کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان: رهایی شهروندان آمریکایی از زندان‌های طالبان در اولویت ‏است

گمان می‌رود که طالبان در ازای رهایی شهروندان خارجی، از جمله آمریکایی‌ها، خواستار گرفتن ‏امتیازند

کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان، جمعه ۱۲ آبان (۳ نوامبر) گفت که دولتش برای رهایی شهروندان آمریکایی از زندان‌های طالبان تلاش می‌کند. 

او در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس نوشت که شهروندان آمریکایی به «ناحق» در افغانستان زندانی شده‌اند.  

او گفت: «هرگز از تلاش برای بازگرداندن آمریکایی‌هایی که در افغانستان ناحق بازداشت شده‌اند دست نخواهیم کشید. این موضوع بالاترین اولویت ما است.» 

او این پیام را به زبان‌های انگلیسی و فارسی و پشتو نوشت.  

اما کرن دکر مشخص نکرده است که چه تعداد شهروند آمریکایی در زندان‌های طالبان‌اند.

در پی سرنگونی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان، سفارت آمریکا در کابل به دوحه، در قطر، منتقل شد و از آنجا به فعالیت ادامه داد. این در حالی است که طالبان چند تجمع در مقابل سفارت تعطیل‌شده آمریکا در کابل برگزار کرده‌اند و شعار شکست «آمریکا و ناتو» را سر داده‌اند. 

نخستین‌ بار ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی رژیم طالبان، در اوت سال جاری اعتراف کرد که شماری از شهروندان خارجی، از جمله شهروندان‌ آمریکا، در نزد آن‌ها زندانی‌اند. او گفته بود که این افراد در پیوند با مسائل امنیتی و موارد خلاف قوانین آن‌ها بازداشت شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه بریتانیا ۱۸ مهر اعلام کرده بود که چهار شهروند آن کشور از زندان طالبان در افغانستان آزاد شده‌اند. این وزارتخانه گفته بود که آن افراد به‌اتهام «نقض قوانین افغانستان» بازداشت شده‌اند. بریتانیا و طالبان از افشای هویت این افراد و زمان بازداشت آن‌ها خودداری کردند.

وزارت خارجه بریتانیا از شهروندان آن کشور خواسته بود که به افغانستان سفر نکنند، زیرا خطر بازداشت آن‌ها از سوی طالبان وجود دارد.

گمان می‌رود که طالبان در ازای آزادی شهروندان خارجی، از جمله آمریکایی‌ها، خواستار گرفتن امتیازند. به همین دلیل، نمی‌خواهند اتهام‌های این شهروندان را مشخص کنند. طالبان در جریان دو دهه جنگ با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی‌اش، بارها از شهروندان غربی و سربازان آن‌ها گروگان‌گیری کرده‌اند و پس از آن به معامله‌ با دولت‌های غربی پرداخته‌اند.  

طالبان مدعی‌ برپایی نظام مبتنی بر شریعت اسلامی‌اند و شهروندان افغان و خارجی را با اتهام‌های گوناگون بازداشت می‌کنند. آمار دقیقی از شمار شهروندان خارجی در بند طالبان وجود ندارد. 

نگرانی جدی از دسترسی نداشتن زندانیان به «عدالت» در دادگاه‌های طالبان وجود دارد. همچنین، نهادهای حقوق‌ بشر درباره شکنجه شدن زندانیان در زندان‌های طالبان هشدار داده بودند.

بیشتر از جهان