اعتراض رهبران سیاسی افغانستان به نشست سازمان ملل در قطر؛ جناح‌های مخالف طالبان دعوت نشده‌اند

شورای مقاومت برای نجات افغانستان از دعوت طالبان به نشست سازمان ملل در دوحه انتقاد کرد

عطامحمدنور، عبدالرشید دوستم و محمد محقق، از رهبران شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان،کابل‌، سال ۲۰۱۸ــ  facebook/AbdulRashidDostum

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، متشکل از رهبران احزاب سیاسی پیشین افغانستان، روز سه شنبه دهم بهمن (۳۰ ژانویه) با صدور بیانیه‌ای، از دعوت نشدن اعضای این شورا به نشست دبیرکل سازمان ملل در مورد افغانستان که قرار است در دوحه قطر برگزار شود، انتقاد کرد.

این در حالی است که طالبان هفته گذشته در اطلاعیه‌ای ادعا کردند که سازمان ملل متحد آن‌ها را به این نشست دعوت کرده است.

شورای مقاومت ملی در این خصوص نوشت: «با وجود اعلام تاریخ اجلاس دوحه، تاکنون با جریان‌های سیاسی موثر افغانستان مشاوره‌های لازم صورت نگرفته است.» این شورا با ابراز نگرانی از آنچه «اقدام‌های متضاد» در مورد افغانستان در سطح ملی و بین‌المللی خواند، از فقدان انسجام در برنامه‌ها با محوریت سازمان ملل در مورد افغانستان انتقاد کرد.

در این نامه به بند چهارم قطعنامه ۲۷۲۱ مصوب نوامبر ۲۰۲۳ شورای امنیت سازمان ملل اشاره شده و آمده است که بر اساس این بند، «این سازمان متعهد است نماینده ویژه‌ا‌ش را با مشورت تمام طرف‌های ذی‌‌نفع در قضیه افغانستان از جمله فعالان مدنی، جناح‌های سیاسی، کشورهای منطقه و جامعه جهانی انتخاب کند و بر اساس ارزش‌های مندرج در منشور ملل متحد، برای برون‌رفت افغانستان از وضعیت کنونی راه‌حلی مناسب بیابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انتقادها در حالی مطرح شدند که استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، روز پنجشنبه پنجم بهمن در یک نشست خبری، اعلام کرد که دومین نشست درباره افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل قرار است ۲۹ و ۳۰ بهمن در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شود.

به گفته او، در این نشست قرار است نمایندگان ویژه کشورهای مختلف شرکت کنند و هدف آن بحث درباره رویکردهای مختلف کشورهای جهان درباره افغانستان و پرداختن به گزارش مستقل دبیرکل از وضعیت افغانستان است.

در گزارش مستقل دبیرکل سازمان ملل متحد که نوامبر ۲۰۲۳ تهیه و به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد، بر تعیین یک نماینده ویژه از طرف سازمان ملل برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح در افغانستان و تشکیل حکومت فراگیر تاکید شد؛ طرحی که طالبان بارها آن را رد کرده‌اند.

طالبان در آستانه برگزاری نشست دوحه، نشستی با حضور نمایندگان کشورهای منطقه در کابل تشکیل دادند که امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، در آن بار دیگر تاکید کرد که حکومت فعلی افغانستان فراگیر است و «به تعیین یک نماینده جدید از طرف سازمان ملل نیازی نیست» اما رهبران سیاسی افغانستان که در چارچوب شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان کنار هم قرار گرفته‌اند، از این تصمیم سازمان ملل متحد استقبال کردند.

این شورا در بیانیه اخیرش نیز تاکید کرد که «تنها راه ممکن [برای حل بحران افغانستان] آغاز گفت وگوهای معنادار و منسجم با حضور همه طرف‌های درگیر در قضیه افغانستان است».

شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان با انتقاد از دعوت نشدن رهبران سیاسی مخالف طالبان به دور دوم نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل، گفت: «نادیده‌ گرفتن هر کدام از طرف‌های درگیر به شکست روندهای موجود و طولانی شدن بحران افغانستان منتهی خواهد بود.»

دبیرکل سازمان ملل در دور نخست این نشست که آوریل ۲۰۲۳ برگزار شد، هم از هیچ یک از طرف‌های افغان دعوت نکرده بود.

بیشتر از جهان