تایید ایرانی بودن تعدادی از مجروحان و کشته‌شدگان انفجارهای لبنان

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تایید کرد برخی از مجروحان و کشته‌شدگان حملات اخیر اسرائیل به لبنان و‌ سوریه ایرانی بوده‌اند.

تصویری از محل انفجارهای لبنان- عکس خبرگزاری میزان

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تایید کرد که برخی از مجروحان و کشته‌شدگان حمله‌های اخیر اسرائیل به لبنان و‌ سوریه ایرانی بوده‌اند.

عبدالحسین خسروپناه در سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق، با دفاع از آنچه فرهنگ شهادت‌طلبی نامید، بر حضور نیروهای نظامی ایران در لبنان و سوریه تاکید کرد و گفت: «در اتفاقات اخیر برخی از شهدا و مجروحان حادثه لبنان ایرانی بودند.»

این سخنان در تناقض با مواضع رسمی جمهوری اسلامی است که پس از انفجار پیجرهای نیروهای حزب‌الله لبنان سفیر جمهوری اسلامی را تنها مجروح ایرانی این حملات اعلام و حضور مستشاران نظامی‌اش را در میان کشته‌شدگان و مجروحان حادثه انکار کرد.

علی‌محمد نائینی، سخن‌گوی سپاه پاسداران، روز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه در سخنانی اشاره کرد: «برخلاف شایعات بعضی رسانه‌ها و حساب‌های فضای مجازی، هیچ‌کدام از نیروهای سپاه پاسداران در حمله تروریستی اخیر که از طریق پیجرها صورت گرفت به شهادت نرسیده است.»

اظهارات سخن‌گوی سپاه تفاوتی آشکار با ادعای دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد و تناقض در اعلام مواضع رسمی حکومت را روشن می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی همچنین در خصوص میزان آسیب سفیر خود نیز مدعی شد که جراحات مجتبی امانی سطحی است. ادعایی که برخلاف گزارش برخی رسانه‌ها درمورد کور شدن و وخامت حال جسمانی امانی براثر انفجار پیجر همراه او است.

حکومت ایران، به‌دلیل کتمان حضور تشکیلاتی نیروهای سپاه در میان اعضای حزب‌الله لبنان، تاکید دارد که مجروح شدن سفیرش در لبنان براثر انفجار دستگاه پیجر یکی از همراهان او بوده و خود سفیر مستقیما هدف حمله اسرائیل قرار نگرفته است.

این موضع رسمی به نظر تلاشی برای پیشگیری از ضرورت پاسخ به اسرائیل و ظاهرا حاصل سیاست‌های اخیر نظام مبنی بر پرهیز از افزایش تنش با اسرائیل است.

ردپای این رویکرد تازه را می‌توان در سخنان عباس عراقچی، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، مشاهده کرد که در سفر روز گذشته‌اش به نیویورک، برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در جمع خبرنگاران گفت: «ما با دقت شرایط منطقه را رصد می‌کنیم و سیاست‌های خودمان را تنظیم می‌کنیم. اسرائیل قطعا به اهداف خودش برای افزایش تنش و جنگ نخواهد رسید؛ ولی پاسخ جنایت‌های خود را خواهد گرفت.»

این سیاست در نشست خبری مسعود پزشکیان نیز از زبان رئیس دولت چهاردهم اعلام شد. پزشکیان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران گفت: «حکومت برابر حملاتی چون ترور اسماعیل هنیه به‌خاطر جلوگیری از افزایش تنش از خود خویشتن‌داری نشان داده است.»

پس از حملات پی‌درپی اسرائیل، که نیروهای نظامی سپاه پاسداران در سوریه و لبنان را طی یک سال اخیر هدف قرار داد و به کشته شدن تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه قدس منجر شد، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی با توجه به شرایط تصمیم دارد از رویارویی مستقیم با اسرائیل بپرهیزد.

امتناع از پاسخ نظامی به ترور اسماعیل هنیه به‌رغم وعده انتقام قطعی علی خامنه‌ای، سیاست نظام در قبال تحولات منطقه‌ای را روشن کرده است که ابزار اجرای آن انکار ضربات واردآمده به سپاه قدس و نیروهای نیابتی آن در کشورهای سوریه و لبنان است.

تحلیلگران یادآور شده‌اند دلیل دیگر موضع متفاوت جمهوری اسلامی درمورد انکار حضور نیروهای سپاه در میان مجروحان و کشته‌شدگان انفجارهای اخیر لبنان تلاش برای کتمان همکاری نظامی و تشکیلاتی مستقیم سپاه قدس با گروه نظامی حزب‌الله لبنان و دیگر نیروهای نیابتی در منطقه است که می‌تواند تبعات حقوقی بین‌المللی داشته باشد.

به نظر می‌رسد در شرایطی که مسعود پزشکیان و عباس عراقچی وعده داده‌اند از سفر به نیویورک برای احیای مذاکرات با غرب بهره ببرند، حکومت قصد ندارد درگیر تنش مستقیم با اسرائیل شود.

چنین برنامه‌ای را می‌توان با انکار اقدامات دیگری که در هفته‌های گذشته دستگاه امنیتی اسرائیل مسئول آن معرفی شده است درک کرد.

سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان هشتم شهریورماه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد در پی نشت گاز در یکی از مراکز نظامی این استان دو نیروی سپاه کشته و ۱۰ نفر مجروح شده‌اند. در این اطلاعیه عامل خرابکاری یا حمله خارجی در این حادثه انکار شده بود.

اما طی روزهای اخیر در یکی از برنامه‌های اینترنتی مرتبط با صدا و سیما مجری برنامه مدعی شد اسرائیل عملیاتی را باهدف سرقت اسناد و اطلاعات از این مرکز انجام داده و مقام‌ها خواستار مخفی ماندن حقیقت این موضوع شده‌اند.

حکومت ایران در شرایطی تقابل ایران و اسرائیل و حضور فعال نظامی سپاه قدس در لبنان را تایید نمی‌کند که جمهوری اسلامی از بدو تاسیس نیروهای جهادی در لبنان و تشکیل سازمان حزب‌الله نقش پررنگی در تجهیز مالی و نظامی این گروه و آموزش نیروهایش داشته است.

قرار داشتن نیروهای سپاه در فهرست افرادی که پیجرهای ویژه حزب‌الله لبنان را در اختیار داشته‌اند نشان می‌دهد که برخلاف ادعای رسمی جمهوری اسلامی شاخه سپاه قدس سپاه پاسداران حضوری فعال در بدنه تشکیلاتی و فرماندهی حزب‌الله دارد.

حضور فرماندهان ارشد سپاه قدس در جنگ‌های حزب‌الله و اسرائیل طی سال‌های اخیر یکی دیگر از دلایل اثبات همکاری نزدیک این گروه با سپاه پاسداران است.

اسناد همکاری حزب‌الله لبنان با سپاه قدس را سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل در فروردین ۱۴۰۲ منتشر کرده است.

براساس تحقیقات این سازمان، حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران در جذب ساکنان کرانه باختری رود اردن برای انجام فعالیت‌های تروریستی در اسرائیل همکاری مستقیم داشته‌اند.

همچنین قرار گرفتن تصاویر مصطفی شکر و ابراهیم عقیل و برخی دیگر از فرماندهان عملیاتی حزب‌الله لبنان، پس از کشته‌شدنشان، در کنار تصاویر فرماندهان ارشد سپاه پاسداران همچون قاسم سلیمانی اثبات همکاری نظامی این دو گروه است.

در حمله روز جمعه ۳۰ شهریورماه اسرائیل به محل جلسه فرماندهان شاخه رضوان حزب‌الله در جنوب لبنان اخباری مبنی بر کشته‌شدن جانشین فرماندهی سپاه قدس منتشر شد که جمهوری اسلامی آن را تکذیب کرد.

جمهوری اسلامی علاوه بر تلاش برای جلوگیری از انتشار خبر کشته شدن نیروهایش بر این باور است که انتشار این اخبار اعتراف به آسیب‌پذیری دربرابر اسرائیل خواهد بود.

طی یک سال گذشته جمعی از فرماندهان ارشد جمهوری اسلامی در حملات اسرائیل به لبنان و سوریه جانشان را ازدست دادند که به باور تحلیلگران نظامی، افشای محل حضور این افراد بدون رخنه اطلاعاتی به درون ساختار امنیتی گروه‌های نیابتی منطقه‌ای سپاه ممکن نبوده است.