مکزیک در آستانه انتخاب اولین رئیس‌جمهوری زن

خانم گالوز در مخالفت با سیاست‌های چپ‌گرایان در مقابل کارتل‌های مواد مخدر، متعهد شد که با انتخاب او «در آغوش گرفتن جنایت‌کاران» به پایان می‌رسد

کلودیا شینبام، نامزد حزب حاکم در انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک- رسانه‌های اجتماعی

انتظار می‌رود رای‌دهندگان مکزیکی، امروز یکشنبه دوم ژوئن (۱۳ خرداد) با انتخاب اولین رئیس‌جمهور زن برای کشور خود تاریخ‌ساز شوند؛ این انتخاب نقطه عطفی خواهد بود در این کشور سرشار از جرم و جنایت که در آن خشونت و تبعیض جنسیتی مدت‌هاست که بیداد می‌کند.

به گزارش فرانس۲۴، کلودیا شینبام، نامزد حزب چپ‌گرای حاکم که دانشمندی با تحصیلات عالی است و پیش از این شهردار مکزیکوسیتی بوده، تا پیش از آغاز رای‌گیری در روز یکشنبه و بر اساس نظرسنجی‌های معتبر، حدود ۱۷ درصد از رقیب اصلی‌اش، خوچیتل گالوز که او نیز مانند شینبام زنی ۶۱ ساله است و نماینده احزاب راستگرا محسوب می‌شود، جلو افتاده است.

کلودیا شینبام در آخرین نطق انتخاباتی خود، با اشاره به این که زنان مکزیکی همواره در مقابل مردسالاری در جامعه ایستادگی کرده‌اند، افزود: «این زمان، دورانی تاریخی برای زنان و تحول است تا به زندگی بدون ترس و عاری از خشونت برسیم.»

تنها مردی که در این انتخابات نامزد شده، خورخه آلوارز ماینز، فعال سیاسی میانه‌رو است که پس از پایان یافتن فصل خشونت‌آمیز تبلیغات انتخاباتی که با ترور سریالی نامزدها همراه بود، از رقبایش عقب افتاد. این بدان معناست که در صورت روبه‌رو نشدن با یک شگفتی بزرگ یا بحران، مکزیکی‌ها حالا مطمئن‌اند سرزمینی که روزانه حدود ۱۰ زن و دختر در آن به قتل می‌رسند، از اول اکتبر ۲۰۲۴ قدرتمندترین چهره سیاسی‌اش یک زن خواهد بود.

بلانکا سوسا، کارگر ۳۱ ساله فروشگاهی در مکزیکوسیتی، به فرانس۲۴ گفت که این چشم‌انداز، به زنان دیگر انگیزه می‌دهد تا در جامعه پیشرفت کنند و با خود فکر کنند که «بله ما می‌توانیم.» او انتظار دارد که شینباوم «عملکرد خوب» رئیس‌جمهوری فعلی مکزیک، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، مانند اعطای حقوق بازنشستگی به سالمندان یا افزایش حداقل دستمزدها، را ادامه دهد.

از سوی دیگر ریکاردو سانچز، تاجر ۵۵ ساله در شهر شمالی مونتری در مکزیک، به فرانس ۲۴ می‌گوید که قصد دارد به دلیل «دیدگاه‌های اقتصادی» به خانم گالوز رای بدهد. او در انتقاد از سیاست‌های سوسیالیستی حزب حاکم گفت: «سیاست لوپز اوبرادور در دوران ریاست‌جمهوری‌اش، این بوده که ابتدا همه شهروندان را فقیر کند و سپس به ما کمک کند.»

شینباوم ۶۱ ساله، بیشتر محبوبیت خود را مدیون لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری فعلی و رهبر حزب چپ‌گرای «جنبش بازسازی ملی» است که محبوبیت بیش از ۶۰درصد در مکزیک دارد، اما بر اساس قوانین این کشور و مانند دیگر افراد تنها اجازه داشته است تا یک دوره ۶ ساله رئیس‌جمهوری باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پرجمعیت‌ترین کشور اسپانیایی‌زبان جهان که ۱۲۹ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و چندین منطقه زمانی دارد، نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شوند. رای‌گیری از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه در ایالت جنوب شرقی کوئینتانارو و برخی مناطق نزدیک به مرز ایالات متحده آغاز می‌شود و سپس به مناطق دیگر می‌رسد.

هزاران نیروی نظامی هم مستقر شده‌اند تا از امنیت جانی رای‌دهندگان در برابر کارتل‌های مسلح مواد مخدر محافظت کنند که در هفته‌های اخیر برای برنده شدن نامزدهای مورد نظر خود، دست به تلاش زیاده زده‌اند. بر اساس آمارهای رسمی، بیش از ۱۰ سیاستمدار محلی در طول فرآیند تبلیغات انتخاباتی، در کشوری که سیاست، جنایت و فساد به شدت در هم تنیده شده‌اند، به قتل رسیده‌اند.

مقامات محلی روز شنبه گفتند که پس از بروز نشانه‌هایی از مشکلات برای برگزاری انتخابات در کانون کارتل‌های مواد مخدر، رای‌گیری در دو شهرداری جنوبی متوقف شد. گوادالوپ کوریا کابررا، استاد دانشگاه جورج میسون در ایالات متحده به فرانس۲۴ گفت: «مبارزه با جنایات سازمان‌یافته، بزرگ‌ترین چالش برای رئیس‌جمهوری آینده خواهد بود. تامین امنیت، ضعیف‌ترین بخش کارنامه دولت لوپز اوبرادور بوده است.»

با این حال شینباوم متعهد شده است که استراتژی جنجالی رئیس‌جمهوری فعلی که «آغوش، نه گلوله» بود را برای مقابله با جرم و جنایت ادامه دهد.

از سوی دیگر، گالوز قول داده است تا در صورت انتخاب، رویکرد سخت‌تری را در قبال خشونت‌های مرتبط با کارتل‌ها اتخاذ کند و اعلام کرد: «در آغوش گرفتن جنایتکاران به پایان خواهد رسید.»

از زمانی که دولت مکزیک در سال ۲۰۰۶ ارتش را مامور مبارزه با قاچاق مواد مخدر در این کشور کرد، بیش از ۴۵۰ هزار نفر به قتل رسیده و ده‌ها هزار نفر هم ناپدید شده‌اند. رئیس‌جمهوری بعدی، همچنین باید روابط حساس کشورش با ایالات متحده، همسایه قدرتمند آن، را در زمینه‌های مختلف، ازجمله مشکل آزاردهنده قاچاق مواد مخدر و مهاجرت مکزیکی‌ها به کشور همسایه، مدیریت کند.

شینبام در جمع هزاران نفر از هواداران خود در پایتخت مکزیک که در راهپیمایی اختتامیه کمپین انتخاباتی‌اش شرکت کرده بودند، گفت که مکزیک قرار است در این آخر هفته «تاریخ‌سازی کند».

 او افزود: «من به زنان جوان، به همه زنان مکزیک، همکاران، دوستان، خواهران، دختران، مادران و مادربزرگ‌ها می گویم که شما تنها نیستید.»

بر اساس میانگین نظرسنجی‌های موجود که از سوی یک شرکت تحقیقاتی معتبر (اوراکولوس) در ایالات متحده جمع‌آوری شده، نامزد حزب حاکم در مکزیک در آخرین روزهای تبلیغات انتخاباتی از حمایت ۵۳درصد رای‌دهندگان برخوردار بوده است؛ گالوز به‌عنوان فعال راستگرا و بازرگانی صریح‌الهجه با ریشه های بومی هم با ۳۶ درصد در رتبه دوم قرار گرفته و خورخه آلوارز ماینز ۳۸ ساله فقط یازده درصد آرا را داشته است.

گالوز، اغلب داستان زندگی خود در دوران کودکی را برای هوادارانش تعریف می‌کند که در یک شهر روستایی در شرایط فقر در مرکز مکزیک بزرگ شد، جایی که می‌گوید برای کمک به خانواده‌اش آب‌نبات می‌فروخت. او خطاب به شینباوم که یک فعال دانشجویی سابق است و در پایتخت و در خانواده‌ای مهاجر و یهودی به دنیا آمده، به کنایه گفت: «در حالی که تو در ۱۰ سالگی رقص باله می‌کردی، من مجبور به کارگری بودم.»

به گزارش فرانس۲۴، درحالی که میلیون‌ها مکزیکی در سال‌های اخیر از زیر سایه فقر بیرون آمده‌اند، همچنان بیش از یک‌سوم جمعیت این کشور به عنوان دومین اقتصاد بزرگ در آمریکای لاتین، زیر خط فقر زندگی می‌کنند. مکزیکی‌ها امروز علاوه بر رای دادن به رئیس‌جمهوری جدید، اعضای کنگره، چندین فرماندار ایالتی و مقامات محلی خود را نیز انتخاب خواهند کرد تا در مجموع صاحبان بیش از ۲۰هزار جایگاه سیاسی مشخص شود.

بیشتر از جهان