دفاع امام‌جمعه رشت از مدیر همجنس‌گرا: «در فضای مجازی آبروی مومنان را نبرید»

رضا ثقتی پیش از بازداشت به‌دلیل رابطه جنسی‌اش با یک مرد، از مدیران محبوب و مورد حمایت فلاحتی در استان گیلان محسوب می‌شد

رضا ثقتی، مدیرکل اسبق اداره فرهنگ و ارشاد گیلان، در کنار رسول فلاحتی، امام‌جمعه رشت-رسانه‌های اجتماعی

رسول فلاحتی، امام‌جمعه رشت و نماینده علی خامنه‌ای در استان گیلان، روز اول دی‌ماه در نمازجمعه این شهر از گسترش رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی در ایران انتقاد کرد و گفت: «در دوره سیاهی از تاریخ قرار داریم و باید در حفظ اسرار مومنان تلاش کنیم تا آبروی آن‌ها حفظ شود. چراکه برخی اوقات برملا شدن رازهای افراد، موجب ویران شدن زندگی‌ها می‌شود.»

سخنان تازه رئیس اسبق حوزه علمیه گیلان در انتقاد از رسانه‌های اجتماعی، درحالی بیان می‌شود که روز ۲۰ آ‌ذرماه و پس از گذشت پنج ماه از انتشار فیلم رابطه جنسی رضا ثقتی، مدیرکل وقت ارشاد در استان گیلان، با یک مرد دیگر و بالا گرفتن حاشیه‌های مرتبط با آن، قوه قضاییه ایران خبر داد که دو فرد حاضر در این «فیلم غیراخلاقی» بازداشت شدند.

امام جمعه رشت که در یک سال اخیر بارها در نمازجمعه این شهر ماموران سرکوبگر را تشویق به برخورد خشن با مخالفان حجاب اجباری کرد و میلیون‌ها زن در ایران را «مظهر شیطان» خوانده بود، حالا می‌گوید در اختیار قرار دادن ابزارهای رسانه‌ای برای شهروندان، «می‌تواند در یک شب زندگی یک فرد را نابود کند» و افزود: «خداوند در قرآن پرس‌وجو و کنکاش درخصوص رازهای مردم را نهی کرده است.»

این در حالی است که رسول فلاحتی روز ۱۸ آذر نیز در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری جماران، در پاسخ به سوالی درباره سرانجام پرونده رضا ثقتی، تلاش کرد تا خود را بی‌اطلاع نشان دهد و گفت:‌ «یک آقای بومی یک حرکت کذایی کرده و من هنوز نمی‌دانم که چه شده و چه برخوردی صورت گرفته است. من قضاوت نمی‌کنم، چون جزئیات قضیه را باید بدانم تا حرفی بزنم. هیچ‌چیز نمی‌دانم و درباره روند پرونده ایشان چیزی نشنیدم.»

اما بررسی اخبار رسانه‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد رضا ثقتی که با فیلم رسوایی جنسی‌اش مشهور شد، از مدیران محبوب و مورد حمایت رسول فلاحتی در رشت و استان گیلان محسوب می‌شد و فلاحتی او را به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی در استان گیلان منصوب کرده بود.

همچنین اسفند سال گذشته، رضا ثقتی در حکمی، امام‌جمعه رشت را به‌عنوان رئیس دبیرخانه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی استان گیلان انتخاب کرده بود.

ثقتی که خود را آمر به معروف معرفی می‌کرد و «قرارگاه عفاف و حجاب» را در رشت تاسیس کرده بود، پیش از رسیدن به مقام مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد گیلان نیز با حمایت فلاحتی و دیگر مقام‌های حکومتی در گیلان، چهار سال رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان رشت و قبل از آن، مسئول امور ایثارگران اداره ارشاد گیلان و مدیر مجتمع فرهنگی خاتم‌الانبیای رشت بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی، مجازات رابطه جنسی میان دو مرد می‌تواند اعدام باشد.

رضا ثقتی پیش از بازداشت و افشای رابطه جنسی‌اش، در روایتگر (استوری) صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که «بی‌حجابی و پوشش‌های زننده» در شهرها «محصول ولنگاری فرهنگی» دولت قبل است و همه باید به «دولت انقلابی» کمک کنند تا با پاک کردن این «صحنه‌های نامناسب، ظواهر فرهنگی شهر را التیام دهد».

امام جمعه رشت نیز پیش از این در ماجرای بازداشت ۱۲ نفر از مدیران صفحات اینستاگرامی در این شهر به‌دلیل انتشار ویدیو رقص و آواز «صادق بوقی»، این شهروند آوازه‌خوان و منتشرکنندگان ویدیوی معروف بازار رشت را به «هنجارشکنی» متهم کرده بود و برخورد با هنجارشکنان را جزو «اولویت‌های نظام» دانسته بود.

او همچنین در گفت‌گوی روز ۱۸ آذرماه خود با وب‌سایت جماران، مبارزه با حجاب اجباری را «حرام شرعی» خواند و مدعی شد که یک روحانی دیگر در تماس با او گفته است: «وضعیت حجاب به قدری خراب شده که خانم من از ماشین پیاده نمی‌شود و حقیقتا باید فکر اساسی کرد.»

فلاحتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا در هفته‌های اخیر در رابطه با اختلاس ۳.۳۷ میلیارد دلاری مقام‌های دولت و سپاه پاسداران در پرونده «چای دبش»، در نمازجمعه این شهر سخنی به میان نیاورده است، پاسخ داد: « به مردم بفرمایید که سایت‌ها فقط می‌خواهند التهاب ایجاد کنند. شما را به خدا ایجاد التهاب نکنید. کسی در کشور یک حرکت مثبتی انجام می‌دهد، اما آقایانی می‌خواهند نظام و رهبری را زیر سوال ببرند. شما را به خدا نکنید دوستان.»