی که این مواد مخدر را به سرقت برده‌اند اشیای دیگری مانند شکر و آرد به‌جای آن در انبار گذاشته‌اند تا موضوع پوشیده بماند.»

این منبع گفت که افرادی به نام‌های ملا آقا جان مشهور به حاجی آخوندزاده، مدیر تحقیق بخش جنایی، و حاجی ناصر هلمندی، از دیگر مدیران این اداره، متهم‌اند که مواد مخدر توقیف‌شده را به سرقت برده و به‌جای آن شکر و آرد و دیگر اقلام در انبار گذاشته‌اند تا کارمندان آن اداره متوجه سرقت مواد مخدر نشوند. افراد متهم به سرقت این مواد مخدر هنوز بازداشت نشده‌اند و قطعا مشخص نیست چه کسانی در این سرقت مواد مخدر جمع‌آوری‌شده از قاچاقچیان و کشاورزان دست داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهادهای امنیتی رژیم طالبان هر شش ماه یک بار مواد مخدر جمع‌آوری و ضبط شده از قاچاقچیان را می‌سوزانند. قرار بود این مواد نیز پس از چند ماه سوزانده شود. منبع مزبور افزود هدف افرادی که مواد مخدر را به سرقت برده‌اند این بوده است که به‌جای مواد مخدر، مواد دیگری مانند شکر و آرد که در بسته‌ها جاسازی شده‌اند سوزانده شود و موضوع دزدی به این صورت پنهان بماند.

طالبان، که تا پیش از سلطه بر افغانستان سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار از قاچاق مواد مخدر درآمد داشتند و از این طریق نیاز مالی‌شان در میدان‌های جنگ را تامین می‌کردند، اکنون ادعا می‌کنند که علیه کشت و قاچاق و مصرف مواد مخدر مبارزه می‌کنند. ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در آوریل ۲۰۲۲، در فرمانی که صادر کرد، کشت و قاچاق و مصرف مواد مخدر را ممنوع اعلام کرد و به نهادهای امنیتی این گروه دستور داد که با تمام توان مانع کشت و قاچاق مواد مخدر شوند.

با وجود ادعاهای رهبران طالبان مبنی بر جلوگیری کامل از کشت و قاچاق مواد مخدر، گزارش‌های نهادهای ناظر، از جمله هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، نشان می‌دهد که برخلاف ادعای طالبان، در شماری از مناطق افغانستان هنوز کشت و قاچاق مواد مخدر ادامه دارد.

اخیرا رهبران شماری از دولت‌های منطقه، از جمله امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفتند که قاچاق مواد مخدر از افغانستان به آسیای میانه افزایش یافته است.

در دو سال و نیم سلطه طالبان بر افغانستان، بسیاری از کشاورزان در افغانستان به‌دلیل خشک‌سالی مداوم به کاشت گیاه اِفِدرا روی آورده‌اند که نوعی مخدر شیشه از آن تولید می‌شود. اخیرا چند محموله بزرگ مت‌آمفتامین و شیشه که در افغانستان تولید و از آنجا صادر شده بود در ازبکستان و پاکستان و هند کشف و ضبط شد.