کتاب «انترناسیونالیست‌ها» در باره فروپاشی افغانستان؛ «بایدن هیچ اشتباهی را گردن نگرفت»

با وجود اتفاق‌های وحشتناکی که پس از خروج آمریکا از افغانستان رخ داد، مقام‌های کاخ سفید گفتند که بایدن معتقد بود پایان جنگ همیشه کثیف است و هیچ کسی اشتباه نکرده‌ است

رسانه آمریکایی آکسیوس، روز جمعه ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه) خلاصه‌ای از کتاب جدیدی را که با تمرکز بر خروج آمریکا از افغانستان نوشته شده است، در قالب گزارشی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در این کتاب آمده است که رئیس‌جمهوری بایدن پس از خروج آشفته آمریکا از افغانستان که کشته شدن ده‌ها تن از جمله نیروهای آمریکایی و آواره‌گی هزاران تن دیگر را در پی داشت، هرگز نپذیرفت که خودش یا عوامل دولتش اشتباهی را مرتکب شده‌اند.

الکساندر وارد، نویسنده این کتاب، نوشته است: «هیچ‌کس [از عوامل دولت بایدن] به‌دلیل عقب‌نشینی پیشنهاد استعفا نداد و این تا حد زیادی به این دلیل بود که رئیس‌جمهوری معتقد نبود کسی اشتباه کرده است. او [بایدن] معتقد بود که پایان جنگ همیشه کثیف است.»

الکساندر وارد، خبرنگار رسانه پولیتیکو، به تازگی کتابی به نام «انترناسیونالیست‌ها: مبارزه برای بازگرداندن سیاست خارجی پس از ترامپ» نوشته است که قرار است هفته دیگر به بازار عرضه شود. در این کتاب به جزئیات خروج آمریکا از افغانستان و تبعات بعدی آن با استناد به مصاحبه‌های دست اول، پرداخته شده‌ است.

وارد در این کتاب نوشته است: «بایدن به دستیاران ارشد خود، از جمله جیک سالیوان، [مشاور امنیت ملی] گفت که در کنار آن‌ها ایستاده است و آن‌ها در شرایط سخت بهترین کار خود را انجام داده‌اند.»

نیروهای آمریکایی که در اکتبر ۲۰۰۱ پس از حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر به نیویورک و واشینگتن، به افغانستان حمله کردند، تا ۳۱ اوت ۲۰۲۱ در یک جنگ ناتمام در این کشور ماندند و سرانجام در وضعیتی آشفته در حالی که هزاران نفر در فرودگاه کابل تجمع کرده بودند و تلاش می‌کردند که سوار هواپیماهای نظامی آمریکایی شوند، افغانستان را ترک کردند.

این خروج آوارگی ده‌ها هزار نفر را که از ترس انتقام‌جویی طالبان برای خروج از افغانستان تلاش کردند و نیز جا ماندن صدها همکار افغان آمریکا در افغانستان تحت حاکمیت طالبان را به همراه داشت. علاوه بر این، تمامی دستاوردهای آمریکا که در نتیجه حضور ۲۰ ساله این کشور در افغانستان و هزینه تریلیون‌ها دلار به دست آمدند بودند، با به قدرت رسیدن دوباره طالبان یک شبه از بین رفتند و تبعات آن افزایش تروریسم، مهاجرت، فروپاشی اقتصادی و فقر و نقض شدید حقوق بشر بود که ضرر آن نه تنها کشورهای منطقه بلکه فراتر از آن را تهدید می‌کند.

در چنین وضعیتی، دولت بایدن در دو سال و شش ماه گذشته زیر انتقاد شدید مخالفانش قرار داشته است، اما کتاب الکساندر وارد به نقل از منابع آگاه داخل کاخ ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید که بایدن هیچ‌گونه احساس پشیمانی یا اشتباهی را در این مورد نداشت و به همین دلیل هیچ‌کس پس از این خروج فاجعه‌بار مجازات نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن اخیرا، تریسی جاکوبسون، مسئول برنامه تخلیه از افغانستان را که به‌دلیل بی‌کفایتی درماموریتش مورد انتقادهای شدید قرار داشته است، به سمت سفیر آمریکا در عراق معرفی کرد. تصمیمی که بر ادعاهای مطرح‌شده در این کتاب صحه می‌گذارد.

هنگامی که طالبان بلافاصله پس از خروج نیروهای آمریکایی بر کابل مسلط شدند، بایدن در ۱۸ اوت ۲۰۲۱ به همه شهروندان آمریکایی وعده داد که تا زمانی که آخرین شهروند آمریکایی از افغانستان خارج شود، نیروهای این کشور در افغانستان باقی خواهند ماند. اما نیروهای آمریکایی در ۳۱ اوت به طور کامل از افغانستان خارج شدند و به گزارش روزنامه گاردین، بیش از ۸۰۰ شهروند آمریکایی هنوز در افغانستان باقی مانده بود.

الکساندر وارد در این کتاب به نقل از یکی از مقام‌های ارشد کاخ سفید نوشته است: «هیچ‌کس اینجا نیست که فکر کند ما می‌توانیم به این وعده عمل کنیم.»

حضور آمریکا در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱، تلفات جانی و هزینه مالی وحشتناکی برای آمریکا به‌همراه داشت. آمار موسسه صلح ایالات متحده نشان می‌دهد که در زمان حضور آمریکا در افغانستان، ۲ هزار و ۳۲۴ نفر از نیروهای نظامی آمریکا، نزدیک به چهار هزار پیمانکار این کشور و یک هزار و ۱۴۴ سرباز نیروهای متحد آمریکا کشته و بیش از ۲۰ هزار نیروی آمریکایی نیز زخمی شدند.

البته خسارت این جنگ برای افغانستان به مراتب وحشتناک‌تر از آمریکا بود. آمار ثبت‌شده از طرف این موسسه نشان می‌دهد که در جریان این جنگ ۲۰ ساله، ۷۰ هزار نیروی نظامی افغانستان اعم از پلیس و ارتش، جان باخته و در کنار آن، ۴۶ هزار غیرنظامی و حدود ۵۳ هزار نفز از جنگجویان مخالف دولت افغانستان نیز کشته شدند.

با وجود تمام این هزینه‌ها، دولت بایدن در تابستان ۲۰۲۱ تصمیم گرفت که از افغانستان خارج شود و دفاع از کشور را به نیروهای افغان بسپارد، اما بلافاصله پس از خروج نیروهای آمریکایی قدرت دوباره به دست طالبان افتاد.

برنامه خروج آمریکا از افغانستان با حوادث وحشتناکی همراه بود. در سومین روز سلطه طالبان و خروج نیروهای آمریکایی که هزاران تن در فرودگاه کابل جمع شده بودند، یک مهاجم انتحاری جلیقه‌اش را وسط جمعیت منفجر کرد که باعث کشته شدن بیش از ۱۰۰ تن از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی شد.

سه روز بعد، هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به اشتباه با این تصور که پناهگاه داعش را هدف قرار داده، یک خانه غیرنظامی را در کابل بمباران کرد که در نتیجه آن، ۱۰ عضو یک خانواده از جمله زنان و کودکان جان باختند.

با تمام این اوصاف، دولت بایدن از این تصمیم ابراز پشیمانی نکردند و سوءمدیریت در این برنامه را نپذیرفتند.