افتتاح نمایشگاه هوایی دبی ۲۰۲۳؛ شرکت امارات ۵۲ میلیارد دلار هواپیما از بوئینگ خرید

نمایشگاه امسال در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس و نیز تداوم حمله روسیه به اوکراین برگزار می‌شود که احتمالا بر این رویداد پنج روزه تاثیرگذار خواهد بود

شرکت هواپیمایی امارات به عنوان یکی از موتورهای اصلی اقتصادی دبی سود شش ماهه خود را ۲.۷ میلیارد دلار اعلام کرد ـ AFP

شرکت هواپیمایی امارات دوشنبه، ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان)، نمایشگاه هوایی دبی ۲۰۲۳ را با خرید ۵۲ میلیارد دلاری هواپیماهای بوئینگ افتتاح کرد و نشان داد که صنعت هوانوردی پس از رکود دوران کرونا و حتی در شرایطی که جنگ اسرائیل با حماس امنیت منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده، پررونق است.

به گزارش اسوشیتدپرس، شرکت هواپیمایی امارات خبر خرید ۵۲ میلیاردی خود را با حضور شیخ حمدان بن محمد آل مکتوم، ولیعهد دبی، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد.

شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، مدیرعامل و رئیس هواپیمایی امارات، گفت که این شرکت ۹۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خریداری می‌کند که ۵۵ فروند از آن‌ها مدل ۷۷۷-۹ و ۳۵ فروند نیز ۷۷۷-۸ است. او در عین حال افزود که امارات پنج فروند هواپیمای ۷۸۷ دریم‌لاینرز را نیز به سفارش قبلی ۳۰ هواپیما اضافه خواهد کرد.

شیخ احمد بن سعید آل مکتوم تاکید کرد: «این تعهدی بلندمدت است که از صدها هزار شغل، نه‌تنها در بوئینگ، بلکه در سراسر زنجیره تامین هوانوردی جهانی، پشتیبانی می‌کند.»

 استن دیل، معاون اجرایی بوئینگ، نیز در سخنانی، این قرارداد را ستود و گفت: «خرید این محصولات، به آینده روشن امارات اشاره دارد.»

شرکت هواپیمایی «فلای دبی» نیز در نخستین روز این نمایشگاه با سفارش ۱۱ میلیارد دلاری برای خرید ۳۰ بوئینگ ۷۸۷-۹ دریم‌لاینرز، اولین هواپیماهای پهن‌پیکر را برای ناوگان خود خریداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایشگاه هوایی پنج‌روزه امسال دبی در فرودگاه آل مکتوم در مرکز جهانی دبی، در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس و نیز تداوم تهاجم روسیه به اوکراین برگزار می‌شود که احتمالا بر این نمایش تاثیر خواهد گذاشت.

هرچند در این نمایشگاه هوانوردی تجاری توجه زیادی به خود جلب می‌کند، شرکت‌های تسلیحاتی نیز غرفه‌هایی در آن دارند. در نمایشگاه امسال قرار بود دو شرکت بزرگ تسلیحاتی اسرائیلی حضور داشته باشند، اما در روز افتتاحیه حاضران با غرفه خالی و نمایش پوستری با این عنوان مواجه شدند: «جایی که شجاعت با فناوری پیوند می‌خورد».

در بحبوحه درگیری مسکو و کی‌یف، شرکت فضایی دولتی روسیه در این نمایشگاه حضور دارد. یکی از شرکت‌های هلیکوپترسازی روسیه هم پیش‌تر اعلام کرده بود که کارکنانش پس از حضور در نمایشگاه تسلیحات ابوظبی در اوایل سال جاری میلادی، باوجود تحریم ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر به دلیل حمله مسکو به اوکراین، در نمایشگاه هوایی حاضر خواهند بود.

پس از فروکش کردن همه‌گیری ویروس کرونا که به قرنطینه‌ها و توقف هواپیماها در سراسر جهان انجامیده بود، هوانوردی جهانی بار دیگر رونق گرفت. این رونق به‌ویژه اینک در فرودگاه آل مکتوم مشهود است که ماه‌ها صرفا به پارکینگ هواپیماهای امارات بدل شده بود.

بنا به گزارش انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی، ترافیک هوایی اینک به ۹۷ درصد سطح قبل از کووید رسیده است. این سازمان می‌گوید که خطوط هوایی خاورمیانه که مسیرهای کلیدی شرق به غرب را برای سفرهای جهانی تامین می‌کنند، در مقایسه با سال گذشته، شاهد افزایش ۲۶.۶ درصدی در ترافیک سپتامبر بوده‌اند.

شرکت هواپیمایی امارات در جایگاه یکی از موتورهای اصلی اقتصادی دبی در کنار بازار پررونق املاک و مستغلات، سود شش‌ماهه خود را ۲.۷ میلیارد دلار اعلام کرد. این رقم از ۱.۲ میلیارد دلار برای مدت مشابه در سال گذشته، افزایش یافته است و این شرکت هواپیمایی را برای یک سال رکوردشکنی دیگر آماده می‌کند.

تا بعدازظهر دوشنبه، شرکت بوئینگ اعلام کرد که سان اکسپرس، شرکت هواپیمایی متعلق به خطوط هوایی ترکیه و لوفت‌هانزا، متعهد شده  است که ۹۰ هواپیمای بوئینگ مکس ۷۳۷ تک‌راهرو خریداری کند.

این قرارداد شامل ۲۸ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸ و ۱۷ مدل بوئینگ ۱۰اس۷۳۷ است، و زمینه خرید ۴۵ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس دیگر را نیز فراهم می‌کند، اما هنوز رقم دلاری این معامله و جزئیات بیشتر ارائه نشده است.

در نمایشگاه هوایی دبی ۲۰۲۳ قرار است افزون بر بخش‌های مختلف نمایشگاهی، بیش از ۳۰۰ سخنران نیز با حضور در نشست‌های مختلف علمی، به بررسی و تحلیل تازه‌ترین مسائل مرتبط با هوانوردی و هوافضا بپردازند. همچنین، قرار است در حاشیه حضور شرکت‌های معتبر هواپیمایی، ده‌ها کارآفرین برتر جهانی نیز طرح‌ها و نظرگاه‌های خود را به بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه عرضه کنند.

بیشتر از جهان