پیامد حمله مانهایم؛ آلمان مهاجران خطرناک را به افغانستان اخراج می‌کند

وزیر کشور آلمان گفت افرادی که تهدیدی بالقوه برای امنیت آلمان‌اند، باید فورا اخراج شوند

پس از حمله یک مهاجر اهل افغانستان با چاقو به گردهمایی یک گروه ضداسلام در مانهایم آلمان که در آن یک افسر پلیس کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند، بحث‌ها در دولت آلمان درباره اخراج سریع مهاجرانی که برای امنیت این کشور خطرآفرین توصیف شده‌اند، بالا گرفت.

سلیمان، مهاجر ۲۵ ساله اهل افغانستان که سال ۲۰۱۳ وقتی ۱۴ سال داشت، وارد آلمان شد، روز جمعه ۱۱ خرداد با چاقو به شرکت‌کنندگان در برنامه جنبش مدنی «پاکس یوروپ» که از گروه‌های معروف ضد اسلام در اروپا است، حمله کرد.

در این حمله شش نفر از جمله یک افسر پلیس ۲۹ ساله به‌شدت زخمی شدند. این افسر پلیس روز یکشنبه بر اثر شدت جراحات درگذشت. انتشار خبر مرگ او در جامعه آلمان بازتابی گسترده‌ داشت.

به دنبال آن، روز سه‌شنبه، نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، گفت که موضوع اخراج جنایتکاران خطرناک و افرادی که امنیت آلمان را به خطر می‌اندازند، در دست بررسی است. او تاکید کرد: «برای من واضح است افرادی که تهدیدی بالقوه برای امنیت آلمان‌اند، باید فورا اخراج شوند.»

وزیر کشور آلمان در حالی از اخراج سریع مهاجرانی که برای امنیت آلمان خطرناک شناخته شده‌اند، خبر داد که آلمان از اوت ۲۰۲۱ و در پی فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، روند اخراج مهاجران به این کشور را متوقف کرد و سفارت آلمان در کابل و کنسولگری این کشور در مزارشریف نیز تعطیل شدند. البته دفتر اتحادیه اروپا در کابل همچنان فعال است و دیپلمات‌های آلمانی نیز هرازگاه به افغانستان می‌روند و با مقام‌های طالبان دیدار می‌کنند، اما میان دولت آلمان و رژیم طالبان هیچگونه روابط رسمی برقرار نیست.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، دراین‌باره گفته بود که این کشور در افغانستان سفارتی ندارد تا از طریق آن اخراج افغان‌ها را هماهنگ کند. او اضافه کرد: «چگونه انتظار دارید با یک رژیم تروریستی اسلام‌گرا که با آن هیچ رابطه‌ای نداریم، کار کنیم؟»

رویترز در گزارشی به بالا گرفتن بحث درباره اخراج مهاجران خطرناک اهل افغانستان از آلمان پرداخت و نوشت: «چنین اقدامی بحث‌برانگیز خواهد شد، زیرا آلمان این افراد را به کشوری که آنجا به مرگ تهدید می‌شوند، بازمی‌گرداند.» بر اساس این مطلب رویترز، دستیابی به توافق با طالبان برای اخراج مهاجران در حالی که برخی از اعضای ارشد طالبان تحت تحریم‌های بین‌المللی‌اند، هم برای دولت آلمان بسیار چالش‌آفرین خواهد بود.

با این حال وزیر کشور آلمان تصریح کرده که «منافع امنیتی آلمان از منافع کسانی که تحت تاثیر [روند اخراج] قرار می‌گیرند، مهم‌تر است».

حمله اخیر این مهاجر اهل افغانستان موجب شد احزاب راست افراطی در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، در آستانه انتخابات پارلمان اروپا، از این حادثه در تبلیغات سیاسی خود بهره‌برداری کنند. آ.اف.د (AFD)، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان، با اشاره به این حمله، خواستار اعمال سیاست سختگیرانه‌تر در مورد مهاجران شد. در یکی از بیانیه‌های این حزب آمده‌ است: «ما برای همه کارمندان دولت که به دلیل سیاست نادرست مهاجرتی و امنیتی، مجبورند هر روز جانشان را به خطر بیندازند، نگرانیم.»

الیس وایدل و تینو کروپالا، از رهبران حزب آ.اف.د، از دولت آلمان خواستند با برقراری روابط با طالبان، زمینه اخراج مهاجران خطرناک را فراهم کند.

با این حال نهادهای امنیتی آلمان هنوز از انگیزه این مهاجم اهل افغانستان و اینکه آیا او با گروه‌های تبهکار یا جهادی ارتباطی داشته است یا خیر اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند.

سلیمان که در جریان حمله با شلیک گلوله زخمی شد، تحت درمان است. او در ۴۰ کیلومتری شهر هسن زندگی می‌کرد و پدر دو فرزند است.

بیشتر از جهان