چطور سبک «بانوی گربه‌دوست» در دنیای مد جذاب شد

توجه چهره‌های مشهور و طراحان مد به سبک «بانوی گربه دوست» این روند مد را شیک و جذاب کرده است

تصاویری از تیلور سوئیفت و چند چهره مشهور دیگر--AFP

از تیلور سوئیفت و سارا جسیکا پارکر گرفته تا جی دبلیو اندرسون و لانا دل ری به‌نظر می‌رسد هر طرف را که نگاه می‌کنیم پای یک گربه یا چند گربه در میان است.

در میان اطرافیان هم اغلب شاید یک نفر باشد که در هر فرصتی از نشانک (ایموجی) گربه‌ای با چشم‌های قلبی استفاده می‌کند. این فرد احتمالا «بانوی گربه‌دوست» یا به اصطلاح کت لیدی (Cat Lady) است.

نقش شیر معمولا در لباس‌ها‌ و لوازم جانبی زینتی دیده می‌شود. در دنیای مد، از جواهرات گرفته تا نقوش تزیینی، این گربه‌سان نماد قدرت و جلال و جبورت و سلطنت است. نقش ببر و پلنگ نیز یکی از عناصر اصلی مد «همسر خلاف‌کار» است که در همین زمستان بسیار پرطرفدار شد، اما گربه، پسرعموی کوچک‌تر آن‌ها، بعد از فتح اینستاگرام و تیک‌تاک این بار نبض دنیای مد را در دست گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشریه مد «ال» (Elle)، به‌تازگی بها دادن به مامان گربه درونی نه‌تنها پذیرفته، بلکه حتی مد شده است. اینکه تیلور سوئیفت، یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های روی زمین، «بانوی گربه‌دوست» است به این امر کمک کرده است. سه گربه این خواننده- اولیویا بنسون و مردیت گری و بنجامین باتن- تا حد زیادی بخشی از دنیای طرفداران او هستند و در شبکه‌های اجتماعی این خواننده نیز حضور دارند.

در پایان سال ۲۰۲۳، هنگامی که سوئیفت به‌عنوان شخصیت سال مجله تایم انتخاب شد، عکس او در حالی که گربه‌اش بنجامین باتن به دور گردنش حلقه زده بود روی جلد مجله رفت.

اگر سوئیفت را ملکه «بانوهای گربه‌دوست» مشهور بنامیم، چهره‌های شناخته‌شده دیگری نیز هستند که با او در این عشق هم‌داستان‌اند. سارا جسیکا پارکر سر صحنه فیلم‌برداری «به همین آسانی...» (Just Like That) عاشق بچه‌گربه سریال شد و او را با خودش به خانه برد، نامش را به لوتوس تغییر داد، و اکنون در اینستاگرام مرتب عکس‌هایش را به اشتراک می‌گذارد.

در «آرگیل»، فیلم پرفروش جدید متیو وان، گربه کارگردان به نام چیپ را در نقش گربه‌ای به نام الفی می‌بینیم. این گربه کلودیا شیفر، همسر متیو وان، است که روی فرش قرمز اولین نمایش فیلم در کنار شیفر حضور یافت.

با پیروی از شوپت، گربه مشهور کارل لاگرفلد، چیپ دارد به چیزی شبیه به «شخصیتی اثرگذار» تبدیل می‌شود؛ او در نقش سینمایی بازی کرده، حضور رو به رشدی در اینستاگرام داشته است، و حتی تبلیغات و محصولاتی مربوط به خودش دارد.

اما گربه چطور ستاره جذاب صحنه مد شد؟ همه‌چیز به دنیای مجازی و آنلاین بازمی‌گردد. گربه یکی از طلسم‌ها و جادوی عصر اینترنت است. نیویورک‌ تایمز تصویر گربه‌ها را «آن عنصر اساسی ساختار اینترنت» نامید. صفحه‌های پرطرفدار زیادی نیز در شبکه‌های اجتماعی به گربه‌ها اختصاص دارد.

دنیای مد نیز گرفتار عشق به گربه‌سانان است. جی دبلیو اندرسون برای نمایش لباس مردانه اخیرش تا حدی از استنلی کوبریک الهام گرفته است. در قطعاتی از این مجموعه، یک نقاشی از پولی، گربه مورد علاقه کوبریک، روی ژاکت‌ها و کیف‌ها نقش بسته بود. در جای دیگر، یک ژاکت کلاه‌دار بچه گربه‌ای در نمایش آکنه استودیو ظاهر شد. این‌ها فقط دو مورد از چند حضور گربه‌ها در قطعات مد اخیر بود.

لانا دل ری در یک تبلیغ اسکیمز، مارک لباس زیر کیم کارداشیان، با سه گربه ایرانی سفید ظاهر شد و در سایه زیبایی این گربه‌ها قرار گرفت.

محبوبیت «بانوی گربه‌دوست» شوخی نیست: تبلیغات زیورآلات کوپرنی با حضور بچه گربه‌ها در ماه دسامبر ۶۵۰ درصد افزایش توجه داشت که بی‌شک در فروش زیاد کیف دستی‌های این مارک موثر بود.

شاید موضوع نیاز به تحلیل آن‌قدر مفصلی هم نداشته باشد و این موج به این دلیل باشد که بیشتر ما متوجه جذابیت این موجودات بامزه شده‌ایم. اما دوران «کت‌ لیدی» را می‌توان پیروزی فمینیستی نیز تلقی کرد. به هر حال، این لقبی بود که در گذشته به زنی داده می‌شد که در نقش‌هایی مثل همسر و مادر و کالای جنسی نمی‌گنجید که در ذهن جریان غالب جامعه جای گرفته بود. این را نیز می‌توان شبیه به استفاده منفی از واژه «جادوگر» دید که مختص زن‌های بدجنس بوده است.

این واژه حتی بار جنسیتی‌اش را نیز کم‌رنگ کرده است. از آنجا که عشق به گربه‌ها زنانه نیست، طرح گربه روی لباس مردان محبوب نیز دیده می‌شود. پیت دیویدسون در خیابان‌های نیویورک گربه دوستی را روی لباسش نشان می‌دهد. فردی مرکوری، مردی که شش گربه‌اش را روی لباس‌هایش نقاشی کرده بود، یکی از مشهورترین مردان گربه‌دار معاصر است.

سال گذشته شوپت، گربه مشهور کارل لاگرفلد، یکی از نمادهای مهمانی مد موزه متروپولیتن در نیویورک بود، جایی که جرد لتو با لباس گربه‌ای جای خالی او را روی فرش قرمز «مت گالا» (Met Gala) پر کرد. همان شب دوجا کت نیز با لباسی از اسکار دلا رنتا خودش را شبیه به گربه آراست و نماد دیگری از این حیوان پشمالوی دوست‌داشتنی شد.

بیشتر از مُد و زیبایی