انوارالحق کاکر: به جای مذاکره با طالبان پاکستان، آن‌ها را می‌کشیم

تحریک طالبان پاکستان در دو سال گذشته حمله‌های مرگباری را در این کشور طراحی و اجرا کرده است

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان-facebook/AnwaarulHaqKakarOfficial

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان، روز جمعه ۲۱ مهر، در نشست خبری در اسلام‌آباد، هرگونه مذاکره و گفت‌وگو با تحریک طالبان پاکستان را رد کرد و گفت دولت این کشور به اندازه‌ای توان و نیرو دارد که این گروه شبه‌نظامی را نابود کند. کاکر افزود: «ما هیچ قصدی برای گفت‌وگو با تی‌تی‌پی (تحریک طالبان پاکستان) نداریم. آن‌ها فرزندان ما را می‌کشند و ما آن‌ها را خواهیم کشت.»

تحریک طالبان پاکستان که در سال ۲۰۰۷ از ادغام چندین سازمان شبه‌نظامی و تندور شکل گرفت، حمله‌های مرگباری را در دو سال اخیر در پاکستان راه‌اندازی کرده است. این گروه با حمله به قرارگاه‌های نظامی، تصرف روستاها و ترور نظامیان و کارمندان دولتی، موج جدیدی از نا‌امنی را در پاکستان ایجاد کرده که موجب نگرانی مقام‌ها و مردم این کشور شده است.

بیشتر فعالیت تحریک طالبان پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا و پیشاور متمرکز است و اخیرا حمله‌های مرگباری را در چترال نیز سازماندهی کرده است. انوارالحق کاکر با تقدیر از دولت محلی خیبرپختونخوا گفت مقام‌ها و نیروهای امنیتی این منطقه، «در خط مقدم با ستیزه‌جویان رویارویی می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان با اشاره به تهدید تحریک طالبان پاکستان افزود: «برای تامین امنیت نیاز به فداکاری است» و نیروهای امنیتی این کشور تا‌کنون خوب عمل کرده‌اند.

گزارش اخیر موسسه مطالعات صلح پاکستان در‌مورد وضعیت امنیتی این کشور نشان می‌دهد که میزان خشونت‌ها در سراسر پاکستان، به‌صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. دریافت‌های این سازمان مطالعاتی نشان می‌دهد که بیشترین خشونت‌ها در ایالت‌های خیبرپختونخوا و بلوچستان رخ داده است و مسئولیت بیشترین حمله‌های مرگبار را تحریک طالبان پاکستان، داعش خراسان و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان برعهده گرفته‌اند.

هرچند این سه سازمان شبه‌نظامی در جنگ علیه دولت پاکستان با هم متحد نیستند و هر‌ازگاهی داعش خراسان به طالبان پاکستانی درگیر می‌شود، اما حوزه نفوذ آنان بیشتر در همین دو ایالت است.

با فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، حدود چهار هزار و ۵۰۰ تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان وارد افغانستان شدند. گزارش‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ژوئن ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ منتشر شدند، حضور گسترده اعضای تحریک طالبان پاکستان را در خاک افغانستان تایید کرد.

براساس این گزارش‌ها، طالبان افغان به‌دلیل سابقه و دیرینه همکاری با طالبان پاکستانی، به فرماندهان و اعضای این گروه در شهرهای کابل و شرق افغانستان پناه‌ داده‌اند. مقام‌های دولت پاکستان نیز طالبان افغان را متهم کرده‌اند که به دشمنان این کشور پناه می‌دهند. براساس ادعای مقام‌های پاکستانی، بیشترین حمله‌های مرگبار در پاکستان، از خاک افغانستان طرح‌ریزی می‌شود، چون پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان و داعش خراسان در این کشور قرار دارند.

بیشتر از جهان