خالد حنفی: رهبر طالبان ارادت ویژه‌‌ای به مردم پنجشیر دارد

در دو سال گذشته، طالبان صدها غیرنظامی را به بهانه همکاری با جبهه‌های مخالف این گروه، بازداشت و شکنجه کرده‌اند

خالد حنفی گفت که رهبر طالبان مردم پنجشیر را «شریعت‌پرور و شهیدپرور» خواند - AFP

خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر رژیم طالبان، در سفر به پنجشیر و در ملاقات با مردم این استان گفت که همه مقام‌های طالبان، به‌ویژه رهبر این گروه، ارادت ویژه‌‌ای به مردم پنجشیر دارند. او گفت که در پنجشیر بارها در جلسات از رهبر طالبان یاد شده‌ است.

در حالی که پنجشیر از بدو به قدرت رسیدن طالبان در اوت ۲۰۲۱ تاکنون، مرکز مقاومت‌های مسلحانه علیه این گروه بوده و هنوز علیرغم فروکش کردن آتش جنگ در این استان، طالبان نظارت شدید بر مردم این ناحیه دارند، وزیر امر به معروف طالبان گفت که رهبر این گروه، مردم پنجشیر را «شریعت‌پرور و شهیدپرور» خوانده و از آنان به نیکی یاد کرده است.

این مقام طالبان همچنین از ملاقات شورای علمای پنجشیر و استاندار طالبان با رهبر این گروه، ملا هبت‌الله آخوندزاده، خبر داد. خالد حنفی گفت: «چند روز قبل، شورای علمای پنجشیر، بزرگان و مشایخ، همراه با والی این ولایت با امیرالمومنین [رهبر طالبان] دیدار کرده‌اند که جزئیاتش را بعدا به تفصیل ارائه خواهند کرد.»

استان پنجشیر که خاستگاه جبهه مقاومت ملی به رهبر احمد مسعود است، از آغاز بازگشت طالبان به قدرت تا اوایل سال ۱۴۰۲، محل درگیری شدید مسلحانه میان نیروهای این جبهه و طالبان بود. در این درگیری‌ها، ده‌ها تن از دو طرف کشته و زخمی شدند و جنایات وحشتناکی از جمله گروگان‌گیری، شکنجه، دادگاه صحرایی و قتل اسیران جبهه مقاومت به دست طالبان نیز رخ داد که برخی از آ‌ن‌ها در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

اکنون که حدود یک‌سال از پایان جنگ در پنجشیر می‌گذرد، طالبان همچنان با نظارت شدید در پنجشیر حضور دارند و با ساختن مدارس دینی و نیز کنترل بر اعمال و رفتار مردم عادی، بر زندگی آن‌ها نظارت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، وزیر امر به معروف طالبان در این سخنرانی، به سفرهای خودش به پنجشیر اشاره کرد و برای تقویت ادعایش مبنی بر ارادت رهبر طالبان به مردم پنجشیر، بارها تکرار کرد: «من به شما صددرصد اطمینان می‌دهم که رهبر [طالبان] توجه و اخلاص ویژه‌ای به مردم پنجشیر دارد.» او گفت: «من خودم چندین بار در مجلس حضور داشتم که [رهبر طالبان] از مردم پنجشیر یاد کرده است.»

این در حالی است که شهروندان پنجشیر از فشارها و نظارت شدید طالبان بر رفتار و زندگی مردم عادی در این استان شکایت دارند و هر از گاهی نیز خبرهایی از بازداشت، شکنجه و حتی ناپدید شدن برخی از افراد غیرنظامی در این استان به دست رسانه‌ها می‌رسد.

فضل‌احمد معنوی، وزیر دادگستری دولت پیشین افغانستان و از اعضای ارشد جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، اخیرا در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی، وضعیت اجتماعی در پنجشیر را «اختناق‌آور» توصیف کرد و گفت که مردم در این استان تحت سلطه طالبان زیر فشار و سرکوب زندگی می‌کنند.

او گفت: «طالبان بیشتر نظامیانشان را در پنجشیر مستقر کرده‌اند و بیشترین تعداد پاسگاه‌های امنیتی را در این استان ایجاد کرده‌اند.» او گفت که به‌دلیل اعمال فشار و شکنجه بیش‌ از حد مردم پنجشیر به دست طالبان، جبهه مقاومت ملی تاکتیک جنگ علیه این گروه را تغییر داده است تا جنگ به مناطق دیگر کشور کشیده شود و فشار از روی پنجشیر کاهش یابد.