گیاهخواری خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌ قلبی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد

علاوه بر رژیم غذایی گیاهی، پیروی از سبک زندگی سالم هم در بهبود سلامتی و جلوگیری از بیماری‌ها نقش دارد

تصویر تزئینی‌ از زنی در حال خوردن سالاد در باشگاه بدنسازی- Canva

 

بر اساس تجزیه‌وتحلیلی به روش چتری که بیش از ۲۰ سال تحقیقات را بررسی می‌کند، رژیم‌های غذایی گیاهخواری مطلق (وگان)، گیاهخواری و گیاهخواری لاکتو‌ــ‌اُوو (lacto-ovo)، خطرات کلی ابتلا به سرطان، بیماری‌ قلبی و مرگ زودهنگام به‌علت بیماری قلبی‌-عروقی را به‌طول قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

بررسی مروری چتری (umbrella review) نوعی مطالعه سیستماتیک است که متاآنالیزهای موجود در یک زمینه را بررسی و تحلیل می‌کند. این نوع تحلیل با جمع‌آوری و ارزیابی نتایج تعداد زیادی از مطالعات و متاآنالیزها، درباره موضوع تحت‌بررسی دیدگاهی جامع و کلی ارائه می‌دهد.

به گفته دکتر آنجلو کاپودیچی، نویسنده اصلی این پژوهش،‌ علاوه‌بر کاهش فاکتورهای خطر بیماری‌های قلبی‌-عروقی مانند فشار خون و کلسترول با پیروی از این رژیم‌ها، این تحلیل چتری یک «اثر محافظتی» هم برای سرطان‌های خاص از جمله کبد، روده بزرگ، پانکراس، ریه، پروستات، مثانه، ملانوما، کلیه و لنفوم غیرهوچکین پیدا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در رژیم گیاهخواری، گوشت حیوانات مصرف نمی‌شود. در گیاهخواری لاکتو‌ــ‌اُوو، با اینکه هیچ‌ نوع گوشت قرمز، مرغ و ماهی نمی‌خورند، مصرف محصولات لبنی و تخم‌مرغ مجاز است. در گیاهخواری مطلق (وگان) که نمونه سخت‌تری از رژیم گیاهخواری است، مصرف فراورده غذایی تولیدشده از گوشت، مرغ و غذاهای دریایی و همچنین محصولات جانبی حیوانی مانند ژلاتین هم ممنوع است.

به گزارش سی‌ان‌ان، نویسندگان این تحقیق اعلام کردند که اگرچه این رژیم‌ها می‌توانند اثر محافظتی بر سلامتی داشته باشند، این اثر می‌تواند با انتخاب‌های غذایی نامناسب تحت تاثیر قرار گیرد و خنثی شود. دکتر فدریکا گوارالدی، یکی از نویسندگان این تحقیق، توضیح می‌دهد: «ر‌ژیم‌هایی که بر مصرف مواد غذایی گیاهی ناسالم مانند آبمیوه صنعتی، غلات تصفیه‌شده، چیپس و حتی آب گازدار تاکید دارند، با نکات مثبت رژیم غذایی گیاهی برای سلامتی مغایرند.»

 به گفته او، به‌تازگی مشخص شده است آبمیوه‌هایی که سرشار از شکر و شیرین‌کننده‌‌‌اند، به اندازه شکر سفید و حتی بیشتر از آن بر سوخت‌وساز بدن تاثیر‌ مضر می‌گذارند.

این نتایج ممکن است تاثیر سبک زندگی گیاهخواران باشد

محققان مدت‌ها است می‌دانند افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنند، اغلب سبک زندگی سالم‌تری دارند که با فعالیت بدنی بیشتر، پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند،‌ غلات تصفیه‌شده، تنقلات، الکل و دخانیات همراه است. به همین دلیل احتمال می‌دهند آنچه به این رژیم‌‌های غذایی نسبت داده شده، ممکن است به سبک زندگی آن‌ها مربوط باشد.

در سال ۲۰۲۳ تحقیقی روی دوقلوهای همسان انجام شد که طی آن، یکی به مدت هشت هفته رژیم غذایی گیاهخواری مطلق را دنبال می‌کرد و دیگری یک رژیم غذایی حاوی گوشت و سبزیجات داشت. نتایج نشان داد که در گیاهخواران، کلسترول بد (ال‌دی‌ال) کاهش یافت، سطح قند خون بهتر بود و کاهش وزن بیشتری گزارش شد.

یکی از نویسندگان این تحقیق آن زمان به سی‌ان‌ان گفت: «۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش کلسترول بد، ۲۵ درصد کاهش انسولین و سه درصد کاهش وزن همگی تنها طی هشت هفته و با مصرف مواد غذایی واقعا گیاهی، بدون محصولات حیوانی، به دست آمد.» به گفته آنان، یکی از دلایل اصلی مزایای سلامتی به دست آمده می‌تواند ارزش تغذیه‌ای بالای گیاهان باشد. گیاهان معمولا غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌اند که برای سلامتی مفید است. این مواد می‌توانند به حفظ سلامتی قلب، کنترل قند خون، قوی‌تر کردن سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامتی پوست کمک کنند. به علاوه، مصرف گوشت و غذاهای فراوری‌شده معمولا باعث افزایش التهاب در بدن می‌شوند، در حالی که رژیم غذایی گیاهی معمولا این آثار التهابی را کاهش می‌دهد.

با این حال کارشناسان یادآوری می‌کنند از آنجا که برخی ویتامین‌‌ها و مواد معدنی خاص از طریق گوشت، مواد لبنی و ماهی جذب بدن می‌شوند، گیاهخواران و گیاه‌خواران مطلق باید در افزودن این عناصر مغذی به رژیمشان بیشتر دقت کنند. کلینیک مایو در این زمینه توصیه می‌کند برای جلوگیری از کمبود‌ این منابع، از مکمل‌های حاوی ویتامین ب۱۲، کلسیم، آهن، روی، ید و ویتامین دی استفاده شود.  

بیشتر از بهداشت و درمان