امیر تتلو؛ ادعای استرداد یا بازگشت خودخواسته به ایران

این خواننده جنجالی پس از حدود پنج سال زندگی پرحاشیه در ترکیه تقاضا کرد به ایران دیپورت شود

نخستین تصویر از بازگشت امیرحسین مقصودلو به ایران‌ــ رسانه‌های اجتماعی

سرانجام پس از چندین روز جنجال خبری در مورد احتمال بازگشت امیر تتلو به ایران، رسانه‌های داخلی صبح چهارشنبه ۱۵ آذر خبر دادند که پلیس ترکیه این خواننده پرحاشیه را در مرز بازرگان به پلیس مرزی جمهوری اسلامی تحویل داده است.

بر مبنای گزارش خبرگزاری میزان، امیرحسین مقصودلو، ملقب به امیر تتلو، در بدو بازگشت به ایران «تفهیم اتهام» و با دستور قضایی بازداشت شد. ارگان خبری قوه قضاییه نوشت که امیر تتلو در ترکیه «به علت شکایت‌های خصوصی متعدد» بازداشت شده بود. در ایران نیز شاکیان خصوصی که بیشتر آنان افرادی زیر ۱۸ سال و خانواده‌هایشان‌اند، شکایت‌هایی را علیه او ثبت کرده‌اند.

رسانه‌های داخلی ایران حدود شش سال پس از دیدار ابراهیم رئیسی با امیر تتلو و تقدیر خبرگزاری فارس از این خواننده جنجالی، نوشتند: «تتلو طی سال‌های اخیر اقدام‌های گسترده‌ای در جهت گسترش فساد و فحشا در بین جوانان و نوجوانان انجام داده و بیشتر آثارش مغایر اصول اخلاقی بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حاشیه‌های امیرحسین مقصودلو که از آخرین سال‌های زندگی در ایران شروع شد، پس از خروج از ایران و طی سال‌های اقامت در ترکیه نیز ادامه یافت و حتی بیشتر شد.

امیرحسین مقصودلو پس از همکاری با بخش رسانه‌ای سپاه پاسداران و تولید یک آهنگ برای آن‌ها در سال ۱۳۹۴، تقدیر در خبرگزاری فارس و حمایت از ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶، با انتقادهای زیادی از سوی مردم مواجه شد اما از حکومت هم آن حمایتی را که انتظار داشت، دریافت نکرد و نتوانست برای برگزاری کنسرت در ایران مجوز بگیرد. در نهایت نیز سال ۱۳۹۷ تهران را به مقصد استانبول ترک کرد.

او پس از اقامت در ترکیه ترانه‌هایی تولید کرد که برخی منتقدانش آن‌ها را «پرده‌دری و ناسزاگویی» توصیف می‌کنند. طیف وسیعی از طرفداران او دختران و پسران نوجوان هستند؛ مخاطبانی که این خواننده جنجالی آنان را «تتلیتی» می‌نامد و مدعی است که با این نسل باید «صریح» صحبت کرد.

در یکی دو سال اخیر، خبرهای متعددی منتشر شد مبنی بر اینکه این خواننده جنجالی برخی طرفدارانش را که به خانه‌اش مراجعه کرده‌اند، هدف آزار و اذیت قرار داده است. سحر قریشی، بازیگر سینما، و برخی زنان و دخترانی که با امیر تتلو ارتباط داشتند، نیز در ویدیوهایی از آزار و اذیت‌های او پرده برداشتند. تتلو این ادعاها را رد کرده است. 

مهرماه امسال وقتی امیر تتلو قصد برگزاری کنسرت در شهر اوبرهاوزن آلمان را داشت و هزاران نفر بلیت کنسرتش را خریده بودند، کاربران و فعالان ایرانی و آلمانی با راه‌اندازی کارزاری، به آنچه سخنان «ضدزن» و «ضد حقوق بشری» این رپر جنجالی و توهین‌هایش به مهسا امینی و معترضان می‌خواندند را برجسته کردند و خواستار لغو مجوز برگزاری این کنسرت شدند.

امیر تتلو که از لغو کنسرت آلمان خشمگین بود، در روزهای اخیر با انتشار ویدیویی در فرودگاه استانبول مدعی شد که قصد بازگشت به ایران را داشته اما پلیس ترکیه به دلیل منقضی شدن گذرنامه، اجازه خروج به او نداده است. او سپس با انتشار پست‌هایی کوتاه در کانال تلگرامش نوشت که تقاضای دیپورت شدن به ایران را داده است و دیگر قصد ماندن در ترکیه را ندارد.

آن‌طور که از مجموع خبرهای روزهای اخیر برمی‌آید، این رپر جنجالی جمعه هفته گذشته به کنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول رفته و با کارکنان این دفتر درگیر شده است. پس از آن، رسانه‌ها در روز شنبه هم از بازداشت امیر تتلو با شکایت کارکنان کنسولگری خبر دادند و احتمال استرداد او به ایران را مطرح کردند. خبر بعدی هم این بود که امیر تتلو به کمپ توزلا در ترکیه منتقل شده است تا به ایران بازگردانده شود.

در این کمپ، علاوه بر بازداشتی‌ها برخی افرادی که داوطلبانه قصد بازگشت به ایران را دارند، نیز نگهداری می‌شوند. برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که تتلو با رضایت و خواست خود به ایران بازگردانده شده است و دوستانش به‌رغم احتمال صدور احکام سنگین قضایی برای او نتوانسته‌اند مانع او شوند.

روزنامه جام‌جم روز سه‌شنبه به نقل از یک «مقام‌ آگاه» نوشت: «اگر پلیس ترکیه بخواهد تتلو را به دلیل اعلان قرمز اینترپل به ایران مسترد کند، این موضوع را به پلیس ایران خبر می‌دهد؛ در حالی‌ که تا این لحظه بحث استرداد به پلیس ایران اعلام نشده است.»

سخنان این مقام آگاه این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که به‌رغم ادعای رسانه‌های داخلی، بازگشت تتلو به ایران به درخواست نیروهای انتظامی و قضایی جمهوری اسلامی نبوده است. در پیوند با همین موضوع، علی صلاح‌پور یکی از دوستان تتلو، در ویدیویی تایید کرد که او برای بازگشت به ایران اصرار داشت.

پس از بازگشت امیر تتلو به ایران، شمار زیادی از حساب‌های کاربری منتسب به نهادهای امنیتی در شبکه‌های اجتماعی پست‌هایی در حمایت از امیر تتلو منتشر کردند و خواستار «بخشش و گفت‌وگو» با او شدند. برخی هم تتلو را با هنرمندان آزادی‌خواه مانند توماج صالحی که در مقابل حکومت ایستاده‌اند، مقایسه کردند. به اعتقاد برخی کاربران نیز بازگشت امیر تتلو «پروژه‌ای هدفمند برای منحرف کردن افکار عمومی» از اخبار مهم روزهای اخیر است.