توافق ژاپن و آمریکا برای حفظ تحریم‌ها علیه روسیه در حمایت از اوکراین

گروه هفت به رهبری ژاپن در سال ۲۰۲۳ متعهد شده بود که صادرات به روسیه را محدود کند

ژاپن و ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کردند که به همکاری با یکدیگر در حفظ تحریم‌ها علیه روسیه و حمایت از اوکراین در راستای توافقی که گروه هفت در سال گذشته به دست آورد، ادامه خواهند داد.

به گزارش رویترز،‌ ماساتو کاندا، معاون وزیر دارایی ژاپن در امور بین‌الملل، طی دیدار یک ساعته با والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، گفت که دو طرف همچنین دیدگاه‌های صریح خود را در مورد اقتصاد جهانی و موضوعات دیگر تبادل کردند.

گروه هفت متشکل از ژاپن، ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اتحادیه اروپا در ماه مه متعهد شده بود که صادرات به روسیه را که می‌تواند هزینه جنگ این کشور در اوکراین را تامین مالی کند، محدود کند. ژاپن در سال ۲۰۲۳ رئیس این گروه بود.

از زمانی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تهاجم گسترده‌ای را علیه اوکراین آغاز کرد، کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده میلیاردها دلار تسلیحات به کی‌یف ارسال کرده‌ و از این کشور حمایت اقتصادی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا نیز قرار است ماه آینده به‌مناسبت دومین سالگرد حمله روسیه به اوکراین، دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه مسکو ‏اعمال کند. اعضای اتحادیه اروپا در حوزه بالتیک و لهستان به تحریم بخش هسته‌ای و صادرات گاز مایع روسیه نظر دارند.

در طول نزدیک به دو سال جنگ روسیه و اوکراین، اتحادیه اروپا ۱۲ دور تحریم‌های بی‌سابقه علیه مسکو وضع کرده است.

بحث تحریم‌های جدید در حالی مطرح می‌شود که اتحادیه اروپا می‌کوشد در نشست اوایل ماه فوریه، مجارستان، نزدیک‌ترین متحد روسیه در این بلوک، را از وتو کردن کمک مالی ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین منصرف کند.

در حالی‌ که تبادل آتش دوجانبه بین روسیه و اوکراین در جریان است،‌ مقام‌های اوکراین می‌گویند بیش از ۹۵ درصد از قطعات سلاح‌های روسی منهدم‌شده در اوکراین در کشورهای غربی تولید شده‌ است.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی اکس، از متحدانش در غرب خواسته است که روسیه را در تولید تسلیحات نظامی تحت فشار قرار دهند.  

وزیر امور خارجه اوکراین افزود: «اگر همه راه‌های فرار از تحریم‌ها کاملا ردیابی و بسته شود، اوکراین نیاز به کمک کمتری خواهد داشت و جان‌های کمتری از دست خواهد رفت.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز روز پنجشنبه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) در نشست داووس از متحدان اوکراین خواست که جلوی دور زدن تحریم‌های روسیه را بگیرند.

بیشتر از جهان