طالبان برای چهارمین‌بار، زمرد به دست‌آمده از معادن پنجشیر را فروختند

طالبان از معادن زمرد در پنجشیر حدود یک‌ونیم میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند

زمرد به دست‌آمده از معادن پنجشیر-MoMPAfghanistan/X@

طالبان روز سه‌شنبه، ۲ آبان، برای چهارمین بار زمرد به دست‌آمده از معادن پنجشیر را در مزایده‌ای که با حضور ده‌ها بازرگان در پنجشیر برگزار شده بود فروختند. از اواخر تیر ماه امسال که روند استخراج معادن زمرد پنجشیر آغاز شد، این چهارمین بار است که طالبان زمرد به دست‌آمده از این معادن را به فروش می‌گذارند. در اطلاعیه وزارت معادن و نفت طالبان که روز سه‌شنبه منتشر شد آمده است که در برنامه مزایده زمرد پنجشیر با حضور بازرگانان و مسئولان این گروه این نهادهای مختلف در پنجشیر برگزار گردید، ۳ هزار و ۲۴۲ قیراط زمرد به مبلغ ۸۰۰ و ۲۷ هزار و ۲۰۰ دلار به فروش رسید.

در اطلاعیه وزارت معادن و نفت طالبان آمده است که نهادهای رژیم این گروه، تاکنون از طریق فروش زمرد به دست‌آمده از معادن پنجشیر، یک میلیون و ۴۰۰ و ۳۴ هزار دلار کسب درآمد کرده‌اند. در این اطلاعیه مشخص نشده است که پول به دست‌آمده از معادن زمرد در پنجشیر، به کدام نهاد واگذار شده است.

پنجشیر یکی غنی‌ترین معادن زمرد را در میان کشورهای منطقه دارد و در سراسر این استان، ۱۷۲ معدن زمرد کشف شده است که بیشتر آنان در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور بوده است. هنوز مشخص نیست که از میان معادن کشف‌شده زمرد در پنجشیر، طالبان روند اخراج چه تعداد از این معادن را آغاز کرده‌اند. در دوسال گذشته، طالبان روی استخراج معادن با هدف به دست آوردن پول و تامین نیازهای اساسی اداره‌های تحت کنترل این گروه تمرکز کرده‌اند. در راستای اجرای همین هدف، وزارت معادن و نفت رژیم طالبان در نخستین اقدام معادن افغانستان را به مزایده گذاشت و از سرمایه‌گذاران در داخل و خارج از افغانستان خواست در زمینه استخراج معادن در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان تاکنون چندین قرارداد با شرکت‌های چینی، ایرانی و پاکستانی در زمینه استخراج معادن طلا، لاجورد، نفت، مس و دیگر سنگ‌ها و اشیای قیمتی امضا کرده‌اند. هرچند مقام‌های طالبان در دوسال گذشته به صورت پیگیر از شرکت‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاران خارجی دعوت می‌کنند که در زمینه معادن و دیگر بخش‌ها در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند، اما به‌دلیل نبود اطمینان از صلح و ثبات در این کشور، فعالیت رو به گسترش داعش خراسان و خودداری طالبان از ایجاد دولت فراگیر باعث شده است تا بازرگانان و شرکت‌های بین‌المللی از سرمایه‌گذاری در این کشور خودداری کنند.

با این حال، طالبان توانستند در جریان دوسال سلطه بر افغانستان میلیون‌ها دلار از طریق استخراج معادن در افغانستان درآمد کسب کنند. روند استخراج معادن سنگ‌های گران‌بها در بخش‌های مختلف افغانستان جریان دارد و وزارت معادن و نفت طالبان در کنار دفتر ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر رژیم این گروه، بر روند واگذاری، استخراج و فروش محصول به دست‌آمده از معادن نظارت می‌کنند. با این حال، روشن نیست که پول به دست‌آمده از معادن افغانستان، در چه زمینه‌ای هزینه می‌شود.