ایران محموله نفتی آمریکایی کشتی «ادونتیج سوییت» را توقیف کرد

جمهوری اسلامی مدعی شد که این محموله در پی شکایت حقوقی بیماران پروانه‌ای توقیف شده است

نفتکش ادونتیج سوییت پیش از توقیف در سواحل عمان، ۲۸ آوریل ۲۰۲۳‌ــ Iranian Army office/AFP

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز چهارشنبه ۱۶ اسفند خبر داد که جمهوری اسلامی ایران محموله نفتی آمریکا را توقیف کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، محموله نفتی کشتی «ادونتیج سوییت» (ADVANTAGE SWEET) در پی شکایت حقوقی بیماران پروانه‌ای توقیف شده است.

تسنیم درباره توقیف این محموله نفتی نوشت: «در پی تحریم‌‌های کشورهای غربی و به‌طور ویژه آمریکا که به جلوگیری از فروش داروهای موردنیاز بیماران پروانه‌ای از سوی یک شرکت سوئدی منجر شد و صدمات شدید جسمانی و روحی به آن‌ها وارد کرد، بیماران پروانه‌ای (EB/ئی‌بی) شکایتی علیه ایالات متحده آمریکا در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران ثبت کردند و بر همین اساس، دادگاه حکم توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی ادونتیج سوییت در خلیج فارس را صادر کرد و محموله این کشتی توقیف شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۲۸ آوریل هم نفتکش ادونتیج سوییت با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان توقیف کرده بود. در آن زمان، ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که این شناور از کویت حرکت کرده و مقصد نهایی آن هیوستون تگزاس است. ارتش ایالات متحده آمریکا پس از این اتفاق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام‌های جمهوری اسلامی با مقررات بین‌المللی مغایر و مخل امنیت و ثبات منطقه است و جمهوری اسلامی ایران باید فورا این نفتکش را آزاد کند. 

نفتکش ادونتیج سوییت بر اساس یک منشور کوتاه‌مدت در خدمت شورون، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی ایالات متحده، بود و خدمه آن همگی اتباع هند بودند. پس از توقیف این نفتکش، جمهوری اسلامی مدعی شد که ادونتیج سوئیت تخلف کرده و «در حال فرار از صحنه‌ تصادم با یک شناور ایرانی» بوده است.

یکی از اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل هم به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت: «ما ادعاهای بی‌اساس ایالات متحده در مورد ربودن نفتکش‌های خارجی از طرف ایران را رد می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران بر امنیت و ثبات خلیج فارس و تنگه هرمز اصرار دارد. با این حال، اگر تانکرهای نفتی عبور بدون آسیب را نقض کنند، محیط زیست را آلوده کنند یا سوخت ایران را قاچاق کنند، جمهوری اسلامی ایران در رسیدگی به این بی‌نظمی‌ها و تخلفات تردیدی ندارد.»

در همان گزارش، وال‌استریت ژورنال به نقل از تحلیلگران آشنا به مسائل جمهوری اسلامی، نوشت که توقیف کشتی ادونتیج سوییت احتمالا به تلافی اقدام آمریکا در توقیف نفتکش «سوئز راجان» انجام شده است.

رسانه‌های دولتی ایران به نقل از دولت جمهوری اسلامی مدعی شدند که سوئز راجان به‌ دلیل برخورد با یک کشتی ماهیگیری توقیف شده است. با این حال، افراد مطلع از این پرونده گفتند که این نفتکش پس از آن تحت نظارت دولت ایالات متحده قرار گرفت که سازمان غیرانتفاعی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» در نیویورک این کشتی را به حمل نفت تحریم‌شده متهم کرد.

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی بارها نفتکش‌های غربی را که از تنگه هرمز عبور می‌کردند، ربوده‌اند؛ اقدامی که به گفته تحلیلگران، نوعی انتقام‌گیری از غرب بابت تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی و به نوعی دزدی دریایی است.

 به گفته فرماندهی مرکزی ایالات متحده، جمهوری اسلامی از سال ۲۰۲۱ به بیش از ۲۰ کشتی تجاری حمله کرده است.

کورمک مک‌گری، یکی از تحلیلگران عرصه دریانوردی، پیش از این در گفت‌وگویی با نشریه پولیتیکو، درباره فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی در این زمینه گفت که مسئله اصلی در چنین حملاتی روابط خصمانه بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده است. این کارشناس تاکید کرد که اگرچه کشتی‌های هدف حمله جمهوری اسلامی پرچم ایالات متحده ندارند، محموله‌های آن‌ها بیشتر متعلق به شرکت‌های آمریکایی است و بنابراین می‌توان گفت که چنین تهاجمی نوعی شلیک به آمریکا است.