تحریم‌های اروپا علیه برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی حفظ می‌شوند

لغو این تحریم‌ها یکی از بندهای غروب برجام بود و موعد سررسید آن ۱۸ اکتبر است

تصویری از موشک ماوراء‌صوت فتاح، ۷ ژوئن ۲۰۲۳، تهران‌ ـ ATTA KENARE / AFP

کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) در بیانیه‌ای اعلام کردند که تحریم‌های پیشین سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی همچنان باقی خواهند ماند. این تحریم‌ها که تا ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ اعتبار داشتند، اینک با تصمیم کشورهای اروپایی تداوم می‌یابند و اقدام‌های لازم برای حفظ آن‌ها انجام می‌شود.

 به‌ گزارش خبرگزاری رویترز و بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، این تحریم‌ها برخی افراد و نهادها در ایران را هدف قرار می‌دهند که وابسته به سپاه پاسداران‌اند یا در فعالیت‌های هسته‌ای و توسعه موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی نقش داشته‌اند.

در این بیانیه‌ آمده است که شورای اروپا اقدام‌های تحریمی علیه افراد و نهادهایی را که قبلا مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شده‌ بودند، حفظ می‌کند. این تحریم‌ها درباره افراد و نهادهای در ارتباط با برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی شدیدتر است.

این بیانیه در عین حال تاکید کرد که این تحریم‌ها جدید نیستند و وضعیت آن دسته از تحریم‌های اتحادیه‌ اروپا که پیش‌تر لغو شده‌اند، تغییر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های بزرگ در سال ۲۰۱۵ شکل گرفت و بر اساس آن تهران، متعهد شد در ازای رفع تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا برنامه هسته‌ای‌اش را محدود کند اما پس از خروج آمریکا از این توافق، جمهوری اسلامی تعهداتش را زیر پا گذاشت و مشمول تحریم‌هایی از سوی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا شد.

پیش‌تر سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام کرده بودند که به دلیل پایبند نبودن جمهوری اسلامی به تعهداتش، تحریم‌های سازمان ملل متحد را حفظ خواهند کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ششم اکتبر (۱۴ مهر) در بیانیه‌ای خبر داد که اختلاف‌ها بر سر اجرای برجام کماکان باقی است و وزرای خارجه تروئیکای اروپایی در نامه‌ای مشترک، اعلام کرده‌اند که قصد ندارند مطابق با آنچه قبلا اعلام شده بود، در جهت لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در روز ۱۸ اکتبر گام بردارند.

به عقیده آن‌ها جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۹ به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند نبوده و این موضوع از طریق سازوکار حل اختلاف برجام نیز حل‌وفصل نشده است.

سعید ایروانی، سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد، در واکنش به این بیانیه، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، تاکید کرد که جمهوری اسلامی فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای‌اش را مصمم ادامه می‌دهد. او کشورهای اروپایی را به رویکرد «سیاسی» متهم کرد و مدعی شد که برنامه‌های موشکی و فضایی تهران خارج از حوزه و صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و ضمائم آن است.

خبرگزاری رویترز در تیرماه (اواخر ماه ژوئن) به نقل از چهار منبع مطلع اعلام کرد که دیپلمات‌های اروپایی به جمهوری اسلامی اطلاع داده‌اند اتحادیه اروپا تحریم‌های موشکی علیه جمهوری اسلامی را حفظ خواهد کرد.