چگونه می‌توان از نقض حقوق بشر در جنگ غزه جلوگیری کرد؟

از آغاز جنگ در نوار غزه تا کنون، ده‌ها هزار غیرنظامی، به‌ویژه زنان و کودکان کشته و زخمی شده‌اند

وضعیت محوطه بیمارستان المعمدانی غزه پس از حمله اسرائيل. ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳. عکس از:  Pelikan.Media

در پی حمله اخیر اسرائيل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در حومه شهر رفح، که به کشته شدن ۴۵ نفر و مجروح شدن ۲۴۵ نفر دیگر، که اغلب آن‌ها کودکان و افراد سالخورده بودند ، منجر شد، روز دوشنبه ۲۷ مه، جامعه جهانی حمله اسرائیل را به‌شدت محکوم کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درمورد این قتل‌عام گفت: «هیچ مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد.»

همچنان شمار زیادی از کشورهای منطقه و جهان حمله اسرائیل را محکوم کردند. مصر «هدف قرار دادن غیرنظامیان بی دفاع» را محکوم کرد و آن را بخشی از «یک طرح سازمان‌یافته برای ادامه کشتار و تخریب نوار غزه توصیف کرد» تا زندگی در این بخش از سرزمین فلسطین ناممکن شود. اردن اسرائیل را به ارتکاب «جنایت جنگی مستمر» متهم کرد. عربستان سعودی نیز قتل‌عام فلسطینیان را به‌شدت محکوم کرد. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، متعهد شد که باید قاتلان مردم بی‌گناه مورد بازخواست قرار گیرند. موسی فقیه محمد، رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا در حساب کاربری‌اش در شبکه اکس نوشت: « اسرائیل همچنان به نقض قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد و به حکم دو روز پیش دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر پایان دادن به عملیات نظامی در رفح عملا بی‌اعتنایی می‌کند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به حمله مرگبار اخیر اسرائیل، گفت: از شنیدن خبر حمله اسرائیل به رفح که به کشته شدن ده‌ها تن از آوارگان فلسطینی ازجمله کودکان منجر شد، وحشت‌زده شده است. امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «از حمله اخیر اسرائیل که باعث قربانی شدن شمار زیادی از آوارگان در رفح شد خشمگین هستم. باید این عملیات هرچه زودتر متوقف شود، زیرا هیچ منطقه امنی در رفح برای غیرنظامیان فلسطینی وجود ندارد.»

با این حال، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، با توجه به درخواست برخی از همکارانش در حزب دموکرات مبنی بر لزوم متوقف شدن ارسال تسلحیات به اسرائیل، از تل‌آویو خواست کلیه اقدام‌های لازم برای محافظت از غیرنظامیان را اتخاذ کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته اظهارات بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه حمله به اردوگاه آوارگان در رفح «اشتباهی غم‌انگیز بود»، برای جامعه جهانی پذیرفتنی نیست، به‌ويژه اینکه از هفتم اکتبر گذشته، ارتش اسرائیل دست به حملات مرگبار بسیاری زده و جان هزاران غیرنظامی را در نوار غزه گرفته است. در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳، ارتش اسرائیل بیمارستان المعمدانی در محله الزیتون در نوار غزه هدف حمله قرار داد و صدها تن از غیرنظامیان را به کام مرگ کشاند.

در ۲۹ فوریه ۲۰۲۴، ارتش اسرائیل شهروندان فلسطینی را که برای دریافت کمک‌های بشردوستانه تجمع کرده بودند هدف حمله خشونت‌آمیزی قرار داد که به کشته شدن دست‌کم ۱۱۲ نفر و زخمی شدن دست‌کم۷۶۰ نفر انجامید. کارشناسان سازمان ملل این حمله را، که در اوج قحطی و گرسنگی در نوار غزه انجام شد، «قتل‌عام» توصیف کردند.

با این حال، محکومیت‌های مکرر جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشر هیچ تغییری در وضعیت فاجعه‌بار نوار غزه ایجاد نکرد و نتوانست اسرائيل را به توقف جنگ وادارد. افزون برآن، اسرائیل به تصمیم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری درخصوص وضعیت نوار غزه و به پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه رفتار اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی تشکیل داده بود توجهی نکرد. تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری، که همه کشورهای عضو این شورا به‌استثنای اسرائيل و اوگاندا آن را تصویب کردند، شامل دستوراتی است که اسرائيل موظف است آن‌ها را اجرا کند. در قطعنامه اخیر شورای امنیت آمده است که باید اسرائيل به حمله کنونی در رفح پایان دهد، گذرگاه مرزی رفح برای ارسال کمک‌های بشردوستانه باز باشد، هیات‌ها و کمیته‌های تحقیقاتی برای برسی «ادعاهای نسل‌کشی» تشکیل شوند و در ظرف یک ماه گزارش مفصلی از اقدام‌های صورت‌گرفته در نوار غزه به دادگاه بین‌المللی لاهه ارائه شود.

با این حال، حمله مرگبار اخیر اسرائيل به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح پاسخ عملی به تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری بود.

باید وضعیت نوار غزه، که سرنوشت ده‌ها هزار فلسطینی را رقم می‌زند، در چند هفته پیش رو روشن شود. اگر بهبودی چشمگیر و سریعی در وضعیت نوار غزه پدید نیاید، ده‌ها هزار نفر از ساکنان غزه ازجمله کودکانی که بتوانند از حملات اسرائيل جان سالم به در برند، به‌دلیل کمبود آب، بیماری و گرسنگی جان خود را از دست خواهند داد. این فاجعه در حال گسترش ناشی از بلای طبیعی نیست، بلکه نتیجه تصمیم‌ها و اقدام‌های رهبران و سیاستمداران افراطی است که به زندگی غیرنظامیان هیچ اهمیتی نمی‌دهند.

از آغاز جنگ در نوار غزه تا کنون، ده‌ها هزار غیرنظامی، به‌ویژه زنان و کودکان، کشته و زخمی شده‌اند. در این مدت دست‌کم ۱۵۲ امدادگر سازمان ملل جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱.۷ میلیون نفر (نزدیک به ۸۰ درصد از کل جمیعت غزه) آواره شده‌اند و در اردوگاه‌هایی به سر می‌برند که آب، غذا و تجهیزات پزشکی کافی در آنجا وجود ندارد. حدود ۷۰ درصد از خانه‌های مردم در نواز غزه به‌طور کلی یا جزئی تخریب شده و تمامی زیرساخت‌های حیاتی غزه از کار افتاده‌ است.

البته موارد یادشده بیانگر بخش کوچکی از چالش‌های بی‌شمار ساکنان نوار غزه است. بنابراین، باید جامعه جهانی‌، به‌ویژه ایالات متحده، به محکوم کردن اقدام‌های فاجعه‌بار اسرائيل بسنده نکند، بلکه سیاستی قاطع و جدی را دنبال کند تا اسرائيل دست از ادامه نقض حقوق بشر بردارد. برای پایان دادن به این وحشت و خشونت، اسرائیل باید تحت فشارهای واقعی قرار گیرد و به تل‌آویو هشدار داده شود که اگر دربرابر خواسته‌های جامعه جهانی پاسخ‌گو نباشد تحریم‌های واقعی علیه آن اعمال خواهد شد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه