ترامپ و انتخابات ۲۰۲۴؛ بایدن دوران دشواری پیش رو دارد

پنج برداشت از نظرسنجی‌های جدید که چالش‌های بایدن و پیروزی احتمالی ترامپ را نشان می‌دهد

خبرگزاری سی‌ان‌ان روز چهارشنبه درباره نتایج نظرسنجی‌ جدید انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و پیشتازی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، گزارشی تحلیلی منتشر کرد؛ زیرا نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که دونالد ترامپ با ۴۹ درصد نسبت به ۴۵ درصد آرای بایدن، از رئیس‌جمهوری فعلی پیشی گرفته است؛ نتایجی که برای دموکرات‌ها ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

 نتایج نظرسنجی جدید نشان‌دهنده نارضایتی عمومی و عمیق از عملکرد بایدن در زمانی است که خوش‌بینی اقتصادی او نتوانسته‌ است مردم به‌ستوه‌آمده از گرانی‌ها را راضی کند. این نظرسنجی ضعیف شدن آرای گروه‌های جمعیتی کلیدی که بایدن را به کاخ سفید بردند از جمله رای‌دهندگان سیاه‌پوست و لاتین تبار، شکاف‌ در ائتلاف دموکرات‌ها و بی‌اعتمادی به رهبری او در جهان جنگ‌زده را آشکار می‌کند. بدتر از همه اینکه داده‌ها نشان می‌دهند فقط یک‌چهارم آمریکایی‌ها معتقدند او برای ایفای نقش ریاست‌جمهوری توانایی و تیزبینی لازم را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار این آمار به دنبال نظرسنجی نیویورک تایمز/ کالج سینا در آخر هفته است که نشان داد ترامپ در بیشتر ایالت‌های تاثیرگذار پیشی گرفته است.

با توجه به همه این آرا، به نظر می‌رسد جو بایدن نسبت به برخی هم‌حزبی‌ها و تعدادی از نامزدهای دیگر محبوبیت کمتری دارد که این احتمال را افزایش می‌دهد که انتخاب شخص دیگری بر حفظ دموکرات‌ها در مسند ریاست‌جمهوری بهتر باشد.

در اینجا پنج برداشت وجود دارد که چالش‌های پیش روی جو بایدن و دلایل پیروزی احتمالی دونالد ترامپ را نشان می‌دهد:

۱ــ مسئله سن: سن بالای جو بایدن برای اجرای وظایف ریاست‌جمهوری یکی از نگرانی‌های اصلی رای‌دهندگان است. در عین حال، او در ایجاد ارتباط با رای‌دهندگان جوان‌تر که برای دموکرات‌ها حیاتی به شمار می‌روند هم شکست خورده است. بایدن با سخنرانی‌های بسیار آرام، کند و غیرهیجانی به‌سختی می‌تواند نظر جوانان را به خود جلب کند و سخنرانی‌های او به گونه‌ای نیستند که در افکارعمومی احساس قدرت به وجود آورد و این درست، نقطه مقابل ترامپ است.

با اینکه تفاوت سنی جو بایدن و دونالد ترامپ چندان قابل‌توجه نیست، به نظر می‌رسد انرژی و هیجان رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا رای‌دهندگان را متقاعد کرده که او از نظر جسمی برای این منصب مناسب‌تر است و درباره سن بالای او جای نگرانی نیست.

۲ــ مشکلات اقتصادی: آمارهای اشتغال و وضعیت اقتصادی حال حاضر ایالات متحده برای جو بایدن یک شکست است و رای‌دهندگان را به سمت دونالد ترامپ سوق می‌دهد. با اینکه دموکرات‌ها امیدوارند نرخ‌ بالای بهره در سال آینده کاهش یابد و فشار بر خانواده‌هایی که با وام‌های خودرو، وام مسکن و بدهی‌های کارت اعتباری دست‌وپنجه نرم می‌کنند کم شود، بایدن در حال حاضر در لبه پرتگاه اقتصاد قرار دارد. این احساس که او کنترلش بر اقتصاد را از دست داده، نوعی بدبینی به آینده ایجاد کرده است و رای‌دهندگان را از او دور می‌کند.

۳ــ درگیری‌های جهانی: علاوه بر مسائل داخلی آمریکا، درگیری‌های فعلی در جهان نیز بر آرای جو بایدن تاثیر خواهند گذاشت. رویکردهای رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال جنگ اسرائیل علیه حماس، تهاجم روسیه به اوکراین و چالش مهم چین، همه از موضوعاتی‌اند که می‌تواند اکنون یک چالش جدی پیش روی او باشد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان ترامپ را رهبر قوی‌تری می‌دانند و این‌ آشکار می‌کند که سیاست‌های او قانع‌کننده‌تر از رویکرد بایدن بوده‌اند. نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان داد که تنها ۳۶ درصد رئیس‌جمهوری فعلی را یک رهبر موثر در جهان می‌دانند، در حالی که ۴۸ درصد درباره ترامپ چنین نظری دارند.

 ۴ــ امیدواری‌های کاذب: رقابت انتخاباتی سال ۲۰۲۴ احتمالا دشوارتر از آن چیزی است که نزدیکان رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا تصور می‌کنند. تضمین‌ رهبران دموکرات مبنی بر اینکه آرای رای‌دهندگان در نهایت در روزهای رای‌گیری به نفع بایدن خواهد چرخید، این واقعیت را نادیده می‌گیرد که میزان محبوبیت او از پیشینیانش که در دور دوم ریاست‌جمهوری پیروز شدند کمتر است. آن‌ها اغلب بایدن را با بیل کلینتون و باراک اوباما هنگام انتخاب مجدد مقایسه می‌کنند و می‌کوشند کاهش محبوبیت اولیه او را کم‌اهمیت نشان دهند.

این در حالی است که چهل‌ودومین رئیس‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۱۹۹۵ با ۵۲ درصد و چهل‌وچهارمین رئیس‌جمهوری ایالت متحده با ۴۶ درصد آرا در سال ۲۰۱۱ مواجه بودند اما بایدن با ۳۹ درصد، دو واحد کمتر از ترامپ یک سال قبل از شکست در انتخابات ۲۰۲۰، در موقعیت شکننده‌ای قرار دارد.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که سیاست نسبت به سال‌های پس از پیروزی اوباما و کلینتون در دور دوم، دوقطبی‌تر شده است و محبوبیت بایدن احتمالا پایین‌تر هم خواهد آمد. این مقایسه‌ها در نهایت نشان‌دهنده آزمون سیاسی‌ است که بایدن با آن مواجه است و این سوال را مطرح می‌کند که آیا او مهارت و انرژی کافی برای مبارزه دارد تا دوباره به جایگاه پیشین بازگردد؟

۵ــ ناامیدی عمومی: سی‌ان‌ان دریافت که ۷۲ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند که اوضاع در ایالات متحده بد پیش می‌رود و اکثر آن‌ها در تمام ماه‌هایی که بایدن روی سر کار آمده است، این نارضایتی و ناامیدی را احساس کرده‌اند. این نارضایتی‌های کلی که فراتر از اقتصاد است، روحیه عمومی را تحت تاثیر قرار داده و سبب شده است رای‌دهندگان دموکرات نسبت به جمهوری‌خواهان بسیار کمتر درگیر و مشتاق مسائل سیاسی به نظر برسند.

برای مثال، نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که ۷۱ درصد از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه برای رای دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده انگیزه زیادی دارند؛ در مقابل تنها ۶۱ درصد دموکرات‌ها و رای‌دهندگان متمایل به دموکرات از این تمایل سخن گفته‌اند.

اگرچه بایدن در میان رای‌دهندگان سیاهپوست با ۷۳ درصد نسبت به ۲۳ درصد ترامپ پیشتاز است و می‌تواند آرای جوانان مستقل را هم به دست بیاورد، خطر بزرگ برای رئیس‌جمهور فعلی آمریکا این است که رای‌دهندگان جوان و اقلیت سرخورده پای صندوق‌های رای حاضر نشوند.

بیشتر از جهان